Verschil tussen bandjes
-
elefantino
- Forum-lid
Na een paar jaar met Conti GP 4000S te hebben gereden, ben ik vorige week overgestapt op de Vredestein Fortezza Tricomp's. Nu lees ik hier op het forum (en op andere fora) altijd hele verhandelingen over het verschil tussen bandjes; rolweerstand, grip, lekbestendigheid, comfort. Als ik sommige posts mag geloven zit er een wereld van verschil tussen het ene of het andere bandje.
Is het nu raar dat ik geen enkel verschil merk tussen deze twee bandjes? Voel ik het gewoon niet of zitten deze twee banden heel dicht bij elkaar op alle bovengenoemde aspecten? Sowieso, hoe kun je het verschil in rolweerstand nou voelen tussen twee verschillende ritten?
Is het nu raar dat ik geen enkel verschil merk tussen deze twee bandjes? Voel ik het gewoon niet of zitten deze twee banden heel dicht bij elkaar op alle bovengenoemde aspecten? Sowieso, hoe kun je het verschil in rolweerstand nou voelen tussen twee verschillende ritten?
Dat verschil tussen GP4000S en Vredestein Fortezza is er ook niet niet. Beide bieden goede grip in bochten (ook in regen) en hebben een relatieve lage rolweerstand...
Ik ken de Conti's niet en ga ze ook nooit proberen (wegens slechte ervaring op de mtb met Conti).
Maar jij en ik zullen het verschil tussen een GP4000S of Fortezza niet echt voelen... Over beide zijn een heleboel gebruikers tevreden. Wel vind ik dat Fortezza's minder kleine steentjes op pakt dan mijn Ultremo ZX deden, die ik hiervoor had...
Rolweerstand kun je alleen zichtbaar zien bij hetzelfde weer en parcours omstandigheden bij een getimede rit voor jezelf over een redelijke afstand. Maar hoe vaak tref je die nu eigenlijk hetzelfde...
.
Van de week poste ik een topic, maar dat betrof een hybride band vs. een racefietsband... Daar voel je echt wel verschil tussen. O.a. gewicht en profiel is al een wereld van verschil...
Ik ken de Conti's niet en ga ze ook nooit proberen (wegens slechte ervaring op de mtb met Conti).
Maar jij en ik zullen het verschil tussen een GP4000S of Fortezza niet echt voelen... Over beide zijn een heleboel gebruikers tevreden. Wel vind ik dat Fortezza's minder kleine steentjes op pakt dan mijn Ultremo ZX deden, die ik hiervoor had...
Rolweerstand kun je alleen zichtbaar zien bij hetzelfde weer en parcours omstandigheden bij een getimede rit voor jezelf over een redelijke afstand. Maar hoe vaak tref je die nu eigenlijk hetzelfde...
Van de week poste ik een topic, maar dat betrof een hybride band vs. een racefietsband... Daar voel je echt wel verschil tussen. O.a. gewicht en profiel is al een wereld van verschil...
-
elefantino
- Forum-lid
Dus ik noem net twee bandjes die nauwelijk van elkaar verschillen? 
Als ik Vittoria Rubino's (door sommigen hier trekkerbanden genoemd) monteer zou ik wel verschil moeten merken?
Als ik Vittoria Rubino's (door sommigen hier trekkerbanden genoemd) monteer zou ik wel verschil moeten merken?
Rolweerstand kan niemand voelen, althans niet zulke kleine verschillen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Fortezza en GP4000s zit volledig in dezelfde lijn.
Maar zet maar eens een setje Conti 4 seasons erop bijv, dan voel je echt wel verschil (stugger, minder comfort/grip).
Maar zet maar eens een setje Conti 4 seasons erop bijv, dan voel je echt wel verschil (stugger, minder comfort/grip).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Rolweerstand voel je idd echt niet (althans normaal gesproken niet) maar ik kan me herinneren dat ik dacht de eerste Schwalbe Ultremos gevoelsmatig aan het asfalt plakten.daniel1975 schreef:Fortezza en GP4000s zit volledig in dezelfde lijn.
Comfort, instuur gedrag, grip en niet te vergeten geluid merk je wel.
Gek genoeg vind ik conti 4 seasons qua grip bepaald niet verkeerd maar qua comfort wel een stuk minder dan wat ik in de zomer rij.
Ik heb trouwens het idee dat comfort tijdens het rijden omgekeerd evenredig is met comfort (hoeveelheid werk) tijdens montage.

-
martinobongo
- Forum-lid
Daarom vind ik het best comfortabel dat ik met de 4 seasons nooit lekke banden rij en niet hoef te plakkenericpeters schreef:....... Gek genoeg vind ik conti 4 seasons ....... qua comfort wel een stuk minder dan wat ik in de zomer rij.
Ik heb trouwens het idee dat comfort tijdens het rijden omgekeerd evenredig is met comfort (hoeveelheid werk) tijdens montage.
met hartelijke groet,
- daniel1975
- Forum-lid HC
Doe mij die enkele lekke band maar. Comfort en grip gedurende het hele jaar dan die hooguit 2x10min die ik kwijt ben aan bandje wisselen.
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
Ja 100% akkoord, ik weet dat de dag komt dat ik het mij ga beklagen dat ik met tubes rijd en dan zal het nog erger zijn wegens geklooi om die tube eraf te krijgen maar het plezier dat ik er reeds van gehad heb moet dat dan maar compenseren.
Maar voor de zekerheid kies ik toch Rubinootjes voor woon/werk. In het donker in de regen net na die klotedag op het werk dat binnenbandje staan vervangen spreekt mij niet zo aan
. Dan beperk ik het risisco tot een minimum en ik weet ondertussen ook wel dat die Rubinos niet baanvast zijn in de regen, als je daar rekening mee houdt is dat ook geen enkel probleem.
Maar voor de zekerheid kies ik toch Rubinootjes voor woon/werk. In het donker in de regen net na die klotedag op het werk dat binnenbandje staan vervangen spreekt mij niet zo aan
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
martinobongo
- Forum-lid
Hmmm, ik heb gisterenavond voor het eerst een plaatselijke kermisronde (Volksronde) meegefietst, uiteraard kon ik niet met de beste kleppers mee en mijn zwager en ik zijn ook gedubbeld, maar met bijna 36 gemiddeld gaven die 4 seasons geen krimp, waren best comfortabel op het stuitercircuit en echt wel bochtvast. Ik merkte dat ik harder door de bochten wilde dan de kleppers, en dan gaven die banden echt wel grip.
Maar wellicht ben ik gewoon niet beter gewend. Ik heb in het verleden enkel Conti 4000S en Schwalbe Ultremo gehad.
Maar wellicht ben ik gewoon niet beter gewend. Ik heb in het verleden enkel Conti 4000S en Schwalbe Ultremo gehad.
met hartelijke groet,
- daniel1975
- Forum-lid HC
Met alle respect, maar 36 gem stelt niks voor bij een criterium, en de echte kleppers zoals jij ze noemt gaan echt dermate hard door de bocht dat jij ze er bij een 1e keer echt niet eraf stuurt.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Vermoed dat hij het over de recreanten kleppers heeft.