Alles over vakanties op én met de fiets

Pukkeltocht

wcs
Forum-lid

wcs 16 sep 2010 22:37

Ben erover aan t denken om de Pukkeltocht komende zondag te rijden.
(de 80km, richting Groesbeek, voor mij niet de langere tocht)
http://twctverzetje.nl/toertochten.pukkeltocht.html
Zijn er nog meer liefhebbers?
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

jelgerjoop
Forum-lid

jelgerjoop 17 sep 2010 15:28

Heeft iemand een idee welke heuvels in de routes zijn opgenomen?

niels1979
Forum-lid

niels1979 17 sep 2010 17:27

met de lange route van 180 km ga je over de Posbank van een aantal kanten, in Doorwerth de Italiaanse weg en in Groesbeek/Berg & Dal nog een paar kleine heuveltjes.

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 17 sep 2010 17:44

Hier een GPS track van de 80km in 2009 (gevonden op het www). Zal dit jaar wel weer ongeveer hetzelfde rondje zijn.
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

wcs
Forum-lid

wcs 17 sep 2010 18:37

Nou, ik ben ook benieuwd naar de 80km route van zondag.

Die van vorig jaar ging idd via groesbeek richting Heumen/Overasselt.
Echter, op de site van de organisatie staat dat de route 2010 via Berg en Dal over heuvels in het Reichswald naar Groesbeek gaat (pauzeplaats)
Dus route moet toch behoorlijk anders zijn denk ik zo.
Benieuwd welke heuvels er in de route zitten (hoop op in ieder geval 2 Hollewegen, Tivoli en evt Zevendalseweg.
Verder benieuwd naar Reichswald, ben ik nog nooit op de fiets geweest.

whocares
Forum-lid

whocares 17 sep 2010 23:27

http://twctverzetje.nl/toertochten.pukkeltocht.html

30e Pukkeltocht

Deze tocht brengen wij bij U onder de aandacht, omdat sinds jaren veel wielrenners uit Arnhem, Nijmegen, de Betuwe en de verre omgeving aan deze tocht deelnemen.

Deelname aan deze vrije toertocht is voor iedereen die graag wil fietsen maar bij uitstek geschikt voor de geoefende fietser, die ervaring heeft in het rijden van redelijke lange afstanden en het daarbij leuk vindt om een paar pittige heuveltjes te beklimmen.

Pijlen: De tocht is volledig gepijld en men kan kiezen uit de afstanden: 80 km, 100 km of 180 km.
Deze laatste afstand telt mee voor het Super-Klimmersbrevet van het N.K.C..

Classificatie tocht: De organisatie van deze toertocht voldoet aan de hoge normen van de wielerbond N.T.F.U. en is gewaardeerd met 1 ster.

Routes: De 80 km route gaat vanuit Bemmel richting Nijmegen waar in Berg en Dal, het Duitse Reichswald en Groesbeek de bekende heuveltjes moeten worden beklommen.
De rust- en controlepost is in Groesbeek bij café-restaurant De Oude Molen.
De terugtocht gaat via Malden, de heuveltjes van Groesbeek en via Nijmegen naar Bemmel.

De 100 km route gaat vanuit Bemmel richting Arnhem en Wester¬voort om bij Rozendaal en de Posbank de nodige heuveltjes te beklimmen. Hierna kan er worden gerust bij de controle-post in de kantine van wielervereniging RETO in Arnhem. De terugtocht gaat via de heuveltjes nabij Doorwerth, Heteren, Homoet, het mooie gebied langs de Linge en via Elst naar Bemmel.

De 180 km route wordt gevormd door beide afstanden na elkaar te rijden.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 19 sep 2010 23:05

Vandaag de Pukkeltocht gefietst, 180km lang zou de tocht zijn maar het waren er uiteindelijk 198km.
Erg slecht uitgepijlt, meerdere malen fout gereden omdat soms de pijlen niet te zien waren, of ze waren weggehaald of niet geplaatst en waren soms op een onlogische plaats opgehangen.
Er waren erg weinig deelnemers maar dat zal wel door het weer komen en de concurrentie van de Mhl2d in Limburg.
Voor de eerste keer deze tocht gefietst en ik vrees ook voor de laatste keer.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

mori
Forum-lid

mori 20 sep 2010 10:24

[quote="Peterj"]
Erg slecht uitgepijlt, meerdere malen fout gereden omdat soms de pijlen niet te zien waren, of ze waren weggehaald of niet geplaatst en waren soms op een onlogische plaats opgehangen.[/quote]

Helemaal eens met Peterj! Het leek wel een toertocht en speurtocht in één.

Wij zouden de 180k doen maar zijn na 100k gestopt omdat we het zoeken zat waren.
Erg jammer want het was verder een leuke tocht. Alleen het feit dat je sommige 'pukkels' eerst omhoog en dan weer omlaag (of andersom) moest vond ik zelf wat minder. Dat kan, mijn inziens, ook anders.

Ik las in verslagen van vorig jaar dat de bewegwijzering toen ook niet erg goed was. Misschien iets voor de organisatie om daar in volgende jaargangen iets aan te doen.
Cervélo S3 - Cervélo RS - Genesis Croix de Fer

wcs
Forum-lid

wcs 20 sep 2010 17:25

Heb ook de tocht gereden, maar dan de 80km variant.
Was m'n eerste toertocht op de racefiets, na een aantal kleinere tochtjes die ik zelf had uitgestippeld.
(bij deze al een excuus voor een lagere gemiddelde snelheid, haha).
Bij aankomst gehoord dat het 90 was geworden. Kan gebeuren, verder geen probleem, moest ik alleen erg doortrappen voor mijn doen (fiets momenteel
zo rond de 23-25km/u in mn uppie).
Maar toen ik rond 8.15u de dijk opdraaide was het toch meteen wel aanpoten: wind tegen en toch vies koud.. bah.
Als dat de voorbode van de hele tocht zou worden..
Maar toen ik eenmaal de Waalbrug had gehad viel het wel mee, en ik vermoedde al dat de Beekmansdalseweg de 1e klim zou zijn.
Had ik nog nooit gereden, maar moet zeggen dat ie me meeviel, loopt een stuk makkelijker dan de Oude holleweg en ook makkelijker dan de Upbergse Holleweg naar
mijn mening.

Na een km of 10 de polder in richting Leuth.
En na Leuth helaas ook problemen met de pijltjes.
Eerst in Leuth een pijl die eigenlijk meer rechtdoor wees ipv rechtsaf, maar op de weg stonden ook rode pijlen dus die gevolgd.
(later bleek dat die dus niet van deze tocht waren, maar toevallig in dit geval wezen ze de goede kant op).
Een km of 1-2 na Leuth stond een pijltje naar rechts, dus ik naar rechts, was een 200m door over een bospaadje.
Maar omdat ik pas nog een tocht had gereden waar ik ook 3-4x over zo'n pad moest, dacht ik nog dat dat wel kon kloppen.
Toen ik bijna 5km verderop nog geen pijlen had gezien toch maar ff gestopt en mn kaartje erbij gepakt... bleek dat ze me een route van de 100km route hadden meegegeven.. doh!!
Ff gebeld, en was dus niet op de goede weg, dus weer tegen de wind in 5km terug.
Toen ik het bosje kwam uitgereden was er net een groepje ook aan het twijfelen, dus ik hen de goede kant gewezen en aangesloten.
Tempo leek me redelijk te doen.. (met nadruk op "leek").
Volgens hen hadden we toen zo'n 23km gereden (en ik dus 33).

Had nog nooit in een groepje meegereden, en tempo was lekker (rijd zelf nog zonder fietscomp, dus rij altijd op "gevoel" voorzover ik dat als beginner heb..).
Na verschillende leuke weggetjes kwamen we bij wat klimmetjes. Is welliswaar niet zo hoog als bij Berg en Dal en Beek-Upbergen, maar stiekum toch wel
rottige klimmetjes. Hier bleek toch dat het tempo mij eigenlijk een paar km's per uur te hoog lag.
Maar flink aanklampen, en een gelletje bracht voorlopig ook uitkomst.
Uiteindelijk was het net voor de grens bij Grafwegen toch afgelopen en mn batterijtje was leeg. Was een pas geasfalteerde weg met grijs split, en nadat ik daar toch een km of 2 aan het
elastiek hing, was het afgelopen. Het groepje verdween uit zicht, en ik peddelde weer in m'n uppie verder.
Bij de afslag linksaf naar de Jansberg werd er nog heel even gewacht, maar het was wel duidelijk dat ik eerder het tempo van een hardloper had als van een hardfietser..
Dus toch ieder z'n eigen weg vervolgd, en ik dus in m'n uppie naarboven gekropen..

Daarna naar beneden richting Groesbeek - De Horst.
Maar helaas ook hier problemen met de pijltjes, want het duurde eeuwen voordat er een nieuw pijltje te vinden was.
Tip voor de organisatie om bij rotondes en kruisingen waar je rechtdoor moet, toch ook pijltjes te hangen, want de afstanden tussen pijltjes waren soms toch wel erg lang, wat
voor verwarring zorgde bij best veel mensen.

Vrij brak aangekomen bij de pauzeplaats.
En omdat ik had afgesproken om uiterlijk half 1 weer thuis te zijn, en om dat ik al 10km meer had gefietst, besloten om de route af te snijden.
Zo gezegd zo gedaan, dus Zevenheuvelenweg richting Berg en Dal, en via de Oude Kleefsebaan weer direct naar Nijmegen.
Om 11.55u weer in Bemmel en daarna weer met de auto naar huis.
Uiteindelijk toch gewoon zo'n kleine 90km gefietst.
Helaas de leuke klim bij Tivoli en de Oude Holleweg overgeslagen, maar die doe ik vast nog wel een keer bij een eigen tochtje.
Maar was nog nooit in het Reichswald geweest met de fiets, en moet zeggen dat het in die omgeving toch erg mooi fietsen is. Daar ga ik zeker zelf ook nog een keer een rondje fietsen.

rob
Forum-lid

rob 23 sep 2010 23:41

Ook ik heb afgelopen zondag de Pukkeltoch gefietst, te weten de 180 km afstand. Die was uiteindelijk 193 km volgens m'n tellertje. Met 2 vrienden rond half 9 begonnen. Al snel sloten op de dijk richting Posbank enkele anderen aan, waardoor er een leuk groepje ontstond van zo'n 8 man. De koud viel me in het begin erg tegen en was daarom ook erg blij dat ik een lang ondershirt aan had getrokken en m'n armstukken mee had genomen. Met de groep van 8 man aan de Posbank-klimmen begonnen. Aangezien dit m'n vaste trainingsgebied is liepen alle klimmen erg goed. Na de Posbank waren nog 6 van het groepje over, maar na Arnhem en de pauzepost sloten weer een paar mensen aan. Met een groep van 10 man naar Oosterbeek en vervolgens weer richting Bemmel, wat met een vaart ging van 35-40km/u.
Na een korte pauze hebben we onze weg naar Nijmegen vervolgd. Het gros van de groep was inmiddels gestopt, maar er sloot nog 1 man aan bij ons. Met hem vervolgens de 90 km-lus uitgereden.

Ik vond de tocht wel goed uitgepijlt. Alleen op de Posbank mistten we 1 bordje, maar dat was omdat we in het trainingsronde iets anders rijden. Verder geen problemen gehad met de bewegwijzering.
Het stuk in Duitsland viel me zwaar: Ik had nooit meer dan 130 gereden, dus daarachter was het blanco gebied. Tussen 120 en 150 km had ik het wel zwaar, mede door de flinke wind. Ook enkele weggetjes met los grind vond ik erg lastig en verradelijk. Na 150 km kreeg ik echter een 2e adem/nieuwe benen. Ik kon weer op de pedalen staan en op de macht vals plat aanvallen. Één van m'n maten word pas na 120 warm, dus die kon zonder problemen doorrijden. M'n andere maat zat echter na 140 km helemaal stuk: Benen wilden niet en een behoorlijke hongerklop. Die wielrenner die bij ons groepje aansloot ging ook prima mee, behoorlijk stug (in de zin van: Kan door blijven gaan, niet qua karakter). Hij reed met 1 maat vooruit, terwijl ik in de buurt van de andere bleef. Na op elkaar gewacht te hebben in Wyler, zijn we samen naar de Oude Holleweg gereden: Een pittige slotklim. Na het bijvullen van de bidonnen weer richting Bemmel gereden, alwaar we de prachtige tocht voltooid hebben met een gem van 26.8 km/u.

Ik heb een heerlijke zondag gehad: Weer iets meer leren afzien, nieuwe benen gevonden en erg gelachen!!

Plaats reactie