Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 21 aug 2013 11:20

Ik heb een Canyon Ultimate CF 9.0 Pro fiets:
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3087
  • F10 carbon fram, 960 gram, een van de stijfste in markt, wat ik zo lees
  • Campa Chorus 11 speed groep
  • Mavic Ksyrium Elite wielen: 1540 gram, 22mm voor, 25mm achter
Ik ben zelf tussen de 71 en 73 kg, dus geen beperkingen hier. Ik rijd gemiddeld op het vlakke tussen de 32 en 36 km/u en top nog weleens stukken tot redelijk boven de 40, maar geen gemiddelden.

Ik denk aan een wielupgrade .... jaja, deze vraag komt nooit voor, hier. ;)

Ik werd eerst gelokt door de looks van hoge carbon wielen en om hun aerodynamica. Maar ik las dat het voordeel pas boven de 40 km/u komt vwb aerodynamica. En wie rijdt er nou steeds in de lengte van de wind? Zijwind komt net zoveel voor en dat is alleen maar lastig met hoge velgen, kan ik me voorstellen.

Of rijd ik hard genoeg om de voordelen toch te merken?

Ik denk aan lage wielen van Campa: de Shamal Ultra. Ik hoor veel lovende berichten: heel goed betaalbaar en licht. Keramische lagers. Mooie spaakconfig en kennelijk handgebouwd.

Tja .... maar maatwerk wielen met Chris King R45 of Alchemy ELF/ORC naven: 30mm tot 45 mm velgen en Sapim spaken ...... klinkt heel leuk en zal perfect rijden. Ze zijn alleen twee keer zo duur als Shamals.

Wat ga ik merken van het 700 euro prijsverschil? En dat met mijn prestaties en fiets in het achterhoofd.

Alvast bedankt voor het advies.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 21 aug 2013 11:53

Als je het kan en wil betalen moet je de wielen nemen die je het mooiste vind.

Alle wielsets boven de Fulcrum 3/Campa Zonda, (en waarschijnlijk nog een paar andere) koop je gewoon omdat je ze wil hebben.
Prijs /kwaliteit kan daar geen enkele wielset tegenop.

Maar fiets (-onderdelen) moet je niet enkel prijs/kwaliteit beoordelen. Anders reden we allemaal met dezelfde fiets rond. :)

Koop dus gewoon de wielen welke je zelf wil.

Succes.

PS: Je kan net zoals mij het volgende aanschaffen.
- Fulcrum zero's=> Perfecte all-round wielen, ik gebruik ze vooral als klimwielen (Ardennen, Alpen,...)
- Campagnolo Bullet 50 => Gebruik ik bij mooi weer, licht heuvelend parcours
- 3T Accelero's => Gebruik ik all-round als er wat meer wind staat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 aug 2013 11:56

Mocht je de Shamals overwegen, ik weet waarschijnlijk nog een licht gebruikt setje (tweedehands). Zeer betrouwbare verkoper, ook een forumlid. Met Campa body.

tourpretendent
Forum-lid

tourpretendent 21 aug 2013 12:05

Dag en welkom,

Mooie fiets.

De Chris King naven gaan vooralsnog niet samen met de Campagnolo body dus die mogelijkheid valt af.
Dan zou ik voor de Shamals kiezen.

Succes, Ronald

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 aug 2013 12:07

Da's onzin. Fietsmaat X heeft ook CK-naven en rijdt ook met Campa.

zorba
Forum-lid

zorba 21 aug 2013 12:17

Ik zou lekker voor de fun factor gaan en een mooie set hoge (alu)carbon clinchers aanschaffen. Met slecht weer of harde wind gebruik je dan je andere setje.
Zo'n fiets mag gepimpt worden!
Do not CROSS the road!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 aug 2013 12:40

havana schreef:Da's onzin. Fietsmaat X heeft ook CK-naven en rijdt ook met Campa.
+1
Is al gewoon een tijdje op de markt, CK R45 campa.

Qua wielen: shamal is perfecte wielset, meer allround ga je ze niet vinden.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

materialist
Forum-lid

materialist 21 aug 2013 12:49

Ik ben het met lcmt eens waarschijnlijk is het verschil zoals jij ze gebruikt alleen te meten en dan moet je je daar niet te veel van voorstellen.
Het wordt pas anders in een afdaling daar merk ik met mijn 90kg grote verschillen. Eurus en zijn duurdere broertje shamal wielen blijven ook bij hoge snelheid in een bocht spoorvast daar zijn ze echt uitzonderlijk mee.

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 21 aug 2013 13:33

havana schreef:Da's onzin. Fietsmaat X heeft ook CK-naven en rijdt ook met Campa.
Klopt: De CK R45 kan ook met Campa body.
lcsmt schreef:Als je het kan en wil betalen moet je de wielen nemen die je het mooiste vind.

Alle wielsets boven de Fulcrum 3/Campa Zonda, (en waarschijnlijk nog een paar andere) koop je gewoon omdat je ze wil hebben.
Prijs /kwaliteit kan daar geen enkele wielset tegenop.

Maar fiets (-onderdelen) moet je niet enkel prijs/kwaliteit beoordelen. Anders reden we allemaal met dezelfde fiets rond. :)

Koop dus gewoon de wielen welke je zelf wil.

Succes.

PS: Je kan net zoals mij het volgende aanschaffen.
- Fulcrum zero's=> Perfecte all-round wielen, ik gebruik ze vooral als klimwielen (Ardennen, Alpen,...)
- Campagnolo Bullet 50 => Gebruik ik bij mooi weer, licht heuvelend parcours
- 3T Accelero's => Gebruik ik all-round als er wat meer wind staat.
Fulcrum = Campagnolo. Volgens mij is de Zero (bijna) gelijk aan de Shamal?
Als je het kan en wil betalen moet je de wielen nemen die je het mooiste vind.
Hahahaha! Die hoor ik ook vaker.

Tja, Wheel-Tec offreert me zijn eigen wiel: CK45, Sapim spaken en dan 30 of 45mm velgen. Die zijn dan wel bijna 1500 euro. :shock:

Ik besef me dat ik nooit die 700 euro meer dan een Shamal zal terugvinden in het rijden. Veel van dat geld zit hem dan in looks en het gevoel iets exclusiefs te hebben .... en uiteraard dat zwermpje bijen van de CK. :lol:

Aan allen: bedankt voor de complimenten voor mijn fiets. Ben er erg blij mee! :)

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 21 aug 2013 13:42

Ik denk dat de overlap tussen Ksyrium Elite en Eurs/Shamal vrij groot is.
M.a.w. je schiet er niet heel veel mee op.
De Campa naven zijn weliswaar beter, maar verder is het verschil niet zo groot.

Gezien je gemiddelden denk ik dat je misschien toch beter naar een setje hoge velgen om kunt zien.
De nieuwe generatie rondere velgen (dus niet de V-shape) is bovendien veel minder zijwind gevoelig.
Je moet dan denken aan Reynolds, Zipp en ENVE. Dan zit je wel gelijk in de top.
Ook merkloos worden deze velgen als wielsets met naaf naar keuze aangeboden door Zoran (bikexperto) en Wheel-tec.
Een ander alternatief is Fulcrum Red Wind XLR of Campa Bullet Ultra.
Altijd voor XLR of ultra gaan. Dit scheelt twee ons en veel betere (nastelbare) naven.

P.S.: ik zou als je de buidel wilt trekken voor CK R45 gaan; de Alchemy achternaaf heeft wat issues met Campa (o.a. @nijkie heeft dit gehad).

Ik zelf heb de volgende sets:
Eurus: winterwielen
Shamal: klimwielen
Zipp 404: zomerwielen
De Zipps zijn minder zijwindgevoelig dan Eursus/Shamal gek genoeg.
De Zonda daarentegen is door de dunnere spaken minder zijwindgevoelig dan Eurus/Shamal.

Succes met je keuze!
Afbeelding

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 21 aug 2013 13:50

snowkrash schreef:
Tja, Wheel-Tec offreert me zijn eigen wiel: CK45, Sapim spaken en dan 30 of 45mm velgen. Die zijn dan wel bijna 1500 euro. :shock:
Dat is wel een heel mooi setje; het is ongeveer even zwaar als een setje Shamal (1423 gram)
Je kunt 300 euro hierop besparen door te kiezen voor Hope pro III naven (50 gram zwaarder), en zelfs 400 met Novatec SL naven (even zwaar).
De laatste vind ik dan wel een beet je uit balans t.o.v. de set.
Bedenk wel dat je naven langer mee gaan dan je wielset en opnieuw te gebruiken zijn.

Zoran is overigens voordeliger, maar daar verloopt de communicatie wat moeilijker.
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 21 aug 2013 14:02

Die goedkope Bullets/Red Wind hebben toch ook nastelbare naven? Verschil zit hem zich in het materiaal" Staal voor de goedkope, USB met keramische kogels, Ultra met CULT (Lageschaal en kogels keramisch) . Daarnaast hebben de goedkoopste Aluminium naven en de duurste Carbon, wat de middelste heeft weet ik niet.
Afbeelding

Plaats reactie