105 vervangen door Ultegra
Stel, ik heb wat geld (niet te veel, gewoon een beetje) en wil wat investeren in mijn fiets.
Ik rij nu een Specialized Secteur 105. Is het het geld waard om van 105 naar Ultegra over te stappen? Wat kost dat ongeveer? (ik moet het wel laten doen, ben daar zelf niet kundig genoeg voor)
En zou ik niet 80% van de totale verbetering kunnen bereiken door de twee of drie belangrijkste onderdelen van de groep te vervangen?
Hebben jullie nog andere tips?
Alvast bedankt voor alle antwoorden.
Sander.
Ik rij nu een Specialized Secteur 105. Is het het geld waard om van 105 naar Ultegra over te stappen? Wat kost dat ongeveer? (ik moet het wel laten doen, ben daar zelf niet kundig genoeg voor)
En zou ik niet 80% van de totale verbetering kunnen bereiken door de twee of drie belangrijkste onderdelen van de groep te vervangen?
Hebben jullie nog andere tips?
Alvast bedankt voor alle antwoorden.
Sander.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16820
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Er is me juist iemand voor.
Als je en weinig budget hebt en je groep nog in goede staat is heeft vervangen door Ultegra weinig zin.
Overweeg eens een upgrade van je wielen, hoewel dat ook wel wat budget vergt.
PS: een 105 een gewoon een goede groep, zeker als je naar de prijs kijkt.
Als je en weinig budget hebt en je groep nog in goede staat is heeft vervangen door Ultegra weinig zin.
Overweeg eens een upgrade van je wielen, hoewel dat ook wel wat budget vergt.
PS: een 105 een gewoon een goede groep, zeker als je naar de prijs kijkt.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Tja, maar een goed stel wielen kost een klap meer dan een upgrade van je groep. Maar ik begrijp wat jullie zeggen...
Wat zou volgens jullie als je een paar honderd euro hebt (paar honderd, niet heel veel honderd...) een goede upgrade op je fiets zijn?
Wat zou volgens jullie als je een paar honderd euro hebt (paar honderd, niet heel veel honderd...) een goede upgrade op je fiets zijn?
Wielen. Maar welke wielen heb je nu?
Als je een gebruikte 105 groep gaat inruilen voor een nieuwe Ultegra groep en moet betalen voor de ombouw ben je zo 400€ kwijt denk ik.
M.a.w.: heb je al eens aan een wielenupgrade gedacht?
Banden zijn ook erg belangrijk.
Als je een gebruikte 105 groep gaat inruilen voor een nieuwe Ultegra groep en moet betalen voor de ombouw ben je zo 400€ kwijt denk ik.
M.a.w.: heb je al eens aan een wielenupgrade gedacht?

Met 400 euro ga je niet toekomen. Een nieuwe groep op het net kost 700 euro, maar dat is in het geval je het zelf doet. Aangezien dat bij de gemiddelde fm de inkoopprijs is mag je daar nog redelijk wat bijtellen. En voor een gebruikte 105 groep ga je niet veel krijgen. Wordt een heel kostelijke zaak voor weinig winst! Niet qua schakelen, niet qua gewicht.lvgh schreef:Wielen. Maar welke wielen heb je nu?
Als je een gebruikte 105 groep gaat inruilen voor een nieuwe Ultegra groep en moet betalen voor de ombouw ben je zo 400€ kwijt denk ik.
M.a.w.: heb je al eens aan een wielenupgrade gedacht?Banden zijn ook erg belangrijk.
Wil je geld uitgeven aan een upgrade zou ik vooral naar andere zaken kijken, zoals de wielen dus.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
>Als je nog 5600 shifters heb kan ik me wel voorstellen dat je naar 105 5700 wilt upgraden om je waslijnen kwijt te raken.
Technisch schiet je er erg weinig mee op.
Ik trek mij er helemaal niets van aan wat een ander van mijn fiets vindt. In de winter rijd ik met 9s buiscommandeurs en met spatborden.. Dan groet men mij maar niet.....
Technisch schiet je er erg weinig mee op.
Ik trek mij er helemaal niets van aan wat een ander van mijn fiets vindt. In de winter rijd ik met 9s buiscommandeurs en met spatborden.. Dan groet men mij maar niet.....
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Naar mijn ervaring ga je er zelfs op achteruit... Qua schakelprestaties tussen de oren dan... Ik ben van 5600 naar 5700(crank)+6700(de rest) gegaan en voor mijn gevoel zit er net iets meer vertraging op het schakelen... M'n 5600 schakelde net wat "directer"... Dit geldt enkel voor achterderailleur. Voorop kan ik het niet waarnemen. Verder is het nog net zo goed "altijd raak" en met de een of ander ben je uiteindelijk niet sneller. de 7800 op m'n crosser heeft ook die directheid die de 6700 niet kan geven. Ik denk dat het met een wat gunstigere kabelloop te maken heeft...diogenes schreef:>Als je nog 5600 shifters heb kan ik me wel voorstellen dat je naar 105 5700 wilt upgraden om je waslijnen kwijt te raken.
Technisch schiet je er erg weinig mee op.
Ik heb het verbouwen zelf gedaan en heb een zwarte 5600 vervangen door zilveren 6700/5700 omdat ik het mooier vind op m'n frame. Alles via marktplaats/forum.. Totale kosten na verkoop oude groep waren dacht ik ca. 200 euro... Maar de fiets rijdt er niet sneller of verder op, al voel ik me wel sneller natuurlijk

De upgrade van WH-500 naar Fulcrum R3 was dan wel merkbaar een wereld van verschil.
Ik zou ook eerst eens kijken wat er met wielen te winnen valt of gewoon doorsparen voor een mooie opvolger van je fiets verder in de toekomst.
2011 Lapierre X control, X9
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra
2010 Koga Flyer, 105/ultegra, Fulcrum R3
2007 Focus Cross Team, DA/Ultegra
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24
De meeste zijn me voor. Ik rij al 5 jaar op mijn slechtweer fiets met de 105 (5600) en het werkt nog als een trein. Alleen, inderdaad die drooglijnen stoort me. Maar het schakelt echt niet minder als mijn Ultegra op mijn mooi weer fiets. F3 of F7 zijn goede alternatieven..
Mijn waslijnen hebben laatst nog een valpartij voorkomen. Ik schoot door onoplettendheid bij een boomwortel met beide handen van het stuur en kon me via de kabels ergens tussen stuur en zadel in evenwicht houden. En inderdaad, het schakelt ook nog eens prima, al meer dan 30000km - naar mijn idee zelfs fijner dan de zware schakelactie van de 6700 groep. Leve de waslijnen!