Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wanneer buitenbanden vervangen?

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 06 mei 2013 23:43

Is een klein gaatje in de buitenband (stukje glas) reden om er een nieuwe op te leggen, of maakt dat niet uit voor de kwetsbaarheid?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 06 mei 2013 23:50

Niet noemenswaardig zolang je niet te veel draden hebt doorgesneden. Als de snee tot een mm of twee beperkt is er niets aan de hand.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8956
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 mei 2013 23:55

Eventueel een drupje secondenlijm in het scheurtje doen. Ik vervang banden als ze vierkant zijn, uitgedroogd (rubber ziet er "krakerig uit", of als ik er opvallend vaak mee lek rij.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2013 07:14

Same here
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 mei 2013 07:39

Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Zoals 53x11 al zei: Eerst de band leeglaten, een druppel secondenlijm of loctite erin en dan naast het gaatje op de band drukken, dan gaat het gaatje dicht. Even zo vasthouden en het gaatje is dichtgelijmd.
Als ik wat vaker lek rijd dan vervang ik de band ook, maar meestal al voor die tijd.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 07 mei 2013 07:47

Droogte scheurtjes of als ze vierkant gaan worden is reden tot vervanging.
Met nieuwe erop lopen de bochten ineens veel lekkerder :D

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5917
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 jun 2013 19:45

Tja, wanneer zal ik mijn buitenbanden vervangen. In ieder geval wanneer deze zijn versleten (plat loopvlak). Dat is per fabricaat en type of compound (zacht of hard rubber oid) verschillend. De achterband slijt sneller dan de voorband, dus wissel ik halverwege de achterband naar het voorwiel en dus voorband naar het achterwiel. Het lekrijden is voor mij geen maatstaf omdat het mij al eens is voorgekomen dat een nieuwe band binnen 500 km al lek reed. Heel belangrijk in deze is de bandenspanning zo regelmatig mogelijk te controleren met de gegevens die op de zijkant van de band staan,
zie ook het topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=oppompen.

Na elke rit controleer ik de banden op beschadigingen, een klein scheurtje in het karkas repareer, vul ik met een druppeltje secondenlijm.

Algemeen genomen monteer ik nieuwe banden na ongeveer elke 2000 á 3000 km, zo blijf ik min of meer gevrijwaard van lekrijden en heb het meeste profijt (grip en rolweerstand) van het bandenprofiel. Momenteel rijd ik Continental Ultra Sport 700x23c (max 8,5 bar) en heb goede ervaring met Vittoria Rubino 700x23c (max 10 bar).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jun 2013 22:52

scottpch schreef:Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Bij mijn GP4000s (25mm) zijn die slijtegeindicatoren nog zichtbaar maar mn achterband is flink vierkant en ik rijd wel verdácht vaak lek de laatste tijd.

Morgen vervangen :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2263
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 28 jun 2013 08:06

Ik vervang ze meestal als de draad er begint door te komen.

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 30 jun 2013 08:51

Bij iets grotere sneetjes/scheurtjes plak ik aan binnenzijde van band, Schwalbe hogedruk velglint. Dit is heel dun en plakt prima. Onder het rijden merk je er niets van. Rij momenteel Schwalbe Ultremo ZX. Het ene sneetje na het andere.
Zonde om zo'n dure band weg te gooien na het eerste sneetje. Volgende wordt toch weer Conti Grandprix 4000 S.
Ultremo loopt super, maar bijna elke rit lek.
Schwalbe velglint is verkrijgbaar op rol van 25 meter en 18 mm. breed.
Tip ; voor het plakken van lint eerst binnenzijde band ontvetten (wasbenzine)

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 jul 2013 09:04

scepticus schreef:
scottpch schreef:Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Bij mijn GP4000s (25mm) zijn die slijtegeindicatoren nog zichtbaar maar mn achterband is flink vierkant en ik rijd wel verdácht vaak lek de laatste tijd.

Morgen vervangen :)
Inderdaad, als je lek gaat rijden, vervangen.
Ook al zijn de gaatjes nog zichtbaar.
Zeker bij een achterband is het vierkant worden geen reden tot vervanging bij mij.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jul 2013 13:39

loos schreef:
scepticus schreef:
scottpch schreef:Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Bij mijn GP4000s (25mm) zijn die slijtegeindicatoren nog zichtbaar maar mn achterband is flink vierkant en ik rijd wel verdácht vaak lek de laatste tijd.

Morgen vervangen :)
Inderdaad, als je lek gaat rijden, vervangen.
Ook al zijn de gaatjes nog zichtbaar.
Zeker bij een achterband is het vierkant worden geen reden tot vervanging bij mij.
Nee en zeker niet bij een gp4000s want die kan er dan na 500 km vanaf.
Schwalbe doe ik op gevoel na een 2500/3000km conti gaan een 1000 meer mee, achter.

Nieuwe voorband erop en de voorband naar achter, voor wil ik de beste band, want daar wil je zeker niet lek.

Plaats reactie