Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
Iblauw
- Forum-lid
Iblauw
09 jan 2013 21:16
Hallo,
Sinds enige tijd fiets ik op mijn nieuwe Sensa Giulia maat 61. Nu zo'n 300km mee gefietst. In tegenstelling tot op mijn vorige fiets (Bianchi Nirone 7 maat 58) Krijg ik regelmatig een doof gevoel in mijn kruis. Mijn P****L

wordt zelfs helemaal gevoelloos. Even rechtopzitten helpt direct. Echter na enige tijd gebeurt het weer. Eerst heb ik het op invloed van kou gegooid, maar zojuist binnen in de huiskamer bij 20 graden op de Tacx kreeg ik er ook last van.... Tijdens mountainbiken weer totaal niet maar dat is eigenlijk wel logisch. Op de Bianchi had ik hier geen last van....
Iemand een idee waar ik het in de afstelling moet gaan zoeken? Ik zit nog lang niet horizontaal met mijn rug en wil eigenlijk ook niet rechter op dan ik nu fiets. Heb nog redelijk wat spacers onder mijn stuur. Ligt het aan mijn (vrij goedkope) Rogelli fietsbroek, aan het San Marco Connor zadel of aan de hoek van het zadel? Het zadel voelt wel echt hard en onprettig aan. Zeemleer misschien te dun? Of versleten? Iemand een goed stappenplan?
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
09 jan 2013 21:17
Punt van het zadel wijst waarschijnlijk iets te veel omhoog.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
rob74
- Forum-lid HC
-
Contact
rob74
09 jan 2013 21:19
Kun je je oude zadel nog monteren?
Daar zou ik als eersrte beginnen. Zadels zijn in dit soort gevallen vaak de oorzaak?
-
zorba
- Forum-lid
zorba
09 jan 2013 21:20
Ik zou beginnen met het puntje van het zadel een graad of 3 naar beneden te laten wijzen. Is het trouwens een zadel wat je niet eerder hebt gebruikt? Zou het eerst daar zoeken voordat je aan allerlei andere afstellingen gaat lopen rommelen. (Ik neem aan dat al je fietsafstellingen 1 op 1 zijn overgenomen van je vorige fiets?)
Do not CROSS the road!
-
zorba
- Forum-lid
zorba
09 jan 2013 21:22
3 dezelfde adviezen in 3 minuten. Je weet wat je te doen staat

Do not CROSS the road!
-
plantagenet
- Forum-lid
plantagenet
09 jan 2013 22:39
Ik denk, althans dat leid ik af uit je verhaal, dat je op je nieuwe Sensa ook een nieuw zadel hebt. Mijn ervaring met zadels is (en ik heb er redelijk wat geprobeerd inmiddels) dat een ander zadel een compleet andere zitervaring kan opleveren. En daarbij kunnen zelfs kleine verstellingen ook enorme effecten hebben. En als laatste heeft ook je fietsbroek hier nog invloed op. Kortom, veel parameters.....begin met de eerder genoemde adviezen en zoek daarna eventueel verder.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
Iblauw
- Forum-lid
Iblauw
10 jan 2013 02:27
dank voor de adviezen... Ik zal eens wat experimenteren met de punt wat lager te zetten....
Het is inderdaad een nieuw zadel. Op de Bianchi had ik ook een San Marco zadel, alleen weet niet meer welk type. Hij zag er wel anders uit. Mijn huidige concor heeft een ronde achterkant en het zadel van de Bianchi had een holle achterkant. De Sensa heeft niet dezelfde maatvoering als de Bianchi. Ik ben 1,96m en had de Bianchi in mt 58 tweedehands gekocht. Eigenlijk was deze fiets volgens alle theorieën te klein. De Sensa heb ik op gevoel afgesteld. Framemaat aan de hand van binnenbeenlengte etc bepaald en de rest gewoon zoals ik lekker zit. Alleen nu last van slapende P*K....
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT
-
dickw
- Forum-lid
dickw
10 jan 2013 08:36
Iblauw schreef:dank voor de adviezen... Ik zal eens wat experimenteren met de punt wat lager te zetten....
Het is inderdaad een nieuw zadel. Op de Bianchi had ik ook een San Marco zadel, alleen weet niet meer welk type. Hij zag er wel anders uit. Mijn huidige concor heeft een ronde achterkant en het zadel van de Bianchi had een holle achterkant. De Sensa heeft niet dezelfde maatvoering als de Bianchi. Ik ben 1,96m en had de Bianchi in mt 58 tweedehands gekocht. Eigenlijk was deze fiets volgens alle theorieën te klein. De Sensa heb ik op gevoel afgesteld. Framemaat aan de hand van binnenbeenlengte etc bepaald en de rest gewoon zoals ik lekker zit. Alleen nu last van slapende P*K....
Dat je een eerste fiets verkeerd koopt kan ik mij voorstellen, maar bij een tweede weet je wat je wil toch?
Verder zeg je dat je de framemaat aan de hand van binnenbeen lengte hebt vast gesteld dus dan zit je toch goed in je maatvoering?
Het frame kan je tenslotte niets meer aan doen. Of bedoel je hier de zadelhoogte?
Ik neem aan dat je op je vorige fiets goed zat en proberen die maten zoveel mogelijk over te nemen.
Als ik het zo hoor is een 58 frame mogelijk wel te klein. Als je dan je zadel op de juiste hoogte hebt, heb je denk ik een behoorlijk drop en zit je dus veel meer gebogen waardoor je kruis wat meer in de knel komt. Zadel kantelen wil dan wel helpen denk ik, maar of dat voldoende is...
-
loos
- Forum-lid
loos
10 jan 2013 09:46
Als ik naar de geometrie kijk, dan moet de Sensa in maat 61 wel gaan passen.
Je stelt dat je op gevoel afgesteld hebt, ik ben bang dat dat niet genoeg is.
Begin met het zadel op (ongeveer) de juiste hoogte te zetten: 0,885 * binnenbeenlengte (hart crank tot bovenkant zadel).
Vervolgens het zadel juist afstellen (punt vlak of licht naar beneden, zoals hierboven al gemeld).
Als het goed is, kun je nu comfortabel zitten met je ellebogen licht gebogen.
Mochten de klachten aanhouden, dan zou ik eens goed zoeken, naar wat je oude zadel was en deze weer terugkopen.
-
Iblauw
- Forum-lid
Iblauw
10 jan 2013 10:04
De Bianchi was inderdaad te klein. Maar kon hem heel geschikt kopen en het was een mooie manier om te kijken of ik het waard vond om een nieuwe fiets te kopen. Op de Bianchi zat ik inderdaad krommer dan op de Sensa. Vanwege die kromme rug heb ik de Sensa ook een maatje groter gekocht. Zadel heb ik ook afgesteld aan de hand van de formule met binnenbeenlengte. Stuur op gevoel. Gewoon dat ik lekker zit. Hoek van het zadel en positie voor - achter heb ik nog niet mee geëxperimenteerd omdat ik niet helemaal weet wat daar de effecten van zijn. Maar zoals gezegd, ik zal de hoek van het zadel dit weekend onder de loep nemen.
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT