crossbanden met spikes op
Spikes gaan je alleen helpen als je op sneeuw/ijs rijdt. Op gewoon asfalt is het ronduit vervelend.
Weet niet hoe er bij jou in de buurt gestrooid is, maar hier kun je prima uit de voeten met normale crossbandjes.
Als je van plan bent op het ijs te gaan fietsen (ipv schaatsen) dan zal het waarschijnlijk wel goed werken.
Schwalbe bandjes en die zijn bijvoorbeeld hier te verkrijgen.
Weet niet hoe er bij jou in de buurt gestrooid is, maar hier kun je prima uit de voeten met normale crossbandjes.
Als je van plan bent op het ijs te gaan fietsen (ipv schaatsen) dan zal het waarschijnlijk wel goed werken.
Schwalbe bandjes en die zijn bijvoorbeeld hier te verkrijgen.
Alles is relatief 

-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 17 jun 2012 22:06
voor de weg gebruik ik de Challenge Griffo XS en voor de echte sneeuw heb ik een setje fango's, meer dan voldoende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb Schwalbe Marathon Winter in huis maar dit jaar nog niet gebruikt. Er moet al vastgereden sneeuw of opgevroren wegdek zijn willen die echt van nut zijn. Op asfalt lopen ze zwaar en heb je oordoppen nodig vanwege de herrie. Als je een extra fiets op reserve kunt houden voor precies deze weersomstandigheden zou ik ze aanschaffen. Maar koop je ze nu nog is het vaak al te laat voordat je ze in huis hebt.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik heb zelf de Continental nordic spike, met alleen spikes aan de zijkanten van de banden.
In deze vorstperiode heb ik mijn woon-werkverkeer gewoon gedaan met Challege Grifo's met lage (2bar) spanning. Ging prima. Maar, als er echt aangekoekte sneeuw op de weg ligt, zijn die continentals wel erg prettig en voelen ze heel veilig aan.
Het voordeel van dergelijke banden is dat ze zwaar, sterk en onverwoestbaar zijn. En, omdat je ze maar zelden nodig hebt, kun je er waarschijnlijk de rest van je fietsleven mee vooruit.
In deze vorstperiode heb ik mijn woon-werkverkeer gewoon gedaan met Challege Grifo's met lage (2bar) spanning. Ging prima. Maar, als er echt aangekoekte sneeuw op de weg ligt, zijn die continentals wel erg prettig en voelen ze heel veilig aan.
Het voordeel van dergelijke banden is dat ze zwaar, sterk en onverwoestbaar zijn. En, omdat je ze maar zelden nodig hebt, kun je er waarschijnlijk de rest van je fietsleven mee vooruit.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik gebruik momenteel die spike banden van schwalbe op mijn mtb. Voor woon/werk vindt ik het een bestseller. Maar inderdaad op straat ben je niet vooruit te branden.ultra_ivo schreef:Ik heb Schwalbe Marathon Winter in huis maar dit jaar nog niet gebruikt. Er moet al vastgereden sneeuw of opgevroren wegdek zijn willen die echt van nut zijn. Op asfalt lopen ze zwaar en heb je oordoppen nodig vanwege de herrie. Als je een extra fiets op reserve kunt houden voor precies deze weersomstandigheden zou ik ze aanschaffen. Maar koop je ze nu nog is het vaak al te laat voordat je ze in huis hebt.
Vandaag de banden eens getest op asfalt en dit is toch ook nog niet alles blijkbaar.
Bijde banden opgepomp tot 4 bar, lager is voor in het veld, en de weg lag er vrij goed bij.
De spikes zorgen toch rap voor vertrouwen op papperige sneeuw, maar eens je op een jaagpad komt waar niet gestrooid is, wordt het toch wel kinky.
Resultaat: 1x bijna gevallen en 1x gewoon weggeslagen omdat ik in een ondergesneeuwd gootje was terecht gekomen.
Gelukkig 2x zonder erg. Op het jaagpad had ik nogthans lucht uit de banden gelaten.
In elk geval een zware training, want dit rolde voor geen meter.
Bijde banden opgepomp tot 4 bar, lager is voor in het veld, en de weg lag er vrij goed bij.
De spikes zorgen toch rap voor vertrouwen op papperige sneeuw, maar eens je op een jaagpad komt waar niet gestrooid is, wordt het toch wel kinky.
Resultaat: 1x bijna gevallen en 1x gewoon weggeslagen omdat ik in een ondergesneeuwd gootje was terecht gekomen.
Gelukkig 2x zonder erg. Op het jaagpad had ik nogthans lucht uit de banden gelaten.
In elk geval een zware training, want dit rolde voor geen meter.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op dit moment een 74 kg. In het veld zet ik mijn banden ook op het minimum, maar op het asfalt is er dan echt geen snelheid in te krijgen.amclassic-fan schreef:Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar 4 bar is voor bijna iedereen veel te veel. Ik zou er zelf met mijn 70 kg en sneeuw hooguit 2.2 bar ofzo in pompen.
Omdat ik toch niet in het veld ging (het jaagpad was ook in de asfalt), had ik ze maar wat harder gezet. De snelheid kan je op die manier toch nog op een kleine 30 km/u houden.