Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting schuurt tegen voorderailleur bij 39-28

p@home
Forum-lid

p@home 19 sep 2013 20:15

Tegenwoordig kan ik niet meer op mijn middenblad 39 en achteraan de 28 rijden. De ketting ligt daarbij zeer krom en schuurt tegen mijn voorderailleur. Ik heb al geprobeerd om de spanning op de kabel te verminderen via de verstelschroef maar dat helpt niet. Zet ik minder spanning heeft de ketting de neiging om naar de triple te vallen, zet ik meer spanning tja schuurt de ketting nog meer tegen de voorderailleur aan.

Iemand enig idee?

Als ik de ketting achteraan leg op de 23-25-28 en achteruit peddel de ketting niet blijft liggen. Achteruit fietsen is niet meer mogelijk.
Nu heb onlangs zelf een nieuwe Shimano 6700 ketting gelegd. Zou dit de oorzaak zijn?
Voor een triple wordt de 6600 aangeraden.

ritchy
Forum-lid

ritchy 19 sep 2013 20:30

Welke verstelschroef bedoel je? Van de achterderailleur of van de voorderrie? Ketting zou volgens mij niet uit hoeven maken.
Nicht loelen, radfahren!

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 19 sep 2013 20:41

De 6700 is zijwaarts niet soepel genoeg omdat deze is ontworpen voor dubbel, en daar heb je een minder schuine kettinglijn tijdens het schakelen in tegenstelling tot een systeem met drie tandwielen voor. Kan mij indenken dat de ketting dan onder spanning gaat kantelen, daardoor de derailleurkooi raakt en achteruit trappen niet goed meer gaat.
Ik moet wel zeggen dat ik er niet zoveel verstand van heb maar ik dit concludeer na aanleiding van een andere post.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ritchy
Forum-lid

ritchy 19 sep 2013 21:12

Hmm...klinkt niet onlogisch. Ik heb zelf pas een fiets opgebouwd met ultegra triple maar daar zat die 6600 ketting gewoon bij. Na afstellen geen problemen met aanlopen.
Nicht loelen, radfahren!

jupu1973
Forum-lid

Gebruikersavatar jupu1973 20 sep 2013 08:09

Ik heb hetzelfde probleem maar dan met een dubbel(kan nog wel achteruit trappen).
De ketting raakt op het grote tandwiel voor en kleine tandwiel achter de voor derrie en op het binnenblad en grootste tandwiel achter ook.
Ik heb een shimano 600 groep op een aanlasnok voor de voorderrie, waar wel een beetje speling op zit, omdat de schroefjes die het plaatje aan het frame houden niet helemaal aangedraaid kunnen worden(imbus dol).
Zou het vervangen van de schroefjes de oplossing zijn?

ritchy
Forum-lid

ritchy 20 sep 2013 15:56

jupu1973 schreef:Ik heb hetzelfde probleem maar dan met een dubbel(kan nog wel achteruit trappen).
De ketting raakt op het grote tandwiel voor en kleine tandwiel achter de voor derrie en op het binnenblad en grootste tandwiel achter ook.
Ik heb een shimano 600 groep op een aanlasnok voor de voorderrie, waar wel een beetje speling op zit, omdat de schroefjes die het plaatje aan het frame houden niet helemaal aangedraaid kunnen worden(imbus dol).
Zou het vervangen van de schroefjes de oplossing zijn?
Het lijkt me dat bij jou de begrenzingen van de voorderrie opnieuw afgesteld moeten worden. Dat daarbij die voorderrie niet helemaal vastzit lijkt me ook niet bevorderlijk... ;)
Nicht loelen, radfahren!

p@home
Forum-lid

p@home 22 sep 2013 19:07

De problemen zijn er nog altijd. Als ik de afstelschroef van de voorderailleur meer/minder aanspan blijft de ketting tegen de voorderelleur aanlopen of valt hij op mijn triple. Wel is het me opgevallen dat de tanden van mijn 42 vooraan wat versleten zijn. Ik zie dat de ketting op de 25/28 achteraan in combi met de 42 vooraan de neiging heeft om vooraan over te slaan. ik ga de fietsenmaker opzoeken en het probleem voorleggen. Mogelijk is het probleem opgelost met nieuwe tandwielen op mijn crankstel.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 22 sep 2013 19:39

Als ik je verhaal zo lees denk ik aan een versleten ketting, mogelijk in combinatie met, zoals je zelf al aangeeft, versleten middenblad. Een vriend van mij had iets vergelijkbaars en na installatie van een nieuwe ketting + voorblad was het probleem verholpen.
Overigens is het volgens mij wel zo dat je bij gebruik van je middenblad je niet moet schakelen op je kleinste 2 en grootste 2 tandwielen achter, vanwege de te schuine kettinglijn.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie