Mavic aksium of cosmic elite
-
- Forum-lid
Ik wil een nieuwe fiets kopen: Rose Pro-SL 2000. Standaard zitten daar mavic aksium wielen bij, maar ik zit eraan te denken om er mavic cosmic elite wielen bij te kopen ( €90 extra + banden ) ik rijd meestal op asfalt, maar soms ook op stenen weggetjes. Heeft iemand ervaring met deze wielen of advies?
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
- Matthijs1973
- Forum-lid
ik rij zelf nu een tijdje op de elite, prima ervaringen mee. ben rond de 90kg (en zakkend...) maar na 2500 km geen slag, spaakbreuk of andere ellende met de wielen. ze blijven mooi lopen en werken. Lijkt me zeker een upgrade tov de aksium, als was het alleen maar voor de looks 

-
- Forum-lid
Ik ben nog geen 55 kg (ben 14 dus niet geen zwaar ondergewicht
) Op rose.nl kan je kiezen welke wielen je wilt en dan krijg je er gelijk een plaatje van en met de elite ziet de fiets er inderdaad veel beter uit. Maar maakt het nog uit dat de elite een hogere velg (30,5mm)heeft aangezien ik soms ook over stenen wegen rijd?

- Matthijs1973
- Forum-lid
ik voel geen comfort verschil tussen de elite en mijn andere wielen (giant). zal ook aan je banden en spanning liggen. Voor die 90 euro zou ik het zeker doen, in theorie zijn de Elite wel 105 gram zwaarder. Heb je nog andere opties?
-
- Forum-lid
Met de elite kom ik uit op €1300, dit is wel echt mijn maximale bedrag. Dus andere opties zijn er niet echt, omdat de meeste wielen allemaal duurder zijn. Ik rijd altijd op vlakke wegen dus zal het gewicht (denk ik) niet zoveel uitmaken. De rose fiets kost €1190. Dus weet misschien iemand wielen van +/- €100 meerprijs ( aksium kost €250, dus met een wielset van €350 heb je €100 meerprijs)
Je geeft zelf aan dat je de Cosmic Elite mooi/mooier vindt. Dat je daarmee aan je "plafond" zit wbt budget zal je er dagelijks de meerwaarde aan plezier voor terug krijgen. Al kijk je er alleen maar naar... Ik zou dus niet verder kijken naar nog meer (heel veel) alternatieven want dan slaat de twijfel ongetwijfeld (onnodig) toe.
Als laatste is mijn ervaring dat ik weinig tot geen verschil voel in rijeigenschappen tussen mijn ingeruilde Neutrons t.o.v van huidige Cosmic Elite's. Afgelopen jaar hebben ze naar volle tevredenheid 5.000km dienst bewezen op allerlei wegen waaronder veel Belgisch wegdek en in het hooggebergte voelde ze niet als "zwaar" aan. Met jou aangegeven gewicht heb je al een "voordeeltje"in je zak. Snel bestellen want het is fietsweer
Als laatste is mijn ervaring dat ik weinig tot geen verschil voel in rijeigenschappen tussen mijn ingeruilde Neutrons t.o.v van huidige Cosmic Elite's. Afgelopen jaar hebben ze naar volle tevredenheid 5.000km dienst bewezen op allerlei wegen waaronder veel Belgisch wegdek en in het hooggebergte voelde ze niet als "zwaar" aan. Met jou aangegeven gewicht heb je al een "voordeeltje"in je zak. Snel bestellen want het is fietsweer

Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
-
- Forum-lid
Als de wielen het uithouden op een Belgisch wegdek, dan moeten het wel goede wielen zijn
Heeft iemand ook ervaring met de aksium? Want dat lijken me ook best goede wielen.
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Voor "instapwielen" en met jouw gewicht ook zeker geen verkeerde keuze.
In mijn "omgeving" weet ik meerdere tevreden gebruikers. Hier op het forum zijn er echter, laat ik het voorzichtig zeggen "anti-Mavickers". Maar ja, wat hun gewicht en gebruik is weet ik dan ook niet. En als je al de Mavic topics leest zou je ze bijna niet meer durven te kopen en direct voor F3 of Zond... gaan
Succes met kiezen en veel plezier met fietsen, ook als het met Aksiums is 
In mijn "omgeving" weet ik meerdere tevreden gebruikers. Hier op het forum zijn er echter, laat ik het voorzichtig zeggen "anti-Mavickers". Maar ja, wat hun gewicht en gebruik is weet ik dan ook niet. En als je al de Mavic topics leest zou je ze bijna niet meer durven te kopen en direct voor F3 of Zond... gaan

Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Rij nu een dik jaar met de elite. Was voor mij een flinke stap vooruit van de shimano rs 10 . Daarmee had ik het gevoel dat ik door de bochten zwabberde, met de elite lekker strak vol er door heen. Ook al tourtochten mee in België gereden over slecht wegdek en geen slag te bekennen. Zeer tevreden over die wielen.