Hebie chainglider
Ik heb een singlespeed project in elkaar gezet, maar nu rest mij (zeker met dit natte weer) dagelijks smeerwerk aan de ketting!
Ik zie regelmatig fietsjes met een Hebie Chainglider, en dit lijkt mij wel wat.
Nu heb ik 38 x 14 op dit moment gemonteerd en ik zag dat de achterstukken van de chainglider voor 18-22 zijn.
Opzich kan ik achter wel van 14 naar 16 tands gaan (met de wind nu is het aardig doorstumpen) maar 18 is echt teveel.
Weet iemand of dit ook passend (te maken) is? Of zijn er gelijkwaardige alternatieven?
En weet iemand een adres waar ze te koop zijn in omgeving amsterdam? Voordat ik iets bestel via internet en het allemaal niet past etc.
Bij voorbaat dank alvast!
Ik zie regelmatig fietsjes met een Hebie Chainglider, en dit lijkt mij wel wat.
Nu heb ik 38 x 14 op dit moment gemonteerd en ik zag dat de achterstukken van de chainglider voor 18-22 zijn.
Opzich kan ik achter wel van 14 naar 16 tands gaan (met de wind nu is het aardig doorstumpen) maar 18 is echt teveel.
Weet iemand of dit ook passend (te maken) is? Of zijn er gelijkwaardige alternatieven?
En weet iemand een adres waar ze te koop zijn in omgeving amsterdam? Voordat ik iets bestel via internet en het allemaal niet past etc.
Bij voorbaat dank alvast!
opzich moet elke fietsenmaker ze voor je kunnen bestellen,
de achterkant moet wel echt in de buurt komen van de voorgeschreven verhouding, anders gaat het herrie maken...
tevens moet je de voorkant los bestellen, dit is weer afhankelijk van je voorblad, ik geloof dat er wel eentje is specifiek voor een 38tands. ik zou vooral eerst naar je LBS gaan om na te kijken of het past, en hoeveel het je gaat kosten, ik geloof dat het totaal schommelt om en nabij de 40 euro?
de achterkant moet wel echt in de buurt komen van de voorgeschreven verhouding, anders gaat het herrie maken...
tevens moet je de voorkant los bestellen, dit is weer afhankelijk van je voorblad, ik geloof dat er wel eentje is specifiek voor een 38tands. ik zou vooral eerst naar je LBS gaan om na te kijken of het past, en hoeveel het je gaat kosten, ik geloof dat het totaal schommelt om en nabij de 40 euro?
-
- Forum-lid
Waarom loopt groot-groot beter dan klein-klein? Ik geloof wel dat het minder snel slijt.
technisch gezien word de druk van de ketting op een 14tands achtertandwiel verdeeld over ongeveer 7 tandjes,nutsjesmoar schreef:Waarom loopt groot-groot beter dan klein-klein? Ik geloof wel dat het minder snel slijt.
terwijl dat bij een 20 tands algauw ongeveer 10 tandjes is. druk is per tandje lager, loopt daardoor dus met minder wrijving.
en ja, dat resulteert uiteindelijk in minder slijtage.
De redenering is duidelijk, maar los van slijtage, vergeet je niet iets: per tandje is druk lager, maar dat moet dan wel met 10 vermenigvuldigd worden, in plaats van met 7!!??TTB1992 schreef:technisch gezien word de druk van de ketting op een 14tands achtertandwiel verdeeld over ongeveer 7 tandjes,nutsjesmoar schreef:Waarom loopt groot-groot beter dan klein-klein? Ik geloof wel dat het minder snel slijt.
terwijl dat bij een 20 tands algauw ongeveer 10 tandjes is. druk is per tandje lager, loopt daardoor dus met minder wrijving.
en ja, dat resulteert uiteindelijk in minder slijtage.
Leg eens uit?
-
- Forum-lid
Ah thanks, had het zo niet eens bekeken, klinkt logisch. En @klimmer, denk dat TTB 7 bedoelt als helft van 14 

Zeker, en 10t is de helft van 20t!nutsjesmoar schreef:Ah thanks, had het zo niet eens bekeken, klinkt logisch. En @klimmer, denk dat TTB 7 bedoelt als helft van 14
-
- Forum-lid
Juistem!
Ja ik was al bang dat te klein herrie zou gaan maken. Zou het wel passen met de rohloff-achterstuk (die voor 15-17 tands zou zijn) en er is gewoon een voorstuk voor 38 tands.
Anders moet ik de halve fiets vervangen om een chainglider te monteren
Bedankt voor de info!
Anders moet ik de halve fiets vervangen om een chainglider te monteren

Bedankt voor de info!
een rohloff achterstuk heeft nog een speciale uitsparing voor de dubbele schakelkabel waar het mee werkt en het naafgat is groter.. jij hangt er alleen geen kabels door.
een gat zit nooit in de weg... (of, nouja...)
15-17... dan zou ik wel echt gaan voor een 16, miss zelfs 17, goed voor je skidpatches als je een beetje kinderlijk bent
en goed voor je RPM
een gat zit nooit in de weg... (of, nouja...)
15-17... dan zou ik wel echt gaan voor een 16, miss zelfs 17, goed voor je skidpatches als je een beetje kinderlijk bent