Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Met welke sportvoeding overmatig zweten opvangen?

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 06 jan 2013 21:32

Over zo'n 3 weken ga ik weer een aantal tochten op Gran canaria fietsen. Wat mij bij is gebleven van afgelopen jaar is dat ik vanwege m'n overmatige zweten na een paar uurtjes regelmatig tegen de kramp aanzat. Nu zijn er genoeg gelletjes, sportdranken etc. op de markt. Wat kan ik het beste meenemen op zo'n tochtje om krampaanvallen voor te zijn?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 jan 2013 21:57

Wat mij in elk geval hielp, toen ik vorig jaar met 30+ graden de Mont Ventoux op ging, was 's ochtends even een kopje bouillon drinken. Dat extra zout wat ik daarmee pakte, scheelde veel op m'n vochtbalans.
En voor de zekerheid.... ik zweet echt heel veel.

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 07 jan 2013 08:05

Volgens mij gaat het niet zozeer om welke sportdrank, maar om de hoeveelheid. Ik zou in jouw geval maatregelen nemen om extra drank mee te kunnen nemen: 3e bidonhouder achter je zadel of een camelbag... Daarbij ook belangrijk om te drinken voor je dorst hebt, gewoon gedurende de hele tocht blijven drinken...

grtz

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2013 11:05

razenderoeland schreef:Over zo'n 3 weken ga ik weer een aantal tochten op Gran canaria fietsen. Wat mij bij is gebleven van afgelopen jaar is dat ik vanwege m'n overmatige zweten na een paar uurtjes regelmatig tegen de kramp aanzat. Nu zijn er genoeg gelletjes, sportdranken etc. op de markt. Wat kan ik het beste meenemen op zo'n tochtje om krampaanvallen voor te zijn?
Vrees dat het weinig met sportdrank te maken heeft, maar alles met de belasting. Je lichaam kan hooguit 1 liter vocht per uur opnemen, maar dan moet je echt al erg goed je best doen om zoveel te drinken. Ik weet niet wat je nu in Nederland fietst? Maar door het klimmen zakt je gemiddelde snelheid nogal in Gran Canaria en daardoor ben je snel relatief lang onderweg, combineer dat met een lagere trapfrequentie en meer vermogen moeten leveren berg op.

Er zijn genoeg punten waar je water kunt krijgen, dus als je na 2 uurtjes je bidonnen weer bij vult. Kan je evt poeder in een zakje mee nemen, zodat je dat ter plaatsen kunt mengen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 07 jan 2013 12:14

amclassic-fan schreef:
razenderoeland schreef:Over zo'n 3 weken ga ik weer een aantal tochten op Gran canaria fietsen. Wat mij bij is gebleven van afgelopen jaar is dat ik vanwege m'n overmatige zweten na een paar uurtjes regelmatig tegen de kramp aanzat. Nu zijn er genoeg gelletjes, sportdranken etc. op de markt. Wat kan ik het beste meenemen op zo'n tochtje om krampaanvallen voor te zijn?

Er zijn genoeg punten waar je water kunt krijgen, dus als je na 2 uurtjes je bidonnen weer bij vult. Kan je evt poeder in een zakje mee nemen, zodat je dat ter plaatsen kunt mengen.

Water in poedervorm ??

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2013 12:24

Misschien voeding of dorstlesser in poedervorm?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

materialist
Forum-lid

materialist 07 jan 2013 12:38

wat is overmatig zweten?
Do kin der mar druk mei weze

bve
Forum-lid

bve 07 jan 2013 12:53

materialist schreef:wat is overmatig zweten?
Meer zweten dan nodig is om je koel te houden.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 jan 2013 16:15

Men zegt dat extra magnesium nemen (supplement) ook helpt om kramp te voorkomen.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 07 jan 2013 17:38

ever schreef:Men zegt dat extra magnesium nemen (supplement) ook helpt om kramp te voorkomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierkramp" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat klopt, de meeste drogisten hebben het.
Als ik lang in de hitte fiets, neem ik altijd Mg tabletten.
Afbeelding

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 08 jan 2013 17:16

amclassic-fan schreef:
Vrees dat het weinig met sportdrank te maken heeft, maar alles met de belasting. Je lichaam kan hooguit 1 liter vocht per uur opnemen, maar dan moet je echt al erg goed je best doen om zoveel te drinken. Ik weet niet wat je nu in Nederland fietst? Maar door het klimmen zakt je gemiddelde snelheid nogal in Gran Canaria en daardoor ben je snel relatief lang onderweg, combineer dat met een lagere trapfrequentie en meer vermogen moeten leveren berg op.

Op jaarbasis fiets ik tussen de 4500 en 5000 kilometer. Meestal ritjes tussen de 40 en 60 kilometer. Zakjes poeder kan wel eens een oplossing zijn voor mijn probleem. Zal eens kijken wat er daarin voorhanden is.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Tuupje
Forum-lid

Tuupje 10 jan 2013 13:18

loos schreef:
ever schreef:Men zegt dat extra magnesium nemen (supplement) ook helpt om kramp te voorkomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierkramp" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat klopt, de meeste drogisten hebben het.
Als ik lang in de hitte fiets, neem ik altijd Mg tabletten.
+1 bij 'overmatig' zweten verlies je veel mineralen waaronder magnesium, een bidon met een isotone sportdrank(of een MG tablet) tussendoor doet wonderen...hierin zitten de diverse mineralen die je lichaam goed kan gebruiken bij veel vochtverlies.

Plaats reactie