Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zeer pijnlijke onderkant van voeten

jcvoo
Forum-lid
Contact

jcvoo 22 jul 2013 10:55

Eigenlijk al heel lang heb ik problemen met de onderkant van mijn voeten.

Vaak begint het met drukpunten onder mijn voetzolen wat uiteindelijk uitmondt in iets wat voelt als "mes" steken in mijn voet. Het lijkt of het sneller en vaker gebeurd als het warm is. De enige (tijdelijke) oplossing is om mijn schoen uit te doen.... en het ff weg te laten trekken. In koers is dit natuurlijk lastig...

Wat heb ik er al aangedaan:

- Voetplaatjes bij verschillende gelegenheden aflaten stellen door experts
- Verschillende schoenen geprobeerd (Shimano, Chain, Bontrager, Fizik en Specialized
(Fizik en Specialized zijn de breedste schoenen en zitten ook het best)
- Verschillende inlegzolen geprobeerd. (zelfs podotherapeutische)

Na alles wat ik gedaan heb ben ik nog steeds niet verlost hiervan, ik word een beetje radeloos hiervan.

Ik fiets graag lange afstanden (100km+) maar het is niet leuk meer als het op deze manier zeer doet. Wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen, zodat ik weer met plezier de afstanden kan fietsen.

alvast bedankt voor jullie reacties...
Afbeelding

sibon
Forum-lid

sibon 22 jul 2013 11:26

Vervelend probleem. Ik kreeg ook vaker kramp na >80km plus trainingen (tijdens wedstrijden nooit). Maar met nieuwe schoenen, plaatjes stellen en inlegzolen (op maat) heb ik het probleem opgelost.
Enige oplossing - die je nog niet genoemd hebt - en die bij mij wel effect had, was andere sokken. Zo dun mogelijk en strak om de voet.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 22 jul 2013 12:59

Welke pedalen heb je?
Mogelijk pedalen nemen met het grootste contactoppervlak.

Is maar een suggestie die mogelijk ook niet ter zake doet als je schoenen hebt met stijve zolen.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pascal_k
Forum-lid

Pascal_k 22 jul 2013 14:43

Heb je ooit al wel eens gedacht aan problemen ergens anders?
Onder de voeten (vooral voorkant/midden) worden geënerveerd vanuit lumbale wervelkolom 4/5. Problemen in de lage rug (die nog als eens voorkomen) kunnen ook voetproblemen geven. Dit komt zelfs voor wanneer mensen geen rugklachten hebben.

Misschien een suggestie om eens naar je lage rug te laten kijken.

succes!

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 22 jul 2013 23:14

Welke punten van je voeten gaat het precies om?

Heb je ook al eens schoenen geprobeert die nagenoeg vlak van binnen zin. Misschien kan je niet goed tegen teveel ondersteuning van de middenvoet?

En tijdens het fietsen kun je zo nu en dan even je voeten anders op de pedalen zetten, met bijvoorbeeld de hak naar beneden fietsend om zo de spanning op je voeten te veranderen ipv constant star in dezelfde houding..

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 jul 2013 16:02

Wat doe je zelf tijden shet fietsen. Ik merk dat ik bv vaak mijn tenenkrom (jaja kom maar met de leuke grappen ;) ) Overigens heb ik daar geen last van maar zoiets kan natuurlijk ook.

Dat je onbewust iets doet wat deze pijn veroorzaakt. Een goed schoen met stijve zool is belangrijk (MTB schoen met carbon zool zijn het stijfst doordat hier een kleiner plaatje op komt.)

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 26 jul 2013 12:20

Het kan ook met je wijze van trappen te maken hebben. Als je met name duwt op de pedalen is de druk op je voeten groot. Als je mooi ronddraaid is de druk minder.

jcvoo
Forum-lid
Contact

jcvoo 26 jul 2013 14:51

Update:

Ik gebruik schoenen met een stijve carbonzool en dan nog heb ik "druk" plekken onder mijn voeten. De doorbloeding zou een issue kunnen zijn en mogelijk lage rugklachten ook.

Verder heb ik volgens mij alles uitgeprobeerd wat je maar zou kunnen bedenken om verlichting te brengen.

Verschillende schoenen en trapsystemen. (nu speedplay bevalt heel erg goed)
- Shimano
- Keo
Afbeelding

epotheker
Forum-lid

epotheker 01 aug 2013 21:32

Ik heb hetzelfde probleem, zeker nu bij langere tochten met warm weer door gezwollen voeten. "Mortonse neuralgie" volgens een bevriend orthopeed......weinig aan te doen

joseph
Forum-lid

joseph 25 aug 2013 15:48

Heb je het probleem alleen bij het fietsen? Het is moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen via het internet maar het klinkt ook als een hielspoor. Daar heeft de sportarts wel een paar trucjes voor.
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 26 aug 2013 20:25

jcvoo schreef:Update:

Ik gebruik schoenen met een stijve carbonzool en dan nog heb ik "druk" plekken onder mijn voeten. De doorbloeding zou een issue kunnen zijn en mogelijk lage rugklachten ook.

Verder heb ik volgens mij alles uitgeprobeerd wat je maar zou kunnen bedenken om verlichting te brengen.

Verschillende schoenen en trapsystemen. (nu speedplay bevalt heel erg goed)
- Shimano
- Keo
De drukpunten zijn in ieder geval niet veroorzaakt doordat de pedalen door de schoenen heen drukken. Plaatjes kun je wel door zogenaamde 'experts' af laten stellen maar jij bent zelf de beste expert van je eigen voeten. Leer zelf over de optimale stand voor jouw plaatjes en al je persoonlijke wensen daarin.

Of je alles al hebt gedaan wat mogelijk is weet ik niet. Denk ook aan het volgende:

Je kunt je voeten extra trainen.
Wisselbaden nemen om de doorbloeding te bevorderen.
Verder je voeten (en nagels extra verzorgen)
Ander materiaal sokken.
Zorgen voor betere ventilatie in je schoenen
Koelere werkomgeving voor je voeten.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 26 aug 2013 20:39

Weet je zeker dat je schoenen breed genoeg zijn?
Neem eens je zooltje eruit en ga erop staan als je twijfelt.
Afbeelding

Plaats reactie