uiteraard is daar mijn grote vriend "The Fix", maarja, als buitenmens zijnde wil je wel eens modder, niet dan?
zo kwam dan ook het ridicule idee om mijn oude Giant Warp,

(toendertijd al eens flink versleuteld)
Nieuw leven in te blazen, maar dan...
hoe doe je dat? Met het liefst zo min mogelijk geld, zo veel mogelijk recycle, en uiteraard een beetje beun-hazerij?
versnellingen weg! scheelt geld, gewicht en uiteraard is singlespeed veel leuker, uitdagender en bovendien beter voor je conditie. bovendien mentaal nog makkelijker ook.
uit de kelder werd een goedkoop mountainbike achterwiel getoverd, uit de oud ijzer bak een drietal cassettes en een crankstel en van zolder mijn mountainbikeframe met daaraan een vuilniszak met herbruikbare onderdelen.
cassettes slopen, plastic vulringen verzamelen, om de body rijgen, effetjes een tandwieltje dr tussen, ringetjes rijgen, lockring, en voila, het achterwiel was nog nooit zo snel en zo low-budget singlespeed!

cranksetje er vast op om em niet kwijt te raken, snel een zadeltje en een stuurtje erbij voor het gevoel. en voila: een begin!

nu ben ik echt het type mountainbiker waarvan je denkt; doe dat lekker in je achtertuin... relaxt rijden, beetje spelen, weinig km's, veel fun.
het probleem is alleen, ik woon nou niet per se dicht bij het bos oid... Hoe ga je in hemelsnaam met je 32x18(bijvoorbeeld) aankomen in het bos 10km verderop? pak je daar een dag voor?
het antwoord is simpel, en jammerlijk doch vernuftig.
een derraileur, korte kooi, race. er lig een versnellingskabel in, zonder buitenkabel, het tonnetje ligt dus in de stelnippel van de derrie. ik kan dus in eerste instantie met de -min- de locatie van mijn tandwiel bepalen, vervolgens draai ik de stelnippel volledig uit, gaat de derraileur verder naar het wiel toe, en tref ik daar een net wat kleiner tandwiel aan. dit maakt een zwaarder verzet, en dus makkelijk op de weg.
twee versnellingen die alleen door afstappen verzet kunnen worden, geen gesjoemel de bult op dus. tevens heb ik meteen een mooie kettingspanner (dat heb je nodig met een variabele achterbrug-lengte...)