Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginnersschema (Tacx)

snowboardje
Forum-lid

snowboardje 29 okt 2013 11:56

Hallo fietsers,

Ik heb onlangs een sportkeuring gedaan om te kijken of niets me tegenhoudt om te starten met wielrennen. Ik ben helemaal goedgekeurd en heb de hartslagzones gekregen waarbinnen ik kan trainen.
Nu ben ik op zoek naar een soort beginnersschema voor op de tacx om nu in de komende (winter)maanden te gaan trainen. Ik loop al enige jaren hard en daarvoor zijn voor beginners altijd vrij eenvoudige schema's te vinden als: 2 min hardlopen 1 min wandelen etc...opbouwende tot, als men wil, de marathon.
Tot op heden heb ik nog nergens een vergelijkbaar makkelijk schema kunnen vinden voor het wielrennen. Heeft iemand een tip oid waar ik een schema kan vinden?

Groet,
Suus

NikosO
Forum-lid

Gebruikersavatar NikosO 29 okt 2013 12:24

Hier kun je er een hoop op vinden. Succes

http://www.tacx.com/nl/experience/tacx- ... ngprograms

snowboardje
Forum-lid

snowboardje 29 okt 2013 16:48

Beste Fietsers,

Nog een toevoeging ik heb wel een snelheidsmeter, maar geen trapfrequentie meter. Ik zou graag weten met welke snelheid ik zou moeten fietsen en hoe lang etc...

Groet,
Suus

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 29 okt 2013 20:55

Fietsen is minder inspannend dan hardlopen; daarom kun je gewoon een uurtje op zo'n ding gaan zitten trappen. Om je conditie te verbeteren train je het beste in D1, maar afwisseling is prima.
Zie: http://doefiets.nl/training/basisprincipes

Veel mensen vinden het nogal saai. Dus het belangrijkste is dat je jezelf een beetje uitdaagt en zorgt voor wat afleiding (b.v. een leuk filmpje en een lekker opzwepend muziekje.).
Afbeelding

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 30 okt 2013 13:46

Ik heb vroeger een rollenbank gehad. Geen idee meer welk merk, volgens mij nog voor Tacx bestond 8-) .
Maar het is verschrikkelijk saai om 2 a 3 x per week een uur op zolder te zweten. Ik heb dat niet lang volgehouden en ben in de winters gaan hardlopen om de conditie een beetje op peil te houden. En met mooi herfst- / winterweer in het weekend de kilometers maken op de fiets.

Dus de omgekeerde weg als jij, snowboardje :)

Heb je al een racefiets of niet?
older Budweiser

snowboardje
Forum-lid

snowboardje 31 okt 2013 10:52

Beste Kilowatt,

Ik loop ook nog steeds 2 x p/wk hard omdat ik dat het leukst vindt. Het fietsen op de tacx is voor erbij en na het winterseizoen wil ik weer buiten gaan fietsen.
Ik heb idd al n racefiets, een instapmodel met tiagra erop.

Mijn doel voor het fietsen is dat ik leuke afstanden kan gaan fietsen met goede snelheid, wat nu nog niet lukt omdat mijn spierkracht in de benen t af laat weten. Tochten van 70 km lijken me prachtig.

Groet,
Suus

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 31 okt 2013 21:30

Misschien had je het al gevonden: http://www.wielersportinfo.nl/schemabeginners.htm
older Budweiser

Plaats reactie