Vraag over afvallen (ik ben misschien de zoveelste, maar ok, ik zie wel of ik weggemod of verplaatst wordt). Ik zal proberen het kort te houden...:
Ik ben een ervaren racefietser in die zin dat ik het al een jaar of 20 doe. Voornamelijk woon-werk verkeer (30 heen, 30 terug en dan 1 a 2x per week) en in het weekend tussen de 80/120 km. Dat alles elk jaar vanaf april tot pak em beet oktober, afhankelijk van het weer.
Ik ben qua racefiets en "niveau" dan weer onervaren. Mijn eerste fiets was een bastaard, zelf gebouwd uit 3 fietsen met de versnellingshandles op de framebuis en slag in het wiel. 100 gulden... mijn 2e een batavus challenge met een te groot frame: Heb er nooit echt goed op gezeten (en dat 5 jaar lang

Ik fiets nu op een specialized secteur. Beetje luie fiets heb ik begrepen inmiddels, maar na 700 km in afgelopen 3 weken heb ik iig geen klachten en ik heb een goeie fit gehad.
Verder eindelijk eens wat goeie kleding aangeschaft en wat thermospul om ook in de wintermaanden te bikkelen. Laatste 15 jaar altijd hetzelfde jackje en koersbroek gebruikt bv

Goed: Waarom fiets ik: conditie, gezond zijn, lekker buiten en afvallen.
Alleen dat laatste lukt niet, integendeel, ik ben verdikkie 3 kg. aangekomen in 3 weken.
Normaal, in de afgelopen 20 jaar, viel er wel 4 a 5kg af te fietsen en kwam ik niet aan.
Even wat gegevens. Ik ben 44 inmiddels, 1.86 m en weeg nu 93 kg

Kan het zijn dat ik koersbenen kweek (3kg erbij aan spieren lijkt me echter sterk)?
Ik gebruik ook Strava. Als ik dat mag geloven verbruik ik 6000 kcal extra / week. Ik ben wel iets meer gaan eten, maar zit nu ongeveer op 2500-3000 kcal/dag.
Vraag: Hoe kan het dat ik zo aankom en heeft iemand van jullie daar ook ervaring mee?