Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

tellen mountainbikes? alleen als je tot 1 telt...

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 02 jan 2013 23:24

het is winter, en de racefiets staat maar te staan, mag af en toe op de tacx, maar is verders werkloos. zonde, vooral van mijn conditie...
uiteraard is daar mijn grote vriend "The Fix", maarja, als buitenmens zijnde wil je wel eens modder, niet dan?

zo kwam dan ook het ridicule idee om mijn oude Giant Warp,
Afbeelding
(toendertijd al eens flink versleuteld)
Nieuw leven in te blazen, maar dan...
hoe doe je dat? Met het liefst zo min mogelijk geld, zo veel mogelijk recycle, en uiteraard een beetje beun-hazerij? ;)

versnellingen weg! scheelt geld, gewicht en uiteraard is singlespeed veel leuker, uitdagender en bovendien beter voor je conditie. bovendien mentaal nog makkelijker ook.

uit de kelder werd een goedkoop mountainbike achterwiel getoverd, uit de oud ijzer bak een drietal cassettes en een crankstel en van zolder mijn mountainbikeframe met daaraan een vuilniszak met herbruikbare onderdelen.

cassettes slopen, plastic vulringen verzamelen, om de body rijgen, effetjes een tandwieltje dr tussen, ringetjes rijgen, lockring, en voila, het achterwiel was nog nooit zo snel en zo low-budget singlespeed!
Afbeelding

cranksetje er vast op om em niet kwijt te raken, snel een zadeltje en een stuurtje erbij voor het gevoel. en voila: een begin!
Afbeelding

nu ben ik echt het type mountainbiker waarvan je denkt; doe dat lekker in je achtertuin... relaxt rijden, beetje spelen, weinig km's, veel fun.
het probleem is alleen, ik woon nou niet per se dicht bij het bos oid... Hoe ga je in hemelsnaam met je 32x18(bijvoorbeeld) aankomen in het bos 10km verderop? pak je daar een dag voor?

het antwoord is simpel, en jammerlijk doch vernuftig.
een derraileur, korte kooi, race. er lig een versnellingskabel in, zonder buitenkabel, het tonnetje ligt dus in de stelnippel van de derrie. ik kan dus in eerste instantie met de -min- de locatie van mijn tandwiel bepalen, vervolgens draai ik de stelnippel volledig uit, gaat de derraileur verder naar het wiel toe, en tref ik daar een net wat kleiner tandwiel aan. dit maakt een zwaarder verzet, en dus makkelijk op de weg.

twee versnellingen die alleen door afstappen verzet kunnen worden, geen gesjoemel de bult op dus. tevens heb ik meteen een mooie kettingspanner (dat heb je nodig met een variabele achterbrug-lengte...) :roll:

nutsjesmoar
Forum-lid

nutsjesmoar 03 jan 2013 10:03

Maar als je dit zo aanpakt, dan is er dus geen enkel voordeel aan Singlespeed en kun je net zo goed achter 7,8 of 9 tandwielen hebben (weet niet wat er origineel opzat).
Ik bedoel, 1x8 geef net zo veel lol, je hebt versnellingen (die je nu toch al half hebt). En het verschil in gewicht wat je creëert is dusdanig nihil dat het voordeel wat je krijgt met versnellingen profitabel is.

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 03 jan 2013 22:57

achteraf bleek mijn plan om twee tandwielen te gebruiken niet te werken, het verschil was te groot, had ik kunnen weten :)

nu dus een singlespeed met derrie als spanner.
en dan heb ik dus niet bijna een 8speed, wat er misschien ooit wel gaat komen btw. heb de cassette toch liggen, alleen geen shifters, kabels en bruikbare derrie.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 jan 2013 23:02

32/16 is te doen op het vlakke, gewoon spinnen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 06 jan 2013 23:27

het grote stuk speelgoed is af.

een verzet van 32-20
een setje magura HS-33 remmen
en om te rollen een setje Smart sam 2.10 banden er onder.

morgen maar eens een stukje rondkachelen op de posbank, gelij keven een fototje maken.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 06 jan 2013 23:38

Woei, da's licht!

Ben benieuwd naar de ervaringen.

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 07 jan 2013 16:29

scepticus schreef:Woei, da's licht!
ja... nogal :roll: ik heb vandaag dan ook 12,4km door het bos gereden met een gemiddelde snelheid van, komt ie: 12.4km/h!

snelheid is dus om te janken :cry: van de andere kant, het is wel plezierig om lekker relaxt door dat bos te cruisen, nooit mis te schakelen, en verder bijna niet na te hoeven denken. 8-)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 07 jan 2013 16:40

Maar waarom geen 16 of 17 achter dan?
Het mag best af en toe pijn doen :mrgreen:

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 07 jan 2013 18:03

volgende ronde gaat ook inderdaad gereden worden op een 17

Plaats reactie