Welk klimverzet moet ik kiezen
Hallo,
Ik ben sinds dit jaar weer begonnen met fietsen. Ik heb hiervoor een leuke 2ehands fiets gekocht. Een Cannondale met Campagnolo record 8 Speed (voor 53-39 en achter 13-26) Hier in Nederland kan ik daar prima mee uit de voeten maar nu ga ik deze zomer naar de vogezen en ik wil mijn racefiets mee nemen. Ik wil daar enkele klimmen gaan doen ( Planche des Belles Filles, Ballon d'Alsace) en heb het idee dat ik met dit verzet het niet ga halen tot boven.
Welke mogelijkheden zijn er voor mij? En vooral welk verzet moet ik aan denken in de vogezen en wat gaat het mij kosten om dit aan te passen?
Alvast bedankt voor de reacties
Ik ben sinds dit jaar weer begonnen met fietsen. Ik heb hiervoor een leuke 2ehands fiets gekocht. Een Cannondale met Campagnolo record 8 Speed (voor 53-39 en achter 13-26) Hier in Nederland kan ik daar prima mee uit de voeten maar nu ga ik deze zomer naar de vogezen en ik wil mijn racefiets mee nemen. Ik wil daar enkele klimmen gaan doen ( Planche des Belles Filles, Ballon d'Alsace) en heb het idee dat ik met dit verzet het niet ga halen tot boven.
Welke mogelijkheden zijn er voor mij? En vooral welk verzet moet ik aan denken in de vogezen en wat gaat het mij kosten om dit aan te passen?
Alvast bedankt voor de reacties
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Wat zijn je eigen mogelijkheden resp. capaciteiten? Met 39x26 moet je overal bovenkomen.
What makes the boat go faster?
Ik ben een beginner. Ik ben begonnen met fietsen om af te vallen. Ik heb een vrij grove bouw. ben 1,95m en op dit moment nog 108kg. Ik hoop dat in augustus als ik naar de vogezen ga dit terug gebracht te hebben naar 100 - 105 kg.
Capaciteiten is nog moeilijk te zeggen. op dit moment ben ik een beginnende toerfietser met 3x in de week duurritjes van 50 tot 80 km. Nog geen enkele klimervaring dus weet niet of 39x26 voldoende is.
Capaciteiten is nog moeilijk te zeggen. op dit moment ben ik een beginnende toerfietser met 3x in de week duurritjes van 50 tot 80 km. Nog geen enkele klimervaring dus weet niet of 39x26 voldoende is.
-
elefantino
- Forum-lid
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat 39x26 voldoende is, zeker niet als je een beginner bent. Ik vraag me alleen wel af of Campa 8-speed cassettes heeft met meer dan 26 tandjes. Als ik me niet vergis kun je de boel vrij eenvoudig ombouwen naar 9-speed waarbij je naar een cassette met maximaal 28 tandjes kunt. Eerlijk gezegd weet ik niet helemaal precies hoe dat zit, maar het zit hiet vol met Campa-fans, dus die kunnen je vast helpen. Lijkt me de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing. Alternatief is namelijk een compact crankstel en dat gaat geld kosten.
HAHAHAHHAHAHAHHAHAHHAHAHAHHAHA grappenmakerliviolivius schreef:Wat zijn je eigen mogelijkheden resp. capaciteiten? Met 39x26 moet je overal bovenkomen.
Ahem, uitgelachen want gelukkig bevatte de post Livio ook nog iets zinnings
Wat zijn je eigen capaciteiten?
Livio rijdt alles met 39x26. Heel vroeger, toen ik nog echt kon fietsen, reed ik alles met 42x21 omhoog.
Nu ben ik blij met 30x27 als pijnstiller. Het is maar net hoe zwaar je bent en welk vermogen je weg kunt trappen etc etc.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Klopt!elefantino schreef:Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat 39x26 voldoende is, zeker niet als je een beginner bent...
Nee, 26 is maximum. Voor zover ik weet, bij Miche ook. Met Marchisio kransjes (prijzig), kun je zelf een gewenste 8-speed cassette opbouwen (Marchisio bestaat uit losse kransjes). De achterderailleur zal een 28 (waarschijnlijk) wel aankunnen. De vraag is of een 28 voldoende soelaas biedt, wellicht heeft TS nog wel lichtere verzetten nodig (gezien zijn gewicht en 'gebrek' aan conditie/ervaring). Als je verder gaat dan 28, kun je problemen met de achterderailleur verwachten.elefantino schreef:...Ik vraag me alleen wel af of Campa 8-speed cassettes heeft met meer dan 26 tandjes...
De body van 8-speed naven is anders dan die van 9-speed naven: 8-speed cassette op 9-speed body gaat wel, andersom niet. TS heeft (naar ik aanneem) 8-speed naven, dus... Bovendien moet je dan òf de rechter Ergopower naar 9 speed ombouwen, òf (een rechter) 9-speed Ergopower(s) op de kop zien te tikken.elefantino schreef:...Als ik me niet vergis kun je de boel vrij eenvoudig ombouwen naar 9-speed waarbij je naar een cassette met maximaal 28 tandjes kunt. Eerlijk gezegd weet ik niet helemaal precies hoe dat zit...
@JeanTeck: Als je twijfelt aan je mogelijkheden (zowel van jezelf als van het materiaal
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 07 mei 2013 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux
Tweedehands compactje van Marktplaats moet voor 50 euro wel lukken. Lijkt me de beste oplossing. Mag gerust 10v zijn.
Bedankt voor de tips en @legrimpeur bedankt voor de spiegel
. Ik twijfelde al aardig of ik niet te veel te snel zou willen. Eerst maar eens kijken wat mijn conditie en gewicht doen tot aan augustus, maar als ik zie hoe snel de vooruitgangen gaan in het begin heb ik nog goede hoop. Ik ben op dit moment alleen nog maar aan het inventariseren wat de mogelijkheden voor mij zijn en wat dat gaat kosten.
kan ik een compact zomaar monteren met een 8 speed of zitten daar nog meer kosten/werkzaamheden aan verbonden dan de 50 euro marktplaats? En @havana wat bedoel je met 10v?
kan ik een compact zomaar monteren met een 8 speed of zitten daar nog meer kosten/werkzaamheden aan verbonden dan de 50 euro marktplaats? En @havana wat bedoel je met 10v?
-
elefantino
- Forum-lid
10-speed, dus een cassette met 10 kransjes.JeanTeck schreef:B En @havana wat bedoel je met 10v?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik denk dat havana bedoelt dat het een compact van een 10v groep mag zijn.elefantino schreef:10-speed, dus een cassette met 10 kransjes.JeanTeck schreef:B En @havana wat bedoel je met 10v?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
elefantino
- Forum-lid
Inderdaad, dat is exact wat ik zeg.lcsmt schreef:Ik denk dat havana bedoelt dat het een compact van een 10v groep mag zijn.elefantino schreef:10-speed, dus een cassette met 10 kransjes.JeanTeck schreef:B En @havana wat bedoel je met 10v?