Hallo forumleden,
Ik heb een fiets met een remnaaf, het betreffende wiel zit er pas een maand in, gloednieuw gekocht. Nu heb ik het probleem dat 'ie ongelooflijk piept tijdens het fietsen. Het is een hele hoge toon alsof er metaal langs elkaar wordt gewreven. Af en toe hoor ik ook een wat lager piepje erdoorheen. Als ik het achterwiel gewoon optil en met mn arm heel langzaam aan de crank draai, hoor ik hem ook kraken alsof er zandkorrels inzitten. Tijdens het remmen heb ik nergens last van.
Voordat ik hem open ga maken, zou ik graag horen wat jullie er van denken.
Sjoerd
Remnaaf piept tijdens fietsen
-
herwerdenrijder
- Forum-lid
Als je hem nog maar een maand hebt, zou je dan niet eerst teruggaan naar de winkel voordat je hem zelf openmaakt?
Had je de naaf los gekocht en vervolgens zelf gespaakt? Of heb je een wiel gekocht? Het heeft best gevolgen voor de garantie want je klacht klinkt behoorlijk naar een productie- of assemblagefout. Maakt de naaf het geluid vanaf het begin? En is het een a-merk naaf?
Het was een openbaring voor mij! Een terugtraprem naaf heeft wrijving bij het rijden. Deze wrijving hoor je. De wrijving is nodig om de naaf te laten werken.
Een veer zorgt o.a. voor deze wrijving tussen aandrijving en rem arm. Hierdoor wordt het mogelijk om via een soort grof schroefdraad de clutch links/rechts te laten bewegen bij terug/vooruit trappen. Deze wrijving kan wat gepiep veroorzaken. Is niet erg, wel irritant. Heb ik ook bij mijn terugtrapper (race frame, CX semi slickjes, ossekop stuur).
Naaf los halen en daar waar de veer behoorlijk vast in een gietijzeren onderdeel smeren. Let op er moet wel wrijving blijven. En een terugtraprem naaf mag best vet zijn van binnen, om nog te kunnen remmen.
Een veer zorgt o.a. voor deze wrijving tussen aandrijving en rem arm. Hierdoor wordt het mogelijk om via een soort grof schroefdraad de clutch links/rechts te laten bewegen bij terug/vooruit trappen. Deze wrijving kan wat gepiep veroorzaken. Is niet erg, wel irritant. Heb ik ook bij mijn terugtrapper (race frame, CX semi slickjes, ossekop stuur).
Naaf los halen en daar waar de veer behoorlijk vast in een gietijzeren onderdeel smeren. Let op er moet wel wrijving blijven. En een terugtraprem naaf mag best vet zijn van binnen, om nog te kunnen remmen.
+1herwerdenrijder schreef:Als je hem nog maar een maand hebt, zou je dan niet eerst teruggaan naar de winkel voordat je hem zelf openmaakt?
Een merk wiel is (bijna) nooit hetzelfde als het merk van de remnaaf.
Overigens: van alle remnaven die ik van binnen gezien heb, herken ik niets van de werking die @kasper beschrijft. Bendix en Torpedo systemen werken niet met een veer. Ruim vet en olie, die horen er in, dat wel. Vroeger hadden ze ook een smeerpunt.
Verwar je niet twee systemen: remnaaf en rollerbrake? In principe rijdt een remnaaf wrijvingsloos, los van eventueel overtollig vet. Trouwens overtollig vet komt beslist niet voor in een nieuwe naaf, wel te weinig vet en veel te strak afgesteld. Horen doe je in principe niets.kasper schreef:Het was een openbaring voor mij! Een terugtraprem naaf heeft wrijving bij het rijden. Deze wrijving hoor je. De wrijving is nodig om de naaf te laten werken.
Vraag aan topic starter zou kunnen zijn, welk merk/type naaf hij heeft.
Een Shimano naaf heeft een veer om de clutch vanuit de rem positie naar neutraal te duwen.
De driver (zit aan het tandwiel) schroeft in de clutch zodat de clutch zich links/rechts beweegt bij terug/vooruit trappen. De clutch moet tov. de driver een beetje tegengehouden worden anders schroeft de driver er niet uit/in. Dat beetje tegenhouden (de wrijving) dat doet de veer ook. De veer zit nogal vast in de clutch aan de ene kant en kan niet draaien tegen de rem arm aan de andere kant.
Bendix (lamellen geloof ik) en Torpedo (rollers tegen naaf geloof ik) (Shimano remschoenen tegen naaf) ken ik niet zo goed, maar volgens mij is daar ook wrijving nodig om de clutch te kunnen laten schroeven.
Ik heb veel ge-googled op terug trap naven om interessante hacks te vinden. Gewoon interessant en misschien heb ik er iets aan voor mijn terugtrapper projectje. Het enige wat ik vond was ombouw (= aleen rem disabelen) naar freewheel waarbij de pedalen niet draaien bij achteruit rijden. Dat is fijn voor de dudes die klooien in een skatepark. En er worden natuurlijk zgn. coaster races georganiseerd in US.
Nu terug lezend is het inderdaad een aanname van mij dat het om een terugtrap naaf gaat.
Dus TS houd ons niet langer in spanning, wat voor naaf is het?
De driver (zit aan het tandwiel) schroeft in de clutch zodat de clutch zich links/rechts beweegt bij terug/vooruit trappen. De clutch moet tov. de driver een beetje tegengehouden worden anders schroeft de driver er niet uit/in. Dat beetje tegenhouden (de wrijving) dat doet de veer ook. De veer zit nogal vast in de clutch aan de ene kant en kan niet draaien tegen de rem arm aan de andere kant.
Bendix (lamellen geloof ik) en Torpedo (rollers tegen naaf geloof ik) (Shimano remschoenen tegen naaf) ken ik niet zo goed, maar volgens mij is daar ook wrijving nodig om de clutch te kunnen laten schroeven.
Ik heb veel ge-googled op terug trap naven om interessante hacks te vinden. Gewoon interessant en misschien heb ik er iets aan voor mijn terugtrapper projectje. Het enige wat ik vond was ombouw (= aleen rem disabelen) naar freewheel waarbij de pedalen niet draaien bij achteruit rijden. Dat is fijn voor de dudes die klooien in een skatepark. En er worden natuurlijk zgn. coaster races georganiseerd in US.
Nu terug lezend is het inderdaad een aanname van mij dat het om een terugtrap naaf gaat.
Dus TS houd ons niet langer in spanning, wat voor naaf is het?
Thanks @kasper voor de werking van Shimano remnaaf. Nieuw voor mij. Bendix werkt met een wormdrive en Torpedo, Favorit en alle klonen met roller clutch die zich inderdaad vastklemmen aan de naaf zelf. Wrijving is dan 100%, maar bij coasting, freewheeling is er geen wrijving, anders kom je niet vooruit. We wachten af.