Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Uitlijnen vintage dura ace remmen

sonicboy
Forum-lid

sonicboy 04 apr 2013 20:43

Bij mijn achterste dura ace rem op mijn oldtimer heb ik een probleem. De remblokken komen namelijk haaks op de velg te staan wat de remkracht natuurlijk serieus compromiteert.

om te illustreren hieronder een fotootje:
Afbeelding
Afbeelding

Het betreft hier de eerste generatie dura-ace. Ik heb al geprobeerd om een halve vlot te steken tussen frame en rem, maar dat helpt maar een klein beetje.Ik zou natuurlijk ook hetzelfde kunnen proberen met de remblokken, maar eerst had ik me liever eens geïnformeerd wat de 'correcte' methode hiervoor is (als er al een voor bestaat tenminste. Volgens mij is de pin waar alles op geschoven wordt scheef en dient hier wat aan getrokken te worden. Weet iemand van jullie anders nog handige tips aub?

edit: was inderdaad een ubuntu one account die ik had gebruikt voor de foto's, ik kon ze zien maar dat' was welicht omdat ik ingelogd ben. Heb nu op imageschack gezet en meteen 2 foto's erbij zodat het wat duidelijker wordt 8-)
Laatst gewijzigd door sonicboy op 05 apr 2013 11:32, 3 keer totaal gewijzigd.

GBJ Hillman 2
Forum-lid

GBJ Hillman 2 05 apr 2013 06:57

Weet niet of het aan al de browsers ligt die ik gebruik, maar ik kan je foto niet zien. Gebruik zelf ook nog oude dura ace remmen, zou ik even kunnen vergelijken met jouw foto.
(Volgens mij heb ik evt. ook nog wel ergens in een doos wat 1e generatie dura ace remmen liggen)
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 05 apr 2013 10:43

GBJ Hillman 2 schreef:Weet niet of het aan al de browsers ligt die ik gebruik, maar ik kan je foto niet zien...
De afbeeldings-URL brengt mij (vanuit Windows7/Chrome) op een 'Ubuntu-account' (Linux). Als ik op mijn Ubuntu-machine bij het forum inlog, zie ik vanuit de Firefox-browser op de plaats van de afbeelding het woordje 'Afbeelding' staan, meer niet. Ik denk dat TS dus 'iets' niet helemaal goed gedaan heeft. Wel jammer, want nu kunnen we niet zien wat er precies aan de hand is en hoe dit eventueel op te lossen...
60 x Ventoux

surfzeeuw
Forum-lid

surfzeeuw 05 apr 2013 12:54

Foto's zijn wel gewoon zichtbaar (ie8).
Snap niet helemaal precies je probleem, want je schrijft dat je blooken haaks op de velg staan, foto's wijzen echter anders uit (niet haaks dus). Staan linker en rechter blok beide net zo schuin op je velgvlak? Foto's lijkt het namelijk of de ene toe first staat en de andere nose first. Oftewel het asje (bout) door je frame is niet recht.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sonicboy
Forum-lid

sonicboy 05 apr 2013 13:15

Heb de foto's verplaatst dus zou normaal nu voor iedereen zichtbaar moeten zijn.

De blokken zijn evenwijdig met elkaar, dus de ene kant komt inderdaad eerst met de voorkant tegen de velg aan terwijl de andere met de achterkant eerst de velg raakt. Lijkt inderdaad op een schuine as. Zou dit nog te corrigeren vallen?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 05 apr 2013 13:36

Ja, ik zie de foto's nu ook (zie 'edit' opmerking van TS).

En dan nu 'ter zake':
- Is deze rem onlangs pas op deze fiets gemonteerd? M.a.w. valt het nu pas op dat de de centrale as van de rem mogelijk verbogen is, waardoor de rem enigszins scheef staat?
- Of zaten de remmen altijd al op deze fiets? Zo ja, is er mee gevallen, waardoor de as mogelijk verbogen is?
- En dan nu de meest 'triviale' vraag (ik durf hem bijna niet te stellen ;) ), maar zit het wiel wel goed recht in de uitvaleinden?

En dan nog dit: ik kan het aan de hand van de foto's niet echt goed zien, maar het ziet er naar uit alsof de remblokjes niet correct gemonteerd zijn. Op de onderste foto lijkt het alsof het (linker) remschoentje naar achteren gesloten is, terwijl dit juist de open zijde zou moeten zijn.
60 x Ventoux

Plaats reactie