handgespaakte wielen belgië
zou dat ook wel eens willen weten of er iemand ervaring heeft met HRW in België, op het forum van wielertoerist.be vind ik trouwens nergens iets over HRW.GBV schreef:ik denk dat je daarvoor beter eens je oor te luister legt op het forum van wielertoerist.be.
ik kan alvast sws in wieze (oost-vl) aanraden. is wel een dure vogel
Die HRW blijkt wel niet de duurste te zijn, of hij goed is, dat is een andere vraag? Misschien dat iemand hier ervaring heeft?
die HRW is wel echt goedkoop, maar goedkoop kan natuurlijk duurkoop worden, dat schrikt me wel een beetje af.
Voorbeeldje: Ambrosio Excellight - Campagnolo Record 32 H naven - Sapim CX-Ray silver spaken - brass silver nippels
Bij de naven zijn de snelspanners inbegrepen. Prijs komt op nog geen €500 incl BTW.
Voor wie een beetje op de hoogte is van de prijzen, dit is toch wel een zeer scherpe prijs, maar ja goedkoop > duurkoop?
Dus echt niemand ervaring hier met HRW, op het Belgische fietsforum vind ik ook niets?
Voorbeeldje: Ambrosio Excellight - Campagnolo Record 32 H naven - Sapim CX-Ray silver spaken - brass silver nippels
Bij de naven zijn de snelspanners inbegrepen. Prijs komt op nog geen €500 incl BTW.
Voor wie een beetje op de hoogte is van de prijzen, dit is toch wel een zeer scherpe prijs, maar ja goedkoop > duurkoop?
Dus echt niemand ervaring hier met HRW, op het Belgische fietsforum vind ik ook niets?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Zo belachelijk goedkoop is dat toch niet? Record naven zijn al te vinden voor €180, die velgen hoeven ook niet meer dan €50 per velg te kosten. Ik zou zelf in zo'n wielset geen geld in CX-Ray's steken, maar als je dat wel doet zeg dat je €2 per spaak betaald, dan kom je in totaal €408. Dan is hij dus voor €50 per wiel aan 't spaken, dat is echt niet extreem goedkoop.
Als je het zo stelt is dat inderdaad niet goedkoop, maar er zijn wel wielbouwers die er nog eens 100€ bovenop doen.
Welke spaken zou jij gebruiken om het kostenplaatje te drukken, en toch niet te zwaar te gaan, amclassic? DT-Revolutions?
Welke spaken zou jij gebruiken om het kostenplaatje te drukken, en toch niet te zwaar te gaan, amclassic? DT-Revolutions?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ja, ik zou in het voorwiel DT-Revo's of Sapim Laser steken. Aerodynamisch wordt een 32 spaaks wiel namelijk toch nooit. Als de persoon erg licht is dan het achterwiel ook volledig met Revo's of Laser, anders DT Comp of Sapim Race aan de tandwiel kant. Dat levert een beter gebalanceerd wiel op wat zowel stijver als sterker is. Gewone ronde spaken zitten rond of onder de 50 cent per spaak, dus dat scheelt aanzienlijk in prijs.
interessant, ik had er eigenlijk zelf nooit aan gedacht om verschillende spaaksoorten in één wielset te gebruiken. En een aerodynamisch wiel met 32 spaken kan dus ook niet.
Met mijn 86kg, zou dat lukken om achteraan allemaal Revo's te gebruiken, of zou ik toch moeten combineren met Comps?
Met mijn 86kg, zou dat lukken om achteraan allemaal Revo's te gebruiken, of zou ik toch moeten combineren met Comps?
De spaken aan de tandwielkant staan vrij steil bij Campa naven (steiler dan bij Shimano 9- en 10-speed) dus rechts iets dikker kan vast geen kwaad. Qua gewicht zal het ongeveer 25 gram schelen om rechts DT comps te nemen ipv Revo's of CX-ray
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Is dit voor een wielbouwer een bijkomende moeilijkheid, of maakt het helemaal niets uit tijdens het bouwen van de wielen om verschillend spaaksoorten te gebruiken?
De spanning van die verschillende types is toch niet hetzelfde of zie ik dit verkeerd?
De spanning van die verschillende types is toch niet hetzelfde of zie ik dit verkeerd?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
De spaakspanning aan de non ds is sowieso anders dan spanning aan de ds.kiekeboeboe schreef:Is dit voor een wielbouwer een bijkomende moeilijkheid, of maakt het helemaal niets uit tijdens het bouwen van de wielen om verschillend spaaksoorten te gebruiken?
Ik heb zelf ook xrays aan de non ds en sprints aan de ds.