Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen / reparatie Gazelle ATB

RemcoKl
Forum-lid

RemcoKl 20 jun 2013 09:21

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik op het goede forum zit maar ik kan een poging wagen:

Ik zit een beetje in dubio. Mijn Gazelle Extreme heeft een beetje liefde nodig. Nu ben ik zelf bezig geweest met het erop zetten van een nieuwe achter-derailleur, nieuwe casette, nieuwe ketting en een nieuwe gripshifter alleen ik krijg de boel maar niet goed afgesteld. Dit kan liggen aan; verkeerde achter-derailleur, te korte kooi?, ketting verkeerd afgemeten, misschien een gripshifter die niet past bij m'n derailleur, versleten voorblad, kapotte voor-derailleur.

Hoe dan ook, ik weet het eigenlijk niet meer precies en ik kan wel met mijn geringe kennis van alles blijven kopen en erop zetten, maar ik weet niet precies wat ik fout doe. Eerdere jaren was ik altijd prima in staat dit zelf te vervangen en goed af te stellen, maar nu niet.

Mijn geval dubio is eigenlijk dat ik me afvraag wat ik nu moet doen. Ik heb twee opties:

1. Ik zit af en toe te kijken naar een nieuwe fiets (meer B-merk omdat ik anders al snel naar de 1000 euro moet gaan kijken); bijvoorbeeld op www.matrabike.nl
2. Ik moet eens een deskundige naar mijn fiets laten kijken die wat makkelijker kan zeggen, je moet dit, dit en dit vervangen en dan kan 'ie weer door voor zoveel geld.

Ik vind het eigenlijk zonde om m'n Gazelle weg te doen voor een goedkoper B-merk met Shimano onderdelen als deze voor misschien nog iets minder geld weer op te knappen is.

Ik heb mijn Gazelle al een keer eerder gebruikt voor grote afstanden (naar Parijs, bijvoorbeeld) en hij heeft het altijd erg goed gedaan. Ik vraag me af of een goedkoper ander merk ook dezelfde stevigheid biedt als het gaat om het flik bepakken van zo'n fiets.

Wat dat betreft voel ik me misschien iets veiliger bij m'n Gazelle.

Poging 2 heb ik onderlaatst geprobeerd maar ik ben door 2 fietsenmakers in Utrecht direct de deur gewezen. Mijn vraag aan hen was; 'ik krijg 'm niet goed afgesteld. Kun je eens kijken wat eraan mankeert en mij vertellen wat het kost om hem te maken?' Beide keren wezen ze me direct de deur omdat ik m'n spullen van internet gehaald had en die fiets niet bij hun vandaan kwam. :roll: (Ik ben overigens blij dat ik niet zo'n huisarts heb, die zegt dat je niet geholpen wordt omdat je zelf al een keer eerder met paracetamol en een pleister heb geprobeerd het probleem zelf op te lossen... Maar goed.)

Kortom, ookal zou ik mijn fiets graag op willen laten knappen; ik heb geen idee waar...

Heeft hier iemand een tip voor mij over welke optie van de twee het beste is en bij welke fietsenmaker ik dan wel terecht zou kunnen met dit soort vragen en oplossingen? Ik woon in Utrecht.

Alvast dank!
Remco

P.s. Wat er nu onder zit is in ieder geval allemaal Shimano. Zal overigens niet uit de beste productgroep van Shimano komen. Mijn gripshifter is er een van Sram die compatible met Shimano zou moeten zijn.

SupaX
Forum-lid

SupaX 20 jun 2013 11:44

Ik zou proberen de fiets te laten maken bij een goede fietsenmaker. Ik kom zelf niet uit de omgeving van Utrecht maar ik kan mij niet voorstellen dat niemand je kan en wil helpen bij jou in de buurt.

Wat zijn trouwens de symptomen van de patient? (misschien dat we je kunnen helpen met het lokaliseren van het probleem)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2013 11:51

Inderdaad, als je het probleem iets beter beschrijft en de naam/typenummers van de onderdelen die op de fiets zaten en erop gezet zijn noemt kunnen wij je een stuk verder helpen.

Die fietsenmakers zijn gewoon debielen. Gewoon naar een fietsenmaker gaan die wel met zijn tijd meegaat.
Campagnolo Ultra Dork

RemcoKl
Forum-lid

RemcoKl 20 jun 2013 12:28

Ik was ook redelijk flabbergasted nadat ik de laan uit gestuurd was...

Voor zover ik het even kan benoemen zit dit er nu onder:

Cassette Shimano HG41 8v 11-30
Ketting Shimano HG70-114 7/8v
Remblokset Shimano Deore BR-M530 M70T3
Achter-derailleur is een shimano.... (iets van ik geloof €25)
Voorderailleur is stuk maar was een sram 7.0
Gripshifter achter-derailleur is een SRAM MRX (Shimano comp.) rechts 8V
Links zit m'n originele sram 7.0 shifter.

Fiets komt overigens wel ergens uit 2002 dus de meeste onderdelen zijn sowieso oud.

Concrete klachten: Afstelling krijg ik niet voor elkaar. Ik kan niet alle versnellingen gebruiken aan de achterkant en ik vermoed dat de casette doorschiet over de body. Hij trapt door namelijk maar denk niet dat dit door de ketting komt. Heb er samen met iemand naar gekeken tijdens het fietsen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2013 13:55

Afstellen doe je zo: http://youtu.be/fMcC5aZwao0

Overslaan van de ketting kan betekenen dat je een nieuwe ketting op een oude cassette hebt.
Anders moet je het in je body zoeken (palletjes die blijven hangen). Schoonmaken of vervangen is dan de oplossing.
Campagnolo Ultra Dork

RemcoKl
Forum-lid

RemcoKl 20 jun 2013 16:34

Dank voor je antwoord.

Ik heb een nieuwe cassette en een nieuwe ketting gemonteerd en zelfs dan gebeurt het. Het liefst laat ik iemand met verstand ernaar kijken.

AYNISS
Forum-lid

AYNISS 20 jun 2013 17:08

Hoi Remco,

Als ik jou was zou ik eens langs Jonico gaan. Een fietsenmaker in Utrecht met momenteel 3 verschillende locaties. Namelijk in Oog in Al, Vleuten en De Meern. Oog in Al is meer een stadsfietszaak, Vleuten en De Meern zijn meer gericht op sport. Jonico is gewoon een moderne zaak en wil je zeker wel helpen. www.jonico.nl

Sjoerd
Cube Agree GTC Race 2013
Carbon Ultegra Bike

RemcoKl
Forum-lid

RemcoKl 20 jun 2013 17:28

Dank je, AYNISS. Ik heb ze een mail gestuurd met m'n 'probleem'beschrijving. Ik wacht de reactie af.

Plaats reactie