Advies gevraagd
Ik ben op zoek naar een nieuw setje wielen, heb hier talloze pagina's en indrukken gelezen maar zie door het bos de bomen niet meer! Ook omdat ik niet zo goed weet wat ik eigenlijk nodig heb. Ik rijd m'n wedstrijden nog steeds met goede oude Ksyrium SSC-SL's (toen ze nog mooi zwart waren met zilver-uitgeholde velg). Ze zijn intussen wel wat jaren oud en zo slap als pudding. Persoonlijk vind ik het niet zo extreem erg dat het allemaal een beetje meeplooit in de bochten maar meer efficientie in de krachtoverbrenging zou leuk zijn.
Ik weeg zo'n 65kg, ze moeten vooral voor de wedstrijden op onze Vlaamse wegen nuttig zijn en ik heb graag veel controle over het remmen. Klimmen doe ik zelden of nooit.
Waar moet ik op letten?
Gewicht: vrij onbelangrijk aangezien ik niet ga klimmen
Materiaal: liefst alu-remrand, daar voel ik me toch zekerder bij of is dat verschil niet meer zo groot?
Stijfheid: al of niet belangrijk gezien mijn laag gewicht? Een beetje comfort is niet overbodig vind ik
Budget: Lightweights, Bora's en andere lekkernijen zijn boven mijn budget, maar alles daaronder mag wel.
Ik dacht eerst en vooral aan Campa Neutron of een zelf samengesteld setje (toen ik het nog volgde was Ambrosio crono f20 met een tune-naaf erg "in", tegenwoordig is het blijkbaar al dt-swiss dat de klok slaat), maar is dat wel de goede keuze voor mijn "profiel"? Kan ik beter voor een hoge velg gaan? Of is dat enkel betrouwbaar in de duurste prijsklasse?
Edit: liefst clinchers!
Ik weeg zo'n 65kg, ze moeten vooral voor de wedstrijden op onze Vlaamse wegen nuttig zijn en ik heb graag veel controle over het remmen. Klimmen doe ik zelden of nooit.
Waar moet ik op letten?
Gewicht: vrij onbelangrijk aangezien ik niet ga klimmen
Materiaal: liefst alu-remrand, daar voel ik me toch zekerder bij of is dat verschil niet meer zo groot?
Stijfheid: al of niet belangrijk gezien mijn laag gewicht? Een beetje comfort is niet overbodig vind ik
Budget: Lightweights, Bora's en andere lekkernijen zijn boven mijn budget, maar alles daaronder mag wel.
Ik dacht eerst en vooral aan Campa Neutron of een zelf samengesteld setje (toen ik het nog volgde was Ambrosio crono f20 met een tune-naaf erg "in", tegenwoordig is het blijkbaar al dt-swiss dat de klok slaat), maar is dat wel de goede keuze voor mijn "profiel"? Kan ik beter voor een hoge velg gaan? Of is dat enkel betrouwbaar in de duurste prijsklasse?
Edit: liefst clinchers!
Dan valt de ambrosio crono f20 af (=tube).
De keus is dan als volgt: http://www.ambrosiospa.com/catalog_eng/ ... &Itemid=54.
Wel mooi en goed hoor zo'n handgespaakt setje, bijvoorbeeld met tune MIG70/MAG180 naven en sapim CX-ray spaken; reken op ca. 550 euro).
Campa/Fulcrum zijn goede wielen en probleemloos.
Je zit al een eind op de goede weg met de neutrons.
Een kanttekening: banden vervangen is lastig met neutrons.
Ga je voor laag profiel vanwege het uiterlijk of vanwege iets meer comfort?
Overweg ook eens medium profiel:
Eurus/Fulcrum 1 (duidelijk stijver dan Zonda) is zeker stijver en meer allround dan Neutron.
(reken op ca. 600 euro). En door het ontbreken van een velglint zijn de banden veel makkelijker te vervangen.
Hoog profiel zou ik niet aanraden i.v.m. minder comfort en grotere zijwindgevoeligheid (alhoewel het lekker smoelt).
Een outsider: infinito R4C; daar heb ik goede dingen over gehoord.
http://www.infinito-cycling.com/NL/Infi ... r4c.html#7
N.B.: zelf ben ik geen fan van Easton, te veel problemen mee tegengekomen met spaakbreuk en loslopende naven. Mavic wielen zijn i.h.a. slechter gelagerd en slapper dan Campa/Fulcrum. Shimano is i.h.a. gewoon goed.
Succes met je keuze!
De keus is dan als volgt: http://www.ambrosiospa.com/catalog_eng/ ... &Itemid=54.
Wel mooi en goed hoor zo'n handgespaakt setje, bijvoorbeeld met tune MIG70/MAG180 naven en sapim CX-ray spaken; reken op ca. 550 euro).
Campa/Fulcrum zijn goede wielen en probleemloos.
Je zit al een eind op de goede weg met de neutrons.
Een kanttekening: banden vervangen is lastig met neutrons.
Ga je voor laag profiel vanwege het uiterlijk of vanwege iets meer comfort?
Overweg ook eens medium profiel:
Eurus/Fulcrum 1 (duidelijk stijver dan Zonda) is zeker stijver en meer allround dan Neutron.
(reken op ca. 600 euro). En door het ontbreken van een velglint zijn de banden veel makkelijker te vervangen.
Hoog profiel zou ik niet aanraden i.v.m. minder comfort en grotere zijwindgevoeligheid (alhoewel het lekker smoelt).
Een outsider: infinito R4C; daar heb ik goede dingen over gehoord.
http://www.infinito-cycling.com/NL/Infi ... r4c.html#7
N.B.: zelf ben ik geen fan van Easton, te veel problemen mee tegengekomen met spaakbreuk en loslopende naven. Mavic wielen zijn i.h.a. slechter gelagerd en slapper dan Campa/Fulcrum. Shimano is i.h.a. gewoon goed.
Succes met je keuze!
Ik ging voornamelijk voor een lage velg omdat ik daar meer vertrouwd mee ben, maar wil best wel eens naar een hogere velg overschakelen. Als dat voordelen kan bieden. En het ziet er toch pakken beter uit dan neutron, eurus of fulcrum 1.
Wordt het verminderde comfort bij een hoge velg goedgemaakt door een groter acceleratievermogen en aerodynamica? Of is dat slechts miniem?
Die infinito's zien er heel mooi uit, 40mm kan mss een mooie tussenoplossing zijn, maar dan vraag ik me af of een volledige carbonvelg nog wel even goed remt als een aluminium?
Wordt het verminderde comfort bij een hoge velg goedgemaakt door een groter acceleratievermogen en aerodynamica? Of is dat slechts miniem?
Die infinito's zien er heel mooi uit, 40mm kan mss een mooie tussenoplossing zijn, maar dan vraag ik me af of een volledige carbonvelg nog wel even goed remt als een aluminium?
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Hoge velgen zien er enkel mooi uit, echt voordeel zit er voor de gemiddelde gebruiker niet in. De eerste betrouwbare hoge wielset waar ik voor zou kiezen zijn de cosmics.
Wil je hoge velgen in Campa/fulcrum kwaliteit dan ben je voor een wielset met hoge velgen globaal het dubbele of meer kwijt t.o.v. de genoemde wielsets met lage velgen.
Wil je hoge velgen in Campa/fulcrum kwaliteit dan ben je voor een wielset met hoge velgen globaal het dubbele of meer kwijt t.o.v. de genoemde wielsets met lage velgen.
fasssssa schreef: Wordt het verminderde comfort bij een hoge velg goedgemaakt door een groter acceleratievermogen en aerodynamica? Of is dat slechts miniem?
Lichtere wielen accelereren i.h.a. beter, en hoge velgen zijn juist i.h.a. zwaarder. De aerodynamica levert pas merkbare voordelen op vanaf ca. 40 km/u.
Nee, als je geen wedstrijden fietst is er maar een reden om voor hoge velgen te kiezen; wel een typisch masculiene, overigens.
Carbon velgen remmen in principe slechter, maar heel veel fabrikanten hebben er tegenwoordig van alles op gevonden, zoals coatings e.d. Als je met twee sets velgen gaat rijden, dan raad ik carbon af; of je hebt gedoe met twee sets remblokjes, of er zal mogelijk aluminium in je zachte remblokjes komen, wat je carbon velgen beschadigt.
Bora one kost 1170 euro bij Hopmans.Sharkman 1 schreef:Hoge velgen zien er enkel mooi uit, echt voordeel zit er voor de gemiddelde gebruiker niet in. De eerste betrouwbare hoge wielset waar ik voor zou kiezen zijn de cosmics.
Geheel eens met Sharkman.
Kosten ca. 675 euro voor de SL versie.
Conclusie: allround wielen zijn zo gek nog niet?
Sharkman 1 schreef:Hoge velgen zien er enkel mooi uit, echt voordeel zit er voor de gemiddelde gebruiker niet in. De eerste betrouwbare hoge wielset waar ik voor zou kiezen zijn de cosmics.
Dus hoge velgen geven niet zo gek veel meer aerodynamica, snelheid en acceleratievermogen wil je zeggen?
Zijn er geen deftige carbonwielen (clinchers) op de markt met alu velgrand?
Loos schreef:fasssssa schreef:
Zijn er geen deftige carbonwielen (clinchers) op de markt met alu velgrand?
Jawel hoor, de genoemde Mavic Cosmic Carbon en Zipp (303, 404) clinchers, FFWD en ga zo maar door.
Maar waarom zou je?
Dat is m'n vraag net :p Ik wil pro's en contra's een beetje afwegen... Maar ik heb geen flauw idee hoe het zit met het verschil in stijfheid etc tussen pakweg cosmic carbon en campa neutron.
fasssssa schreef:Loos schreef:fasssssa schreef:
Dat is m'n vraag net :p Ik wil pro's en contra's een beetje afwegen... Maar ik heb geen flauw idee hoe het zit met het verschil in stijfheid etc tussen pakweg cosmic carbon en campa neutron.
Zie ook de zoekfunktie op dit forum: over stijfheid is al heel veel geschreven: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=34127
Je zegt ook dat de wielen voor de Vlaamse wegen geschikt moeten zijn. Ik heb zelf nu al drie jaar campa Zonda in mijn nette fiets zitten en daar zit nu bijna 26000 km op. Hiermee heb ik overal mee gereden, van de kaseien tot de bergen, per ongeluk van asfaltranden afgestuiterd en in kuilen gereden. Ze geven geen krimp en bevallen enorm goed. De velgen beginnen nu wat slijtage te vertonen, van de winter, met de winterbeurt, maar eens bekijken of ze nog een seizoen meekunnen of vervangen moeten worden.
In deze drie jaar heb ik twee keer een beetje speling uit de achternaaf gehaald en vorig jaar zijn er in het voorwiel een paar nieuwe cups gestoken. Na 19000 km ontstonden er in de body wel wat inhammen van de cassette, dat zie ik eigenlijk altijd bij campa body's.
Banden gaan er makkelijk op, wielen zijn betrouwbaar gebleken, kortom ik kan deze wielen gewoon aanbevelen.
In deze drie jaar heb ik twee keer een beetje speling uit de achternaaf gehaald en vorig jaar zijn er in het voorwiel een paar nieuwe cups gestoken. Na 19000 km ontstonden er in de body wel wat inhammen van de cassette, dat zie ik eigenlijk altijd bij campa body's.
Banden gaan er makkelijk op, wielen zijn betrouwbaar gebleken, kortom ik kan deze wielen gewoon aanbevelen.