Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik advies zoek over de maat van mn aan te schaffen fiets.
Ik wil een racefiets kopen via marktplaats. Ik heb een niet al te groot budget voor een fiets en denk dat ik beter een wat oudere fiets kan kopen van een goed merk met een goede afmontage dan een flitsende nieuwe fiets van een b-merk met shimano spul lager dan Sora of nog erger erop.
Maar aan tweedehands een fiets kopen van een particulier zit onder andere het nadeel van de juiste maat kiezen zonder advies van een verkoper. Ik heb ooit een Ridley Cyclocrossfiets gehad framemaat 54 (weet niet meer of dit C-C of C-T was) en die fietste lekker vond ik, maar een veldritfiets heeft ook een andere geometrie voor zover ik weet. zat mss wel redelijk recht op, dus mss kan dat ietsje platter, maar wil niet helemaal met een horizontale rug fietsen. Maar een verkoper van een fietsenwinkel met naar eigen zeggen veel ervaring met racefietsen zei zo op het oog dat ik wel een maat 57 moest hebben! Daardoor zit ik nu naar maat 56 fietsen te kijken, maar als ik hier het topic lengte/framemaat bekijk hebben de meeste mensen relatief toch wel een kleinere maat bij hun lengte dan als ik een 57 zou nemen.
Ik weet dat dat er veel factoren meespelen en dat je je fiets nog op verschillende punten kan afstellen, maar je moet toch beginnen met een bepaalde framemaat, dat is het uitgangspunt waar ik advies in zoek zodat ik een goede aankoop kan doen, die ik dan nog verder naar mijn maat en smaak kan afstellen.
Nu weet ik dat de binnenbeenlengte niet het meest belangrijk is, gezien je het zadel hoger en lager kan zetten. Ook met de hellingsgraad van je zadel en de hoogte van je stuur kan je nog spelen, maar de lengte van stuur tot zadel is geloof ik met name ook belangrijk en deze kan je voor zover ik weet niet aanpassen bij een fiets.
Verschillende mensen met dezelfde lengtes kiezen mss voor verschillende framematen en verschillende merken hebben weer verschillende geometrieen en dan zit je nog met sloping frames.
Een hoop factoren die het nogal complex maken dus. Maar ik wil wel graag een goede koop doen en iig de juiste framemaat kiezen. Dan kan ik altijd nog wat schuiven en doen, maar met name de lengte tussen zadel en stuur moet goed zijn omdat je die niet of nauwelijks aan kan passen (toch?).
Ik ben 174-175 cm en mijn bbl is 82-86 cm (vind het lastig meten. Ze zeggen tot je kruis, maar tot waar exact is mij niet duidelijk, onderkant van je ballen
Ik heb een 9 jaar oude Koga op het oog maat 56, maar ik ken de geometrie eigenschappen van Koga niet en mss moet ik me wel op die mt 54 richten zoals de veldritfiets. die is dacht ik iets korter dan een racefiets, dus dan moet ik mss niet nog groter gaan?
Advies gewenst!