Rustperiode of niet?
Ik heb begrepen dat de profs in okt/nov meestal een aantal weken rust houden en daarna weer met rustige duurtraining beginnen.
Is dat voor toerfietsers zoals ik, ca. 13.000 km dit jaar, ook aan te raden?
Wat doen anderen?
Wat doen anderen?
The wind is my friend
Zeker, al is het maar om mentaal de batterij een beetje op te laden.
In de herfst heb je altijd wel een paar weken met (extreem) slecht weer. Dat zijn (voor mij) de ideale weken zonder fiets. Dat gezegd hebbende, ik schaats in de winter en herfst, dus helemaal stil zit ik niet. Maar ik heb nu al > 2 weken geen fiets aangeraakt.
Je kan ook een kind nemen, dan zit je na de geboorte meestal ook wel een paar weken stil.
Je kan ook een kind nemen, dan zit je na de geboorte meestal ook wel een paar weken stil.
Ik heb normaal ook altijd wel ergens een paar weken rust , echter dit jaar tot nu toe nog niet maar dat komt meer omdat m`n lichaam juist vraagt om te rijden.
Maar een kind nemen om een paar weken stil te zitten vind ik weer iets ver gaan
Maar een kind nemen om een paar weken stil te zitten vind ik weer iets ver gaan

Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Dat ligt er maar aan wat je gedaan hebt. Bijna ieder weekend wel een zware wedstrijd of een flinke toertocht/cyclo met hoge intensiteit? Ja, dan kun je prima een paar weken rust inlassen voor het fysieke herstel. Zo niet, dan is het fysieke herstel echt niet nodig en kun je gewoon doorgaan met wat je deed.C.R3.2011 schreef:Ik heb begrepen dat de profs in okt/nov meestal een aantal weken rust houden en daarna weer met rustige duurtraining beginnen.
Wat doen anderen?
Ik rijd ongeveer 13000 km per jaar met veel wedstrijden bij de amateurs.
Rustperiode ga ik volgend jaar niet meer doen, 2 a 3 keer per week in herstelzone is dan genoeg.
Heb al jaren pijntjes in mijn rustperiode maar, dat komt denk ik ook door mijn ziekte: Bechterew(reumatisch).
Rustperiode ga ik volgend jaar niet meer doen, 2 a 3 keer per week in herstelzone is dan genoeg.
Heb al jaren pijntjes in mijn rustperiode maar, dat komt denk ik ook door mijn ziekte: Bechterew(reumatisch).
- robbebopper
- Forum-lid HC
k fiets jaarlijks zo'n 15000-16000 kilometer, en rijd ongeveer tien tijdritten in wedstrijdverband per jaar, Ik heb wel eens noodgedwongen een periode niet gefietst, maar krijg dán vreemd genoeg juist last van pijntjes. Ik ben mijn hele leven al COPD-patiënt (voorheen CARA), en ik merk dat het voor mijn longen enorm belangrijk is dat ik bezig blijf. Ik heb wel af en toe periodes dat ik bewust heel rustig fiets. Het voordeel van mijn aanpak is, dat ik erg constant presteer. Het nadeel is dat ik niet kan pieken.
Gelukkig heb ik zelden last van motivatieproblemen. Op dit moment ben ik naast het fietsen ook aan het hardlopen. Als het dan eens echt slecht fietsweer is, dan trek ik mijn loopspullen aan, en ga ik lekker door de regen rennen. Voordeel: Ik hoef mijn fiets niet te poetsen
Gelukkig heb ik zelden last van motivatieproblemen. Op dit moment ben ik naast het fietsen ook aan het hardlopen. Als het dan eens echt slecht fietsweer is, dan trek ik mijn loopspullen aan, en ga ik lekker door de regen rennen. Voordeel: Ik hoef mijn fiets niet te poetsen

Bedankt voor de reacties.
@havana en peter1981: een kind nemen is niet aan de orde maar bedankt voor het welgemeende advies
Ik ben best wel intensief bezig geweest en voor mijn gevoel zou ik beter wat rust nemen. Waarschijnlijk toch wel de verstandige keuze voor de langere termijn.
Verleden jaar heb ik 5 weken gedwongen rust gehad maar moest ik daarna best wel even weer wat werk verrichten voor ik weer helemaal fit was. Het zal wel uitmaken of je 2 a 3 weken rust neemt of 5 weken maar ik zou het wel jammer vinden van de verloren conditie. Bovendien wordt mijn humeur er niet beter op als ik niet fiets.
Dus toch wel een dilemma.
Vooralsnog denk ik het nu wat rustiger aan te gaan doen met wat meer duurwerk en wat minder intensieve ritjes. Als de winter straks weer in alle hevigheid toeslaat en er sneeuw, ijs en pekel op de wegen ligt dan zal ik noodgedwongen wel even van het fietsen moeten afzien. Ik denk dat ik dan mijn rustperiode neem.
Dan ben ik wel wat later pas weer in vorm maar het gaat allemaal nergens om anders dan overwinningen boeken op mijzelf.
@havana en peter1981: een kind nemen is niet aan de orde maar bedankt voor het welgemeende advies

Ik ben best wel intensief bezig geweest en voor mijn gevoel zou ik beter wat rust nemen. Waarschijnlijk toch wel de verstandige keuze voor de langere termijn.
Verleden jaar heb ik 5 weken gedwongen rust gehad maar moest ik daarna best wel even weer wat werk verrichten voor ik weer helemaal fit was. Het zal wel uitmaken of je 2 a 3 weken rust neemt of 5 weken maar ik zou het wel jammer vinden van de verloren conditie. Bovendien wordt mijn humeur er niet beter op als ik niet fiets.
Dus toch wel een dilemma.
Vooralsnog denk ik het nu wat rustiger aan te gaan doen met wat meer duurwerk en wat minder intensieve ritjes. Als de winter straks weer in alle hevigheid toeslaat en er sneeuw, ijs en pekel op de wegen ligt dan zal ik noodgedwongen wel even van het fietsen moeten afzien. Ik denk dat ik dan mijn rustperiode neem.
Dan ben ik wel wat later pas weer in vorm maar het gaat allemaal nergens om anders dan overwinningen boeken op mijzelf.
The wind is my friend
Voor de niet-wedstrijdfietsers (zoals ik) is het ook hierbij misschien wel zaak naar je lichaam te luisteren. Ondanks dat ik veel ervaring heb blijft dit lastig. Soms moet ik mezelf dwingen om een paar dagen niet te sporten. Juist dat vage gevoel dat je misschien wel wat rust nodig hebt zou een indicatie moeten zijn. Zelf verlaag ik dan vaak eerst de intensiteit om dan een paar weken later echt een paar dagen niet te sporten; meestal afgedwongen door koorts of iets dergelijks.
Laatst gewijzigd door sloeren op 09 nov 2013 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
@sloeren: Dat wat jij beschrijft van een vaag gevoel rust nodig te hebben herken ik heel goed en dan tevens ook de fietsjeuk als je eraan toegeeft. Het dilemma van verstandig zijn of gewoon lekker gaan fietsen. Als ik na 3 opeenvolgende dagen gefietst te hebben de vierde dag vervolgens weer ga fietsen en het eerste half of heel uur rustig aan doe dan voelen de benen al weer beter en ben je geneigd je rondje af te maken met wat hogere intensiviteit. Je voelt het dan ook aan hoe makkelijk je hf omhoog gaat of er nog wat meer in zit dan heel rustig fietsen. Maar goed dat is dan op de korte termijn en heeft meer iets te maken met acute vermoeidheid.
Zo'n langere rustperiode is echt iets voor de langere termijn, herstel van de balans van allerlei processen in het lichaam en ook herstel van de weefsels, spieren en ligamenten en kraakbeen wellicht waar je het volgende seizoen (en daarna?) dan uiteindelijk baat bij zou moeten hebben.
Zo'n langere rustperiode is echt iets voor de langere termijn, herstel van de balans van allerlei processen in het lichaam en ook herstel van de weefsels, spieren en ligamenten en kraakbeen wellicht waar je het volgende seizoen (en daarna?) dan uiteindelijk baat bij zou moeten hebben.
The wind is my friend
Volgens mij stoppen de profs 2 weken en gaan ze daarna weerg gewoon rustig aan de bak. Geloof ook dat de truuk niet zozeer compleet nietsdoen is, maar de juiste training uitkiezen. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en na een serieuze zware training heb je echt wel een dag of 2 nodig om te herstellen. Maar een herstel rondje met een tempo waarbij je wordt ingehaald door scholieren met een zware tas is dan ook een optie... Als je je kunt beheersen tenminste
en om in oktober en november rustige duurtochtjes te doen waarbij je niet of nauwelijks in D2 komt is ook nuttig.