Met welke sportvoeding overmatig zweten opvangen?
- razenderoeland
- Forum-lid
Over zo'n 3 weken ga ik weer een aantal tochten op Gran canaria fietsen. Wat mij bij is gebleven van afgelopen jaar is dat ik vanwege m'n overmatige zweten na een paar uurtjes regelmatig tegen de kramp aanzat. Nu zijn er genoeg gelletjes, sportdranken etc. op de markt. Wat kan ik het beste meenemen op zo'n tochtje om krampaanvallen voor te zijn?
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Wat mij in elk geval hielp, toen ik vorig jaar met 30+ graden de Mont Ventoux op ging, was 's ochtends even een kopje bouillon drinken. Dat extra zout wat ik daarmee pakte, scheelde veel op m'n vochtbalans.
En voor de zekerheid.... ik zweet echt heel veel.
En voor de zekerheid.... ik zweet echt heel veel.
Volgens mij gaat het niet zozeer om welke sportdrank, maar om de hoeveelheid. Ik zou in jouw geval maatregelen nemen om extra drank mee te kunnen nemen: 3e bidonhouder achter je zadel of een camelbag... Daarbij ook belangrijk om te drinken voor je dorst hebt, gewoon gedurende de hele tocht blijven drinken...
grtz
grtz
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Vrees dat het weinig met sportdrank te maken heeft, maar alles met de belasting. Je lichaam kan hooguit 1 liter vocht per uur opnemen, maar dan moet je echt al erg goed je best doen om zoveel te drinken. Ik weet niet wat je nu in Nederland fietst? Maar door het klimmen zakt je gemiddelde snelheid nogal in Gran Canaria en daardoor ben je snel relatief lang onderweg, combineer dat met een lagere trapfrequentie en meer vermogen moeten leveren berg op.razenderoeland schreef:Over zo'n 3 weken ga ik weer een aantal tochten op Gran canaria fietsen. Wat mij bij is gebleven van afgelopen jaar is dat ik vanwege m'n overmatige zweten na een paar uurtjes regelmatig tegen de kramp aanzat. Nu zijn er genoeg gelletjes, sportdranken etc. op de markt. Wat kan ik het beste meenemen op zo'n tochtje om krampaanvallen voor te zijn?
Er zijn genoeg punten waar je water kunt krijgen, dus als je na 2 uurtjes je bidonnen weer bij vult. Kan je evt poeder in een zakje mee nemen, zodat je dat ter plaatsen kunt mengen.
amclassic-fan schreef:razenderoeland schreef:Over zo'n 3 weken ga ik weer een aantal tochten op Gran canaria fietsen. Wat mij bij is gebleven van afgelopen jaar is dat ik vanwege m'n overmatige zweten na een paar uurtjes regelmatig tegen de kramp aanzat. Nu zijn er genoeg gelletjes, sportdranken etc. op de markt. Wat kan ik het beste meenemen op zo'n tochtje om krampaanvallen voor te zijn?
Er zijn genoeg punten waar je water kunt krijgen, dus als je na 2 uurtjes je bidonnen weer bij vult. Kan je evt poeder in een zakje mee nemen, zodat je dat ter plaatsen kunt mengen.
Water in poedervorm ??
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
wat is overmatig zweten?
Do kin der mar druk mei weze
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierkramp" onclick="window.open(this.href);return false;ever schreef:Men zegt dat extra magnesium nemen (supplement) ook helpt om kramp te voorkomen.
Dat klopt, de meeste drogisten hebben het.
Als ik lang in de hitte fiets, neem ik altijd Mg tabletten.
- razenderoeland
- Forum-lid
Op jaarbasis fiets ik tussen de 4500 en 5000 kilometer. Meestal ritjes tussen de 40 en 60 kilometer. Zakjes poeder kan wel eens een oplossing zijn voor mijn probleem. Zal eens kijken wat er daarin voorhanden is.amclassic-fan schreef:Vrees dat het weinig met sportdrank te maken heeft, maar alles met de belasting. Je lichaam kan hooguit 1 liter vocht per uur opnemen, maar dan moet je echt al erg goed je best doen om zoveel te drinken. Ik weet niet wat je nu in Nederland fietst? Maar door het klimmen zakt je gemiddelde snelheid nogal in Gran Canaria en daardoor ben je snel relatief lang onderweg, combineer dat met een lagere trapfrequentie en meer vermogen moeten leveren berg op.razenderoeland schreef:Over zo'n 3 weken ga ik weer een aantal tochten op Gran canaria fietsen. Wat mij bij is gebleven van afgelopen jaar is dat ik vanwege m'n overmatige zweten na een paar uurtjes regelmatig tegen de kramp aanzat. Nu zijn er genoeg gelletjes, sportdranken etc. op de markt. Wat kan ik het beste meenemen op zo'n tochtje om krampaanvallen voor te zijn?
Hoe sterk is de eenzame fietser...
+1 bij 'overmatig' zweten verlies je veel mineralen waaronder magnesium, een bidon met een isotone sportdrank(of een MG tablet) tussendoor doet wonderen...hierin zitten de diverse mineralen die je lichaam goed kan gebruiken bij veel vochtverlies.loos schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierkramp" onclick="window.open(this.href);return false;ever schreef:Men zegt dat extra magnesium nemen (supplement) ook helpt om kramp te voorkomen.
Dat klopt, de meeste drogisten hebben het.
Als ik lang in de hitte fiets, neem ik altijd Mg tabletten.