Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Info over tripple groepset campagnolo

z.osoloist
Forum-lid

z.osoloist 17 mei 2011 22:32

Ik zou graag willen weten hoe een tripple groepset van Campagnolo eruit ziet. Weet iemand of de groepset in z'n geheel te koop is? Ik ben tot dusverre enkel tripple crancks tegen gekomen en weet dat er speciale voor derrailleurs bij worden geleverd.
Zijn er ook speciale shifters voor en bijpassende remhoeven of moet je de cranck en de voorderrailleur los aanschaffen + losse onderdelen van andere Campagnolo groepsets?
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 17 mei 2011 22:53

Er is geen triple groep bij Campa. Je zult shifters van Record of Chorus moeten kopen (kost een paar centjes) om te kunnen triplen. Campa heeft zo (vanaf 2008: de Escape technologie in de lagere groepen) een van zijn selling points tov Shimano zomaar uit handen gegeven. Triple remhoeven? je hebt toch gewoon twee wielen, niet drie of zo?
antwoord op je laatste vraag is dus JA.
Een niet gestelde vraag beantwoord ik ook: je kunt een Campa triple dus gewoon schakelen met Shimano triple shifters, eventueel met een Shiftmate. Volgens mij is dat overbodig. Waarom zou je nog een Campa triple willen?

loutheusden
Forum-lid

loutheusden 19 mei 2011 00:37

Als je heel graag een triple wilt, zou ik niet bij Campa gaan zoeken. Wil je heel graag Campa rijden, gewoon een compact nemen!

Erik
Forum-lid

Erik 19 mei 2011 10:48

http://www.campagnolo.com/jsp/en/groupset/catid_8.jsp

Hij bestaat dus nog steeds en is voor zover ik weet met de normale 10 speed ergopowers te gebruiken. Campa gaat er alleen niet echt de boer meer mee op omdat de meeste mensen liever met een compact rijden.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

yoda
Forum-lid

yoda 19 mei 2011 12:11

Ik heb ook heb campa triple, bestaande uit
- Centaur 2009 carbon shifters
- Centaur 2009 carbon medium kooi achterderrie
- Campa Comp Triple voor derrie
- FSA gossammer triple crank

werkt prima!
Do or Do not.. There is no try

z.osoloist
Forum-lid

z.osoloist 19 mei 2011 20:11

Bedankt Aziraphale en Yoda! Aan jullie info heb ik tenminste wat. De compact groep is wat mij betreft juist voltooid verleden tijd. De overgang van buiten naar binnenblad is naar mijn idee veel te groot. Die paar honderd gram meer van het middenblad deren me echt niet. Ook vind ik het wel wat hebben dat maar weinigen voor Campa tripple kiezen. Opvallen door eigenzinnigheid is mij op het lijf geschreven.
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 mei 2011 22:03

Aziraphale schreef:http://www.campagnolo.com/jsp/en/groupset/catid_8.jsp

Hij bestaat dus nog steeds en is voor zover ik weet met de normale 10 speed ergopowers te gebruiken. Campa gaat er alleen niet echt de boer meer mee op omdat de meeste mensen liever met een compact rijden.

Dit is dus geen groep, het zijn drie onderdelen. De "normale ergopowers" bestaan niet meer, er zijn twee soorten. Geen verzinsel van mij, gewoon info van Campa zelf. Zie aldaar. De "mensen" bestaan ook niet, wel is er een marketing-strategie van Campa om alle nadruk te leggen op dubbele crankstellen en triples langzaam uit te laten sterven. Zoals ze dat ook in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw hebben gedaan, toen ze in alle groepen, ook Superrecord, triples hadden. Voordat er gefoeterd wordt: een compact is een dubbel crankstel met een kleiner BCD.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 mei 2011 22:55

klimmer schreef:Er is geen triple groep bij Campa. Je zult shifters van Record of Chorus moeten kopen (kost een paar centjes) om te kunnen triplen. Campa heeft zo (vanaf 2008: de Escape technologie in de lagere groepen) een van zijn selling points tov Shimano zomaar uit handen gegeven.
Een niet gestelde vraag beantwoord ik ook: je kunt een Campa triple dus gewoon schakelen met Shimano triple shifters, eventueel met een Shiftmate. Volgens mij is dat overbodig. Waarom zou je nog een Campa triple willen?

Je hebt juist geen Chorus of Record shifters nodig, die zijn 11 speed en voor 11 speed is er geen langere achter-derailleur te krijgen. In theorie zou de nieuwe (2011) triple achter-derailleur echter ook met 11 speed moeten werken. In 2010 is het Escape mechanisme al weer met pensioen gegaan en vervangen door Ultra Shift.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 mei 2011 23:17

Pas wel op wie je tegenspreekt Mark, want het is echt wel ongelofelijk hoeveel die man van verzetten, derailleurs en crankstellen weet. Honderden mensen zijn al succesvol door hem geadviseerd...

yoda
Forum-lid

yoda 20 mei 2011 09:08

@Amclassic-fan Maar de nieuwe triple derailleurs werken die dan wel gewoon met veloce en centaur? Ik meen dat er in een ander topic werd gezegd dat de linkershifter geen triple meer aan kan? Of ga ik nu al dingen vergeten..
Do or Do not.. There is no try

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 mei 2011 13:06

Met de QS linker shifters bij de Escape shifters was dat een probleem. Dat zijn dus de shifters van Veloce en Centaur uit 2007 en 2008. Daar zou ik met een boog omheen lopen, de shifters van 2006 en eerder zijn veel beter. In 2006 (en eerder) waren de Chorus shifters de beste koop, dan moet je alleen nog wel derailleurs uit dat tijdperk erbij kopen. Want iig de achter-derailleur is niet compatible met de 2011 derailleurs.

Wil je het nieuwe model shifters dan moet je gewoon 2011 shifters kopen met 2011 achter-derailleur.

Op Ebay.de staat regelmatig Campa triple spul, soms ook nog nieuw. Een Record triple crankstel heb je vaak al voor goed €50 in nieuwstaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lior63
Forum-lid

lior63 20 mei 2011 14:31

Als je triple wilt rijden, dan is campa handiger dan Shimano
Heb ruime ervaring met beide, maar de shifters zijn sneller, handiger en nauwkeuriger. Ook hoef je voor campa geen andere shifters te kopen bij omzetten van dubbel naar triple.

Ik heb op een fiets een campa triple crankstel en shifters (Oude record 9 speed), een Campa mirage derrie en een Shimano achterwiel, even knoeien met spacers en het werkt prachtig.
Op een andere had ik Shimano Ultegra triple, maar dat verliep toch wel snel en was, zeker in zware omstandigheden geen succes.
Daar heb ik dus later een setje campa chorus (oud model) shifters op gezet, met een stokoude Suntour Neos achterderaillieur en dat schakelt goed.
Overigens maakt het voor de voorkant niet uit, je kunt prima een Shimano voorderrie schakelen met een Campa shifter...andersom is lastiger.

Wat Am-classic schrijft is waar. Met namen op de duitse E-bay is veel te vinden, en niet duur.

Plaats reactie