Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Campagnolo Electron 1998

masterb
Forum-lid

masterb 16 okt 2013 16:55

Recent heb ik mezelf een setje Campagnolo Electron wielen aangeschaft. Het is een set uit 1998, identiek aan de afbeelding hieronder:

Afbeelding

1998 is het jaar waarin 9 speed nog in de kinderschoenen stond. Nu was ik ervan uit gegaan dat alle 9 speed bodies ook 10 en 11 speed trekken. Echter is het met deze set niet mogelijk, er is simpelweg geen ruimte voor het laatste kransje. Nu heb ik ergens iets opgevang over dat de eerste 9 speed bodies verschillen van de latere 9 speed bodies. In dat geval vroeg ik me af of iemand mij meer kan vertellen over de mogelijkheden op een andere body die wel 10 en 11 speed toelaat.

Naast het probleem met de body, staat ook de voorwiel niet helemaal in het midden. Dit heb ik ook eerder gehad met wielset uit diezelfde periode. Waren de voorassen smaller?

Deze set is vrij zeldzaam, dus verwacht ik niet zo snel mensen met hetzelfde probleem. Maar de wielen gebruiken dezelfde naven en zijn van dezelfde periode als de Shamal HPW wielen.
Laatst gewijzigd door masterb op 18 okt 2013 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 16 okt 2013 21:25

Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar op de fotos vind ik ze toch wel erg mooi. Past alleen een 11sp niet of ook de 10sp niet?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 okt 2013 21:49

De as in die wielen is nog non-oversized. Er passen campa 9-10-11 speed bodies op van uit de tijd dat de assen niet oversized waren, of modernere van het Khamsin/Vento type. Ik weet echter niet of tegenwoordig alle Campa assen oversized zijn.
Ik weet niet zeker of er dan een verschil zit in de 1998 9-speed bodies, maar dat moet haast wel.
Als het echt niet lukt, zou ik proberen met een kleinste tandje uit een cassette die smallere kransjes heeft, en de rest normaal.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

masterb
Forum-lid

masterb 18 okt 2013 10:17

Volgens mij gebruiken de goedkopere Campa wielsets nog steeds non-oversized assen. Als een body van een Khamsin zou passen, dan zou ik daar al heel blij mee zijn. Nameten van de breedte van de body leert mij dat deze bij de Electrons 34 mm is, terwijl dat normaal toch 36 mm zou moeten zijn.

Plaats reactie