Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand ervaring met onroute voor a naar b?

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 okt 2010 00:27

Beste Forummers,

op mijn woon-werkfiets heb ik een houder waar mijn Garmin Nuvi in past. ik gebruik dat ding relatief veel tijdens Werk-Werk ritten. In de stad gaat het (meestal) goed, maar als ik een wat langere rit maak dan gaat het doorgaans helemaal mis.

Het apparaat kent wel een fietsstand, maar niet alle fietspaden. Als je snel van A naar B wil is dat allesbehalve ideaal. zo kan een ritje van 20 km zo maar 10 km langer worden met het risico dat je ergens uitkomt waar toch net even geen fietspad was... De sijtwendetunnels bij Leidschendam zijn toch echt verboden gebied voor fietsers, maar daar denkt de standaardnavigatiesoftware heel anders over.

Onlangs werd een route die 70 km was achteraf 111 (ja echt!) kilometers! Gelukkig had ik toen de tijd en ik heb lekker gefietst. Maar dat moet toch beter kunnen.

Over de routeerbare Onroute fietskaart lees ik wel positieve verhalen, maar hoe werkt het van A naar B? want wat ik lees is doorgaans op recreatie gericht en daar gebruik ik nou juist geen navigatie voor.

Alvast dank voor de reacties.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 okt 2010 11:23

Gisteren de On route Fietskaart gekocht. Morgen heb ik een zakelijke afspraak wat verder weg dus dan zal ik eens kijken of en hoe dit werkt om zo snel mogelijk van A naar B te komen. De resultaten zal ik met jullie delen!

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 23 okt 2010 03:00

Nou ik heb het antwoord op mijn eigen vraag. De onroute fietskaart is ongeschikt om snel van A naar B te komen.

Hoe ik tot deze conclusie kom is te lezen in een testje wat ik op mijn blog heb gezet

met Onroute Snel van A naar B? No way!

foosho
Forum-lid

foosho 23 okt 2010 04:15

Dat had je ook op de site kunnen lezen :)

"OnRoute Fietskaart Nederland
Als fietser wil je helemaal niet zo snel mogelijk van A naar B, maar juist een mooie route rijden. Nederland telt vele prachtige wegen en paden voor de fietser, maar zie die maar eens te vinden!"

Bij korte routes zou ik eerder aan Topo Benelux (of City Navigator) denken..

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 23 okt 2010 12:39

Dat had ik ook wel gelezen, maar wat ik eigenlijk hoopte was dat de route toch wel enigszins logisch zou zijn en dat is dus echt niet zo. Los daarvan gaan er ook voor de toerist echt zaken fout. Op de site zie je wel dat de weg wat kronkeliger is, maar dat kan natuurlijk goed als je gewoon het fietspad volgt. en een beetje een omweg geeft ook niet. Dat is echt wel wat anders dan hoe de routes nu berekent worden.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 23 okt 2010 12:54

Als je hem instelt als voetganger dan gaat het al een stukje beter.

Maar....hij is er niet voor bedoeld!

foosho
Forum-lid

foosho 23 okt 2010 13:42

Ja, op 'voetganger' zal hij een korte route nemen, staat ook op de site ;)

"Soms rij ik enorm om!

Ook dat klopt: bij instelling op 'fiets' of 'auto' geeft het toestel immers heel sterk de voorkeur aan de mooie wegen. En dat is vaak niet de kortste route.
Mocht het nu echter ineens gaan regenen, dan wil je liever snel terug naar auto of hotel. Stel het toestel dan in als voetganger. Als voetganger wegen alle wegen gelijk en krijg je alsnog een korte route aangeboden. [...]"

Plaats reactie