Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe trapas

steen1986
Forum-lid

steen1986 26 apr 2013 10:36

Ik heb gisteren een trapas (met spie-as) laten monteren bij de fietsenmaker, echter twijfel ik er over of dit goed gedaan is. De as steekt aan 1 zijde uit (zie foto). Kan iemand mij vertellen of dit zo hoort, of dat ik terug moet gaan naar de fietsenmaker? Tevens draait de as stoef.

Voor alle duidelijkheid, ik ben een singlespeed aan het maken maar ik heb nog nooit een trapas vervangen. Vandaar dat ik naar de fietsenmaker ben gegaan. Ik wil niet gelijk teruggaan om te klagen, maar ik wil natuurlijk dat mijn 45 euro (!!) goed besteed zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, alvast bedankt!

Afbeelding

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 26 apr 2013 15:28

Heb er niet veel verstand van, maar misschien heeft de fietsenmaker de as er maar een stukje ingedraaid er van uit gaande dat jij hem er zelf verder in draait.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 apr 2013 15:38

steen1986 schreef:...De as steekt aan 1 zijde uit (zie foto). Kan iemand mij vertellen of dit zo hoort, of dat ik terug moet gaan naar de fietsenmaker? Tevens draait de as stoef.
Voor alle duidelijkheid, ik ben een singlespeed aan het maken maar ik heb nog nooit een trapas vervangen...
Bedoel je nu dat de as te ver uitsteekt of de (lager)cup? De as moet uiteraard uitsteken om de crank te kunnen monteren, dus daar zie ik zo 1,2,3, niets vreemds aan. Hooguit komt er 'een flink stuk' as naar buiten, maar ik ben beslist geen singlespeed expert en weet dus ook niet hoeveel 'vlees' je crank nodig heeft. Ik vind wel dat de cup er misschien een beetje 'vreemd' in zit. Bij racefietsen/MTB's wordt die er doorgaans helemaal ingedraaid. Misschien dat de singlespeed-boys op dit forum daar iets meer over kunnen zeggen...
60 x Ventoux

steen1986
Forum-lid

steen1986 26 apr 2013 15:53

ik bedoel uiteraard de cup, zoals op de foto te zien is zie je het schroefdraad wat uitsteekt. Dat de as uit moet steken dat lijkt me logisch ;)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 26 apr 2013 16:03

Dit is dan wel een singlespeed op basis van een frame van een opafiets en ook nog een behoorlijke oude. Gezien de bouten onder de brackethuls die dienen om de zaak te borgen. Waarom eigenlijk de keuze voor een trapas met die *##! kl*** spieën. Die dingen zijn van peperkoek, die blijf je vervangen. Maar, ....daar ben ik te laat mee en daar ga ik niet over. :o De cup steekt inderdaad verder naar buiten dan je zou verwachten. Je moet echter bedenken dat op de uitstekende schroefdraad normaal de zeker 4mm dikke borgmoer moet worden gedraaid. Dat is nu niet nodig, want jij hebt de borging door middel van de bouten die de gespleten brackethuls onder spanning zet.
De as mag geen speling hebben, maar mag ook niet stroef draaien. Je heb een dop met shimano-splines nodig om de linker cup wat te lossen. Met de hand zal wel niet lukken. Vergeet de spanbouten niet te lossen voor je gaat draaien.
Als je €45 hebt betaald en het frame kaal aangeleverd, dan is dat inderdaad heel veel geld, of moest er nog een vastgeroeste trapas uit? Dan is het anders.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 apr 2013 16:18

Kijk, zo leer ik ook weer iets :) .
60 x Ventoux

steen1986
Forum-lid

steen1986 26 apr 2013 17:09

Haha ja inderdaad, wijze les! Het is inderdaad een heel oud frame, ik vindt het leuk om zo'n oude fiets op te knappen.
Er zat inderdaad een oude verroestte trapas in (met veel speling) die eerst verwijderd moest worden. De stroefheid zou vanzelf afnemen werd mij verteld, dit zou komen doordat de trapas geborgd wordt door de bouten onder de brackethuls.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 26 apr 2013 17:27

Je hebt stroef en stroef. Dat hij zwaarder loopt nieuw is normaal, maar je mag geen kogels voelen lopen, ook nu niet, als je aan de as draait. Dat verhaal van de spanbouten is gewoon kul. Die zitten er over 10 jaar nog. Zijn die spanbouten gewoon aangedraaid (=voldoende) of aangeknald (dom en onnodig)? De kogels moeten wel inlopen. Over 100km is dat gebeurd. Indien dan nog "stroef", linker cup iets lossen. Lagers afstellen vergt ervaring en feeling.

regesi
Forum-lid

regesi 26 apr 2013 21:12

Trapas is een cartridge, deze is niet te stellen! Borgmoer hoort hier ook niet op. Het is gewoon een ordinaire stadsfiets trapas, en daar is niets aan te stellen. De cups zijn er om de cartridge vast te zetten,

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 26 apr 2013 22:29

Deze trapas is een combinatie van de oude spie-trapas en het cartridge principe, die voor moderne trapassen gebruikt wordt. De spanbouten moeten dus niet aangeknald worden. Ook een cartridge trapas (=geïntegreerd systeem) kun je te vast aantrekken, beetje dom, maar het kan wel. En de spanbouten kunnen er nog een schepje bovenop doen. Die constructie is uit een tijd (de fifties) dat alles staal was. Wordt nu nog wel gebruikt bij de goedkopere excentrische bottom brackets.

Plaats reactie