De auto waar het om gaat is een Skoda Fabia hatchback. Er zit een trekhaak onder en ik heb een fietsendrager voor op de trekhaak. Ook heb ik dakdragers.
Naast mijzelf als bestuurder zit ook mijn vriendin in de auto en moet er bagage mee voor ongeveer 3 weken vakantie. De ervaring heeft geleerd dat één fiets in de auto plus bagage net gaat. Twee fietsen is niet meer praktisch.
Wie kan er voor en nadelen toevoegen aan de volgende 3 opties:
1 Fietsen in de auto en bagage in een (2e hands/te lenen) dakkoffer
+ fietsen veilig voor vuil/steentjes/etc
+ bagage kan tijdens de overnachting mogelijk in de dakkoffer blijven zitten
- hoogte van auto + dakkoffer is beperkt
- dakkoffer moet nog wel geregeld/gekocht worden
- hoger verbruik
- op vakantie rijdt je steeds met dakkoffer rond of heb je de koffer in je appartementje staan?
2 Fietsen op de auto en bagage in de auto
+ fietsen staan hoog, dus weinig kans op steenslag etc.
+ auto + fietsen is hoog dus mogelijk lastig met tolpoortjes/parkeergarages/parkeerterreinen
- bij slecht weer worden de fietsen niet beschermd tegen vocht en vuil, maar krijgen de volle laag
- bevestigingsmateriaal om de fietsen te plaatsen moet nog gekocht worden, maar daarvan zijn de kosten beperkt.
3 Fietsen achter de auto op de fietsendrager
+ er hoeft niets aangeschaft te worden
+ fietsen blijven achter de auto schoner dan op de auto????
- Ik heb een eenvoudige fietsendrager, maar dan kan de achterklep niet meer open: onpraktisch
- op vakantie rijdt je steeds met fietsendrager rond of heb je de drager in je appartement staan
Mijn voorkeur gaat uit naar een dakkoffer en de fietsen in de auto, omdat het meest kostbare in de auto zit. Maar dat wordt mogelijk wel passen en meten.
ps: opties als 'een grotere auto' hoort niet tot de opties

pps: voor wie het weten wil, ik wil met m'n vriendin in Italie aan de Sella Ronda Bike Day gaan deelnemen.