Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trek, Focus of Cube? OF Argon 18

sir.rocky
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2012 16:37

sir.rocky 28 dec 2012 18:52

Ik fiets sinds enige tijd (3-4j) met een canyon alu-fiets die ik in onwetendheid en met enige prijsbewustheid, niet in de exact juiste maat heb gekocht..toch heb ik er veel plezier aan beleefd.
Met het oog op langere ritten ga ik deze verkopen en een full carbon fiets aankopen. Ik kom er alleen niet uit welke de beste keuze is. Ik zoek een fiets waarmee ik (comfortabele) lange ritten kan rijden (150-200km), die goed klimt, met een efficiente krachtoverbrenging (25 jaar jong, dus moet vooruit kunnen!!) en het moet een fiets zijn waarmee ik makkelijk 10jaar verder kan..
Na flink wat huiswerk kom ik tot volgende opties:
- Trek madone 4.5
- Focus Izalco pro 3.0 (maar dan met shimano ultegra groep)
- Focus Cayo evo 4.0
- Cube litening super HPC pro
- Cube agree GTC SLT

Deze liggen allen ruwweg in dezelfde prijscategorie maar:
Trek heeft als enige geen interne kabelbegeleiding en is ook overal te zien, maar leuk is de duotrap, de levenslange garantie, OCLV carbon en de comfortgarantie dus eigenlijk de veilige keuze..
Focus is fiets van het jaar in verschillende magazines dus dat moet wel wat betekenen, bovendien zou deze fiets behoorlijk wat comfort bieden, maar is moeilijker te verkrijgen en niet overtuigd wat betreft de looks in de uitvoering die ik vooropstel en ook geen flauw benul wat betreft de duurzaamheid
Cube ziet er prachtig uit in blackline uitvoering en is bovendien behoorlijk licht.. rijcomfort (vooral wat betreft de litening) en duurzaamheid zijn daarentegen nog grote vraagtekens. Ook leuk is (maar dat heb ik slechts 1 maal gelezen) dat er een ant + speed/cadance meter bij zit?

Anders gesteld, ik zit volledig vast en alle ervaringen en meningen zijn dus van harte welkom!!!

Alvast bedankt,

Erik
Laatst gewijzigd door sir.rocky op 29 dec 2012 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 28 dec 2012 18:57

Als ik tussen deze drie merken moest kiezen zou ik altijd voor de Cube gaan. Zowel Focus als Trek spreken mij absoluut niet aan. Maargoed, ik zou zeker ook Canyon en Rose in je lijstje meenemen, erg veel waar voor je geld...

Gebruikersavatar
Roycosoepie
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2011 12:17
Locatie: Oost-Souburg

Gebruikersavatar Roycosoepie 28 dec 2012 19:04

Cube zijn goede kwaliteitsfietsen. Je ziet ze niet voor niets zoveel op de weg.
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd

sir.rocky
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2012 16:37

sir.rocky 28 dec 2012 19:07

rose en canyon zijn zeer qua prijs zeer interessant inderdaad, maar ik wil niet weer een fiets kopen via het internet..
waarom spreken trek en focus jou niet aan?

teamorange
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
Locatie: Schoten (B)

teamorange 28 dec 2012 19:17

Cube agree GTC SLT vind ik mooi ... maar ik zou gaan voor de fiets met de geometrie die het beste bij jou past! veel succes met je keuze
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

sir.rocky
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2012 16:37

sir.rocky 28 dec 2012 20:50

ik laat me sowieso afmeten binnenkort en dat kan mijn keuze dan natuurlijk ook verder beinvloeden.. verder vind ik beide cubes ook heel mooi en prijs/specs verhouding is hier ook het beste.. alleen weet ik niet of ik daar na een rit van 150 a 200km op een menswaardige wijze van zal kunnen afkomen..terwijl menig review laat blijken dat dit bij de trek en zelfs de focus wel zou moeten lukken.. iemand ervaringen?
en hoe zit dat met die speed/cadans sensor bij de cube?

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 28 dec 2012 22:58

De manier waarop je van een fiets afkomt is voornamelijk gericht op de manier hoe jij er op zit, een verkeerde positie is altijd funest voor het plezier. Als je een meting laat uitvoeren en je fiets op die manier laat afstellen kom je denk ik een heel eind. Ik rijd zelf op een cube agree gtc pro 2010, hij bevalt mij prima en als ik heel eerlijk ben vindt ik ze er allemaal geweldig uitzien.

Wat ik mij wel afvraag is hoe jij bij de speed/cadans sensor komt, volgens mij heeft Trek wel zoiets in hun assortiment, dit heet de "duotrap":
Geschikt voor DuoTrap

Geen kabelbinders meer nodig
DuoTrap integreert de computersensor naadloos in het frame, om de snelheid, de afstand en de trapfrequentie te meten, zonder extra aerodynamische weerstand. Deze sensor is geschikt voor alle belangrijke spelers op het gebied van draadloze ANT+ technologie, inclusief Bontrager, Garmin, Powertap en SRM.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 dec 2012 09:44

Bij Cube is de litening confortabeler dan de agree (op dit moment).
Wat mij betreft moet je de litening niet pakken als je zwaarder bent dan 85kg en ook zorgen dat je zo rond de 1,5 - 2,5cm spacers zit anders wordt het wel heel "comfortabel"
Let er bij Cube op dat je een maat groter neemt dan van de meeste andere merken.
Heb je nu een 60cm canyon, die een maat te groot is neem dan een cube 60cm

Er staan bij B2b nog twee Litening pro,s van 2012 voor 1699 in een 56 en 58.
Het frame en vork zijn technische helemaal gelijk aan de 2013.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 29 dec 2012 10:52

Ik zou voor de Trek gaan. Meest comfortabele fiets met levenslange garantie. Al de rest slijt, zeker over 10 jaar tijd.
Dat de kabels niet binnendoor lopen is voor mij niet echt een nadeel. Bij die Cube GTC loopt de buitenkabel mee door het frame waardoor die gaat rammelen :?, dus kan soms een nadeel worden. Staar je overigens ook niet blind op het gewicht van die Cube litening, die is een halve kilo zwaarder dan opgegeven in maatje 52. Merken die geen gewichten opgeven zijn vaak meer te betrouwen dan merken die dit wel doen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 dec 2012 11:19

De gewichten die worden opgegeven bij Cube weet ik iig kloppen wel, maar je moet het wel goed lezen.
Het opgegeven gewicht is zonder pedalen en idd in de kleinste maat. Reken er pedalen + 150 gram en je hebt het gewicht wat ie straks thuis weegt.

Voordeel van de litening is wel dat frame, vork, stuur, stuurpen en zadelpen licht zijn en de laatste drie van syntace zo,n beetje het beste wat er te krijgen is.
frame maat 60 weegt 922gram, vork 322 en dat zijn de teamline gewichten de blackline is nog zo,n 60 gram lichter.

Als je met de tijd bv iets upgrade kan je er een superlichte fiets van maken, bv wielen of een groep.
De mijne weegt in 60cm 6.7kg met garmin en bidonhouders.

Mocht je de litening niet confortabel vinden is er maar een oplossing en volgeveerde MTB.
Mijn hardtail met 3.5 bar erin voor op de weg is harder dan mijn racer

Maargoed ik zou vooral kiezen wat je mooi vind en bij je lichaamverhoudingen past.
De trek is wel een mooi frame maar die bontrager spullen, (paar jaar geleden nog zooi, nu schijnt het beter te zijn) kunnen me niet echt bekoren.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 29 dec 2012 11:59

De Cube litening super hpc pro van 2012 weegt 7,1kg volgens Cube, die woog in maat 52 7,6kg.
Ik weet het nog goed want met pedalen (ultegra) + bidonhouders en een simpele kilometerteller zat hij boven de 8kg. Die klant was daar toch niet zo blij mee kan ik je vertellen.

Maar alé, maakt niet uit. We zitten hier niet op weightweenie :P. Koop idd vooral waar je goed op zit!

sir.rocky
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2012 16:37

sir.rocky 29 dec 2012 18:13

Bedankt voor alle nuttige informatie..
Ik ben echter net terug van de fietswinkel en die was vol lof over het merk "Argon 18" Hij zei dat al zijn personeel er al 1 in huis heeft genomen of hebben besteld omdat ze zo goed zijn, performant en comfortabel (al zegt hij dat het verschil tussen comfort in deze prijscategorie zelden extreem groot is..) en omdat ze die voor een zeer competitieve prijs kunnen krijgen (vanwege de eindejaarsperiode-opkuis)
de 2012 Argon 18 Krypton zou dan ongeveer op +- 2000€ uitkomen en de 2012 Gallium op +- 2500€ waar deze in normale omstandigheden ruim 500€ meer zouden kosten incl. full carbon en full ultegra of SRAM force, fysik zadel (nog te testen) en speedy wielen t.w.v +- 350€.. Hij is van mening dat binnen de komende 2-3jaar, het merk argon 18 zelfs Cervélo zal overstijgen qua verkoop en ze nu qua qualiteit al op gelijke hoogte zijn enz..
Bovendien moet ik toegeven dat beide modellen er in mat zwart ook echt wel prachtig uitzien!!
Ik heb alvast gevraagd naar een offerte maar weet verder nog weinig over dit merk..
Weet iemand hier meer over argon 18? Valt er inderdaad met zoveel lof over te spreken?

Plaats reactie