Ik had eigenlijk al besloten om de 2013 Athena carbon op mijn nieuwe fiets te zetten, aangezien ik niet een zodanige weightweenie ben dat ik een paar euro per gram lichter over heb voor de kwalitatief gelijkwaardige Chorus 2013. Echter.... Al lezend en vergelijkend begin ik me toch af te vragen of de technische verschillen niet toch zodanig zijn dat ik beter kan kiezen voor de Chorus. Zou iemand me daarom nog wat verder kunnen helpen met de volgende vragen:
- Wat is het voordeel van UltraTorque t.o.v. PowerTorque? Gewicht is het niet, want de Athena is lichter, dus moet er een andere reden zijn waarom de Chorus UltraTorque heeft. Onderhoudsvriendelijker misschien? Ik lees her en der dingen over speciaal gereedschap voor de (de)montage van PowerTorque, maar helemaal duidelijk wordt het me nog niet.
- Zelfde vraag voor UltraShift t.o.v. PowerShift. Zijn daar echt wezenlijke verschillen behalve het aantal tandjes op- en afschakelen?
De looks vind ik ik zelf geen echt doorslaggevend keuzeargument, aangezien het wezenlijk verschil tussen de Athena Carbon en de Chorus zit in de buitenplaat van de achterderailleur. Het gaat me echt om de techniek achter de twee groepen - zijn daar dingen die ik mis en die een keuze voor Chorus aan te raden maken?
Athena, of toch Chorus?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
UT: montage en vooral demontage van crankstel is simpel. PowerTorque: montage wijkt qua handelingen niet veel af van UT. Echter, bij demontage van het crankstel heb je een (dure) cranktrekker (een soort polietrekker) nodig om de linker crank van de as te verwijderen. Het PowerTorque systeem is in die zien dus minder gebruiksvriendelijk en duurder dan UT. Op dit YouTube filmpje is dat duidelijk te zien. Bij UT is het een kwestie van de bout, die de twee ashelften verbindt, losdraaien en je kunt beide cranks zo verwijderen (alleen bij de rechter crank even de borgclip op het buitenlager losnemen, doch dit is een simpele handeling).
Bij Powershift kun je maximaal in één keer 3 tandwielen opschakelen (dus lichter) en één tandwiel per keer afschakelen. Bij Ultrashift kun je ook maximaal 3 tandwielen in één keer opschakelen, maar kun je maximaal 5 tandwielen in één keer afschakelen.
Bij Powershift kun je maximaal in één keer 3 tandwielen opschakelen (dus lichter) en één tandwiel per keer afschakelen. Bij Ultrashift kun je ook maximaal 3 tandwielen in één keer opschakelen, maar kun je maximaal 5 tandwielen in één keer afschakelen.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 04 jan 2013 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dé downgrade tov Ultrashift IMHO. 1 tandwiel per keer werkt gewoon niet fijn vind ik.legrimpeur schreef: Bij Powershift kun je maximaal in één keer 3 tandwielen opschakelen (dus lichter) en één tandwiel per keer afschakelen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Filmpje bekeken en zo te zien heb je bij PowerTorque dus eigenlijk qua montage een vergelijkbaar systeem als bij de 'oude' vierkante trapassen, je hebt alleen een iets groter model cranktrekker nodig. Ik heb ook nog even gekeken in de 'blow-ups' op de Campa website en dan zie je dat (bijvoorbeeld) de Chorus Ergopowers op de remhendels na identiek zijn aan de Record. Zelfde geldt voor de overige onderdelen, dus je hebt dan inderdaad bijna een Record groep voor flink minder geld. Het geld is op zich het probleem niet (wordt toch al een vrij prijzig fietsje), het is alleen keuzes maken waaraan je het uitgeeft. Wordt het een Chorus groep, of een carbon stuur van ruim 300 euro, of extra mooie wielen, om maar een paar dingen te noemen. Maar als het verschil zo tussen de 150 en 200 euro is dan denk ik dat ik toch liever een aluminium stuur met een Chorus groep heb dan een carbon stuur met Athena...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
martinobongo
- Forum-lid
Ik rij Chorus 2009 (al weer zo oud?) 11-speed en heeft in al die kilometers (niet zo heel veel, hoor) heerlijk geschakeld en nog nooit een klap verkeerd gegeven. Een super groep.
Aanvulling:.....maar ik ben wel aan mijn 2e vervanging van de bracketlagers toe, d'as zo'n beetje om de 10.000 km. Ook geen straf.
Aanvulling:.....maar ik ben wel aan mijn 2e vervanging van de bracketlagers toe, d'as zo'n beetje om de 10.000 km. Ook geen straf.
met hartelijke groet,
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Je bent er dus uitaziraphale schreef:... Maar als het verschil zo tussen de 150 en 200 euro is dan denk ik dat ik toch liever een aluminium stuur met een Chorus groep heb dan een carbon stuur met Athena...
What makes the boat go faster?
Haha, klopt helemaal.liviolivius schreef:Je bent er dus uitaziraphale schreef:... Maar als het verschil zo tussen de 150 en 200 euro is dan denk ik dat ik toch liever een aluminium stuur met een Chorus groep heb dan een carbon stuur met Athena.... Niet meer twijfelen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells