Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

3T Ergonova Team compact stuur vraag

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 19 aug 2013 20:24

Ik ben op zoek naar een nieuw compact carbon stuur dat bovenop ovaal is en een drop en reach van ongeveer 123 om 77 heeft, en gootjes heeft voor de kabels (campa).
Is de 3T Ergonova Team een goede keuze? Andere suggesties zijn ook welkom als het qua uiterlijk past op een Italiaans frame/merk.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 aug 2013 20:38

Of dat een goede keuze is als je vergelijkt met andere merken kan ik niet zeggen. Ik heb op de 3T Ergonova Team niet al te veel gereden maar vond het wel een prettig stuur voor mij. Mij primaire overweging om te kopen destijds was de vlakke bovenkant, design (remkabels gaan onderdoor) en het feit dat het bij de rest van mijn Cervelo RS paste, het oog wil ook wat ;)

Mijn 3T Ergonova Team (42cm) is net verlaagd in prijs tot 75 Euro en niet van nieuw te onderscheiden ;)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

spook
Forum-lid

spook 19 aug 2013 20:46

Fijn stuur, kan ik je zeggen. Het houdt heel natuurlijk vast. Wat ik vooral prettig vind, is dat er bovenop, in de stuurbocht net voor de remhoeven een soort kommetjes zitten. Daardoor kun je heel comfortabel lange ritten met je handen op het stuur rijden.

Ik had dat stuur toevalligerwijs ook van Zorroi overgenomen. Dus voor die 75 euro'tjes zou ik het gewoon doen ;-)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 19 aug 2013 20:53

Ik heb het stuur ook gehad, was een prettig stuur om vast te houden. Helaas kapot gevallen.
Ik heb nu een Zipp Contour SL SS carbon compact stuur wat nog een stukje lichter en dunner op de ovale bovenkant is, wat erg prettig is voor kleine handen.
Let wel op de maat van het 3t stuur, 42 cm is gemeten aan de uiteinden. Tussen de shifters is het stuur echter 40 cm.

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 19 aug 2013 20:58

Kijk ook even naar>>

FSA K-Force Compact Handlebar
http://www.fullspeedahead.com/products/ ... -Handlebar

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 aug 2013 23:11

Ik rij al een tijdje met de ergonova pro. Qua afmetingen en vorm neem ik aan hetzelfde, maar van alu. Gekozen vanwege de korte reach en drop. Rijdt erg prettig en ik ben vooral te spreken over de vlakke bovenzijde. Die ligt mij erg prettig in de hand. Maar ook in de beugel rijden bevalt me in dit stuur prima. M.i een aanrader.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 20 aug 2013 09:24

Hoe zit het met de gootjes voor de kabels? Kan je er twee aan elke kant in kwijt?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 20 aug 2013 10:24

boswielrenner schreef:Hoe zit het met de gootjes voor de kabels? Kan je er twee aan elke kant in kwijt?
Ja dat kan.
Het is idd. een fijn stuur (ik heb de team stealth uitvoering).
Van de stuurpen is inmiddels de ARX II uit.
Afbeelding

marsman
Forum-lid

marsman 20 aug 2013 11:25

Je hoort alleen wat negatieve berichten over het snel afbreken van de tita boutjes bij 3T. Momentsleutel gebruiken dus.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 20 aug 2013 11:34

Ik heb zelf geen ervaring met de Ergenova maar heb vernomen dat het nogal tricky is om de shifters juist te positioneren, door de bepaalde bocht die er in zit.

Verder is de Ergenova wat dikker dan bijv de genoemde FSA. De voorkeur voor welke dikte is verder heel persoonlijk.

Op youtube staan van (beide) sturen genoeg reviews waarin ze uitgebreid aan bod komen.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 20 aug 2013 11:46

boswielrenner schreef:Ik ben op zoek naar een nieuw compact carbon stuur dat bovenop ovaal is en een drop en reach van ongeveer 123 om 77 heeft, en gootjes heeft voor de kabels (campa).
Is de 3T Ergonova Team een goede keuze? Andere suggesties zijn ook welkom als het qua uiterlijk past op een Italiaans frame/merk.
Als geld geen rol speelt kun je ook de Deda Presa Carbon overwegen. Voldoet volgens mij aan al je wensen: drop en reach van resp. 128 en 77 mm (hoewel er verschillende getallen circuleren, waarschijnlijk afhankelijk van de maat), platte bovenkant, kabelgootjes en Italiaans ;)

Afbeelding

Soms tegen een leuke prijs te vinden, ik heb die van mij destijds voor 160 euro gekocht. Blijft natuurlijk (te) veel geld voor een stuurbocht, maar ik heb er geen moment spijt van gehad.
t.a.f.k.a.e.h.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 20 aug 2013 11:47

marsman schreef:Je hoort alleen wat negatieve berichten over het snel afbreken van de tita boutjes bij 3T. Momentsleutel gebruiken dus.
Strange. Tja, een momentsleutel gebruiken blijft gewoon een goed investering als je veel carbon op je fiets hebt. Gewoon een goede investering om een momentsleutel aan te schaffen al is het maar voor je gemoedsrust dat het niet te los maar zeker niet te strak aangedraait zit. Tevens een goede investering aangezien je dan geen andere dure delen eventueel kapot draait. Gewoon doen dus en aanschaffen die momentsleutel.

De Ergonova mag 5.5Nm hebben van de stuurpen en dat is gewoon zeer goed vast. Tevens zit er in het midden een wat ruwere laag om glijden te voorkomen.

Met het plaatsen van shifters (Dura Ace 7801) heb ik nooit problemen ondervonden en pasten gewoon goed op de bocht.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie