Alles over vakanties op én met de fiets

Verslag randonneursrit Silkroute 1200 (Oezbekistan)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2181
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 31 okt 2012 21:08

Silkroute 1200, in de sporen van Timur

Ieder jaar komen er grote brevetten bij in de meest exotische streken. Het is tegenwoordig al moeilijk kiezen welk brevet je dit jaar weer gaat rijden, zo rijk is het aanbod. Voor 2012 kwam ik na wat veranderingen uit op 2 1200km brevetten, Vologda-Onega-Ladoga in juli en de Silkroute 1200 in oktober. Vologda-Onega-Ladoga verliep redelijk, ik reed het brevet uit, zeer dicht op de tijdslimiet.(zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=50471" onclick="window.open(this.href);return false; ) Na afloop had ik een paar weken nodig om wat lichte blessures te laten genezen waarna ik voor de 2e keer in hetzelfde jaar de voorbereidingscyclus voor brevetten begon. Dit bleek het zwaarste te zijn van het geheel, alles nog een keer beginnen, je nog een keer opladen voor een brevet.

Afbeelding

De praktische problemen waren de gebruikelijke. Het visum werd weer eens een keer op het laatste moment afgegeven. Ik vloog op maandag en kreeg pas op zaterdag mijn visum. Oezbekistan blijkt nog lastiger te zijn dan Rusland qua visa. De vlucht was dan weer zonder enig probleem, Air Baltic bleek een goede keuze te zijn, geen gedonder vanwege de fiets, extra gewicht te bestellen tegen een heel redelijk tarief. Ze zullen me vaker zien op hun vluchten naar de voormalige Sovjet-Unie.
In Taskent werd ik onthaald door Daniil, de oudste zoon van de organisator Rafhat. Hun huis bleek een zoete inval te zijn. Een continu komen en gaan van gasten, veelal fietsers. Ik bleef er een dag of twee. De meeste andere deelnemers zouden vlak voor het brevet aankomen, ik had er bewust voor gekozen eerst de steden te bezichtigen en gewend te raken aan land en volk. Dat gewend raken ging heel snel. Oezbeeks bleek ik amper nodig te hebben, Russisch praat en verstaat bijna iedereen, zeker het slechte Russisch van een buitenlander. Toeristen in Oezbekistan bleken ruwweg te verdelen te zijn in twee groepen. De oudere groepstoerist die je alleen op bij de bezienswaardigheden ziet en de jongere backpacker die je ook buiten de gebaande paden tegenkomt. Ik sloot me aan bij de laatste groep.

Afbeelding

Na een weekje steden bezoeken en de plaatselijke baccillen overleven werd het tijd om me voor te bereiden voor het brevet. Ik trok daar twee dagen voor uit, een dag om in Samarkand alle noodzakelijke spullen te kopen en een dag voor de aanmelding. Na wat zoekwerk vond ik in de buurt van het station een goed gesorteerde supermarkt met een flinke collectie fietsersvoer. De registratie ging al even makkelijk. Aan de rand van de stad verzamelde iedereen zich bij een autocamping. Niet dat daar tenten stonden, eerder een goedkope logeergelegenheid. Van de 35 aanmelders bleken er uiteindelijk 16 te komen. Ruwweg verdeeld in 1/3 Oezbeken, 1/3 rijders uit 'bevriende naties' (= voormalige Sovjet-Unie) en 1/3 westerlingen. Ik pendelde een beetje tussen de laatste twee categorieen. Dit tot mijn verbazing, het jaartje studeren in Litouwen begin jaren '90 bleek genoeg te zijn om mij van kleur te laten verschieten.
De materiaalkeuze van de deelnemers was nogal verschillend. De Oezbeken vertrouwen vooral op stevige mountainbikes. De Russen en Oekraïners gingen voor de optie 'licht en snel' met het gebruikelijke racematerieel. De westerlingen lagen zwaar uit elkaar. Aan de ene kant Paul en Rob die het met een uiterst lichte fixie wilden proberen met alleen een zadeltasje. Aan de andere kant een deel van de Duitsers die de crossfiets van stal hadden gehaald en hiermee aan de slag wilden. Ik zat er tussenin met een 25 jaar oude Koga Miata Grantourer met 32mm banden. Uitendelijk bleek dit helemaal geen slechte keuze te zijn.

Afbeelding

Nadat iedereen zijn spullen had gingen de Oezbeken naar hun overnachtingsplek, de westerlingen trokken zich terug in een B&B in de binnenstad terwijl de Russen, Oekraïners en ik ervoor kozen om direct bij de start te slapen. Wij stonden dan ook ruim voor de start klaar, net als de hele Oezbeekse groep. Het was nog wachten op diegenen die in het centrum sliepen. Uiteindelijk vertraagde de start 20 minuten door het wachten op hen. Na de gebruikelijke groepsfoto en een korte toespraak van Sjamil ging de hele groep van start.

Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 31 okt 2012 21:19

Zestien toppers!

Mooi begin, Ivo.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2181
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 31 okt 2012 22:10

Zoals gebruikelijk blijft het hele spul tot aan de stadsrand bij elkaar. Een stadsrand die hier heel herkenbaar is. Daar waar in Ruslan de uit de Sovjet-tijd stammene politieposten aan de stadsranden afgeschaft heeft zijn ze hier gemoderniseerd en verbeterd. Al het verkeer moet stapvoets door een fuik, ook wij. Tijdens de briefing had Rafhat nog gezegd dat we gewoon moesten doorrijden. Ik ben toch liever wat voorzichtiger. De eerste politiepost (post GAI) ging soepel, en groupe konden we goed doorrijden. Daarna steeg de weg met enige regelmaat. Samarkand ligt in een groot dal en is omringd door lage en hoge bergen. Het is duidelijk waarom hier al lang volk leeft, het water blijft in het dal staan en geeft daarmee de kans voor landbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Na een aantal klimmetjes is de groep helemaal uit elkaar geslagen. Ik rij achterin samen met Claus en Hanno. Claus heeft nogal last van zijn ingewanden. Dat had ik ook toen ik pas aankwam, ik had dat verwacht en dat was een van mijn redenen om vroeg aan te reizen. Samen verlaten we het keteldal en rijden over de rand, de woestijn tegemoet. Het duurt niet lang of we moeten van de doorgaande weg af. De onderdoorgang is nog voorsperd maar wij komen erdoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna volgt een van de mooiste stukken van de route, de poort van Timur. Dit dal was vroeger de zwaar bewaakte oostelijke toegang van Samarkand, aan de zijderoute. Zij aan zij slingeren de spoorweg en de oude weg zich door het dal. Een dal dat geflankeerd wordt door bruingroene bergen. Hier is het super fietsen. Ik laat Hanno en Claus gaan en stop regelmatig om van het uitzicht te genieten. Na enkele tientallen kilometers is dit dal helaas ten einde en rijden we de industriestad Jizzach binnen. Direct valt me op dat hier veel Latvija minibusjes rondrijden. Die zag ik voor het laatst in '93 in Litouwen. Ik wist dat de fabriek in Letland bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie moest sluiten. Later hoor ik dat er in deze omgeving een tweede fabriek stond. Niet ongebruikelijk in de Sovjet-tijd. Alle produkten die ook maar enigsinds door het leger gebruikt konden worden hadden twee fabrieken, een in het westen en een reservefabriek ver achter de Oeral. De stad strekt zich eeuwig uit. Later lees ik dat hier 150.000 inwoners wonen. De gebrekkige kaarten geven dit helemaal niet goed weer. In Jizzach is een geheime controle. Bijna iedereen is hier gepasseerd, alleen Maxim ontbreekt nog.
Na Jizzach volg ik de doorgaande weg naar Tasjkent. Dwars door de katoenvelden gaat het naar het noorden. Af en toe staan langs de kant van de weg bussen en vrachtwagens gereed. Het katoen kan geplukt worden en hier is veel volk voor nodig, volk dat van ver wordt aangevoerd.

Afbeelding


Na een tijdje moet ik die verlaten. Rechtdoor snijdt deze weg een stuk af door Kazachstan. Maar hiervoor heb ik een apart visum nodig. Dus volg ik de nieuwe weg die op Oezbeeks grondgebied blijft. Inmiddels is he donker geworden. Niet dat alle verkeer hier zich aan aanpast. Een forse tijd volg ik een tractor met twee volle karren katoen. Voorop zit wel een schamel lampje, acherop geen enkel licht. Als de tractorbestuurder te gevaarlijk gaat rijden rij ik 'm voorbij en vervolg mijn weg door het donker. Voor me uit rijden Hanno en Claus. Bij een afslag zie ik dat zij verkeerd zijn gereden en via een omweggetje terug moeten naar de juiste route. Even later gaat de telefoon. Daniil aan de lijn, of ik z'n broer gezien heb. Ik heb 'm niet gezien maar ik beloof op te letten. Uren later zie ik in een keer 3 fietsen voor een Choyana (theehuis) staan. Door het raam wenkt Claus me om naar binnen te komen. Aan tafel zitten Claus, Hanno en Maxim. Maxim blijkt geen beltegoed meer te hebben. Ik geef hem mijn telefoon zodat hij z'n broer gerust kan stellen. Het is altijd handig om een plaatselijke SIM-kaart in je telefoon te schuiven, dat maakt de communicatie met de organisatie een stuk makkelijker. Niet iedereen heeft dit gedaan, sommigen denken alleen aan wat ze zelf moeten betalen (of hun baas) en niet wat de organisatie moet betalen als ze een buitenlands nummer moet bellen. Een paar potten thee later gaan we weer naar buiten. Claus heeft problemen met z'n lamp, het bevestigingsboutje is op de slechte weg kwijt geraakt. Ik heb nog reserve en samen met Maxim repareert hij de lampbevestiging.

Afbeelding

Afbeelding

We blijven bij elkaar door de nacht. Maxim heeft slechte verliching. Er is bijna niks fatsoenlijks op dat gebied te koop hier. Halverwege de Choyana en Tasjkent stoppen we bij een restaurantje. Het is tijd voor een goed avondeten. Thee met brood en gebakken vis. Goed om weerstand op te bouwen tegen de koude nacht die gaat volgen. We rijden door tot Tasjkent. Vlak voor de stad zie ik een enorme rij choyana's en restaurantjes. Dat is handig voor de terugweg. Zo'n 30km buiten Tasjkent komt de eerste snelle man ons tegemoet. Aan zijn verliching te zien is het Stefan. Vlak voor Tasjkent zien we een groepje terugrijden. Eigenlijk rij ik niet eens zo ver achter hun, rij ik zo snel of rijden de anderen zo langzaam? Ondanks dat mijn GPS door z'n batterijen is vlak voor de controle vindt ik de controle zonder problemen. Claus en Hanno blijven hier slapen, Maxim maakt zich nergens druk om. Ik eet, vul mijn voorraden bij en pak vooral warme kleren uit mijn tas. Ik ga direct terug. Dat is een gok, ik kan een terugslag hebben. Claus en Hanno nemen ook een gok, als ze na het slapen niet sneller rijden dan ik komen ze te laat in Samarkand.
Laatst gewijzigd door ultra_ivo op 01 nov 2012 04:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 31 okt 2012 22:21

leuk om te lezen :)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2181
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 01 nov 2012 20:34

Het is nog donker als ik vertrek. De Oezbeekse nachten zijn lang en koud in oktober. Ik schat dat het maar net boven het vriespunt is. Ik heb gelukkig winterkleren bij me. Thermobroek, thermoonderhemd en fleece handschoenen. Ik heb het allemaal nodig. Net als een muts die ik thuis heb laten liggen. Mijn tempo ligt redelijk voor het tweede deel van een nacht. De weg is rustig. Ook als na 4 uur de bussen weer de weg op mogen blijft het aangenaam fietsen. Kort na zonsopgang komt de damp van de divese riviertjes en irrigatiekanalen af.

Afbeelding

Afbeelding


Net als het tijd is voor ontbijt zie ik een café langs de kant van de weg dat net open heeft. Ik stop en bestel een goed warm ontbijt, thee, rijst en gebakken ei. Eindelijk een plek waar ik ook fatsoenlijk eten zonder vlees kan vinden. Terwijl ik wacht tot mijn eten klaar is zie ik Rob voorbij speren. Veel vroeger dan verwacht. Ik had verwacht dat hij laat zou starten en dan het hele veld zou oprollen. Niet veel later rijdt een Russisch/Oekraïns/Oezbeeks pelotonnetje langs. Net voordat ik vertrek zie ik Paul langsrijden.
Kort daarna kom ik hem tegen als hij even stilstaat. Samen rijden we verder. We rijden een heel stuk van de route van giseravond terug. Toch is het anders nu we er bij daglicht langskomen. Bij de brug over de Amu Darya zien we nu tenminste alle verbodsborden tegen het fotograferen van de brug. Niet dat er ook maar een agent lastig doet. Sterker nog, bij een van de volgende politieposten steekt een agent zelfs zijn hand uit voor een high-five.
In de loop van de ochtend komen we de organisatiewagen met Sjamil en Masha tegen. Zij houden weer een geheime controle. Niet ver daarna verlaten we de bekende route en rijden we verder door. Waar we gisteravond vlak langs de Kazachse grens reden zijn we nu onderweg naar het grensgebied met Kirgizië. Maar eerst moeten we nog door Guliston. Paul stopt hier voor boodschappen, ik even verderop voor een sanitaire stop. Guliston strekt zich kilometers ver uit langs de doorgaande weg. Na Guliston wordt het langzaam leger en armer. Ook het wegdek wordt steeds slechter. Was het gisteren al af en toe redelijk slecht, langzaam verandert nu de kwaliteit van de weg van slecht naar beroerd. Vooral het stuk langs de Kirgiezische grens is in verregaande staat van verwaarlozing. Ik hobbel er nog redelijk overheen met mijn Koga, de mannen op moderne koersfietsen worden hier helemaal gemarteld. Niet dat het voor mij zonder gevolgen is. Vanwege het schudden begin ik langzaam last te krijgen van diverse schuurplekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schemert al als ik langzaam weer de bewoonde wereld inrij. De boeren zijn hun vee aan het terugdrijve naar de stal, uit Jizzakh zie ik steeds meer forenzen in overvolle marshrutka's aankomen. Jizzak bereik ik pas in het donker. Vlak voordat ik de stad inrij zie ik twee lampen achter me. Het zijn Hanno en Claus. In de stad raak ik hun weer kwijt. Eigenlijk wilde ik hier eten maar ik kan niet zo snel iets fatsoenlijks vinden. Dus ik rij maar door. Buiten de stad stop ik bij een restaurantje maar de eigenaar is te bezopen om het geheel te vertrouwen. Ik koop snel een fles cola en rij door. Later hoor ik dat Claus en Hanno wat last van hem hebben gehad. Het is wel de eerste dronkelap die ik tegenkom in Oezbekistan.
Helaas kan ik niet weer genieten van de poort van Timur, het is te donker hiervoor. Ik merk dat dit dal een eigen microklimaat heeft. De wind draait en staat nu pal in de rug. Ook is het een stuk warmer. Tijdens de beklimming naar Samarkand kan ik zelfs wat kleren uittrekken in plaats van extra kleren aandoen. Soep rij ik omhoog, geholpen door de wind. Nadat de weg weer bij de doorgaande weg komt wordt het drukker. Zeker als 15km voor de top een hele rij van restaurantjes langs de weg ligt. Hier wordt een helft van de weg opnieuw aangelegd. Het nieuwe stuk is in perfecte staat, zeker omdat er amper auto's rijden. Die hobbelen over het oude stuk weg links. Eindelijk kan ik weer soepel rijden.
Zo'n 10 km voor de top zie ik ineens Rob en Paul staan. Zij houden me aan. Ze zijn helemaal uitgewoond door het slechte wegdek. Zelfs stukken die ik nog als redelijk beschouw zijn voor hen niet meer te doen. Ze willen opgeven en vragen mij om hulp. Ze hebben alletwee geen Oezbeekse SIM-kaart dus bel ik met Daniil. Daarna probeer ik een auto aan te houden voor hen. Na een kwartiertje stopt een Kamaz vrachtwagen. De chauffeur wil hen wel meenemen. Een van de buurtbewoners halt wat touw zodat hun fietsen op het dak kunnen worden gebonden. Nadat ze vertrokken zijn bel ik met Daniil om te melden dat ze eraan komen.

Afbeelding

Afbeelding

Zelf stap ik weer op en fiets verder. De top is niet meer zover. Zonder tegenslagen bereik ik de stadsrand van Samarkand. Hier wordt het weer oppassen. Stukken perfect asfalt worden afgewisselt met beroerde stukken, een keer duik ik op volle snelheid zelfs een zandbak in. Gelukkig is de Koga goedmoedig en kan ik gewoon rechtdoor rijden. Een Italiaans raspaardje zou hier spartelend onderuit zijn gegaan. De controle van Samarkand bereik ik binnen de tijdslimiet. Het ziet er goed uit, nu verschuift het gemiddelde van 15 naar 13,3km/u. Ik krijg dus een bonus van 5 uur. Die kan ik goed gebruiken en schuif aan voor een fors avondeten. Daarna slaap ik dik 3 uur in een bed. De volgende etappe ziet er op papier makkelijk uit, ik kan wat later vertrekken dan vanochtend.

Afbeelding

Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 02 nov 2012 21:26

Afzien! Wat een slechte wegen, lijkt me een nachtmerrie.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2928
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 03 nov 2012 09:53

Goed geschreven, Ivo. Dank je voor de moeite van het posten. Mooi om te lezen over Oezbekistan. Doet me denken aan de prachtige verhalen van Jelle Brandt Corstius.

Fascinerende bezigheid, dat ultrafietsen.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 03 nov 2012 12:24

Wederom weer mooi en leuk om te lezen zo' n exotisch avontuur!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2181
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 05 nov 2012 19:18

In de ochtendschemer rij ik door Samarkand. De start/finish is aan de noordkant van de stad, ik moet dus de hele stad doorkruisen. Dat is een van de momenten dat zelfs in Oezbekistan een GPS heel handig is. Ik ben amper de stad uit als het warm genoeg is om m'n winterkleren uit te trekken. Deze nacht was beduidend prettiger dan de vorige. Dat terwijl we zo'n 400m hoger zitten. Terwijl ik de overtollige kledinglagen afpel komen Hanno en Claus voorbij. Ik zal hun nog vaak zien vandaag. Het eerste deel van de route blijft in het dal rond Samarkand. We rijden aan de voet van het gebergte ten zuiden van de stad. Waar de weg richting Tasjkent door vruchtbaar gebied voert is het hier bar en onherbergzaam. Bruin is de overheersende kleur. Donkerbruin voor de bergen en zandkleurig voor de grond. En af en toe een dorpje gebouwd uit gedroogde modder, eveneens bruin. Een contrast is de weg. Diepzwart asfalt, behoorlijk recent aangelegd. Er wordt over gesproken dat deze weg zo goed is omdat hierlangs de westerse troepen in Afghanistan bevoorraad kunnen worden. Maar ik zie geen enkel militair konvooi langskomen.

Afbeelding

Afbeelding

Even na de provinciegrens kom ik Hanno en Claus weer tegen. Ze zitten gezellig op het terras van een Choyana. Ik ben al bijna 4 uur onderweg tijd voor een theepauze. Niet veel later komt Rafhat langs in de auto. Hij heeft opgegeven en helpt nu met de organisatie. Ook zijn zoon Maxim heeft het voor gezien gehouden. Een kwart van de starters is daarmee voordat we halfkoers zijn al gestopt. Rafhat is amper bij ons als ook Djamshid aanschuift. Er staan al potten thee en brood op tafel, Djamshid bestelt een schotel vlees. De waard levert er gelijk 5 borden bij, naar Oezbeekse gewoonte. Ik laat de schaal vlees aan me voorbij gaan. Als vegetariër is het af en toe lastig hier. Ik zit al lang genoeg en pak weer m'n fiets. Claus en Hanno halen me later weer in als ik een schilderachtig dorpje fotografeer. Op deze weg krijg ik pas echt het gevoel dat ik een Aziatisch brevet rij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik uren later met Djamshid door een dorpje fiets worden we direct begeleid door wat jongens op veel te grote fietsen. Zij reageren enthousiast. Djamshid praat wat met hen, ik heb net een inzinking en ploeter voort. Hier moet de weg of nog vernieuwd worden of hij is al aan gort gereden. Ik hobbel alweer als vanouds. Vrachtwagens en auto's zijn zwaar overbeladen, politiecontroles zijn hier zeldzaam, dat in tegenstelling tot de hoofdweg tussen Samarkand en Tasjkent. De bevolking probeer krampachtig wat brood te verdienen met schamele landbouw en veeteelt. De staat verdient hier meer geld, regelmatig staan er jaknikkers langs de weg. De rijkdom zit hier in de bodem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net als mijn bidons leeg zijn zie ik een klein winkeltje langs de weg. Ik stop om water en cola te kopen. Als ik naar binnen wil gaan zie ik Claus en Hanno aankomen. Zij hobbelen met moeite over de verbrokkelde weg. Hanno heeft dan wel een crossframe met dikke banden, het alu frame is veel te stijf om echt comfort te geven. En uur of wat later duikt vrij plotseling Karshi op. Het is er erg chaotisch, iedereen toetert en het verkeer krioelt door elkaar. Claus en Hanno staan in de buurt van het bussattion. Ik spreek kort met hen en rij door, op zoek naar een restaurant. Dat vindt ik even later, precies op de afslag naar Bukhara. Ik zet mijn fiets zichtbaar voor hun neer en ga naar binnen. Net als ik mijn eten besteld heb zie ik Claus aankomen. Ik ga naar buiten en roep hen. Het is te merken dat we ver buiten het centrum van het land zijn. De bediening verstaat niet al te best Russisch. Maar met wat moeite kunnen we onze bestelling opgeven.

Afbeelding

Rustig eten we, het zal nog een lange nacht worden. Als we verder rijden begint het al te schemeren. Ik was wat optimistisch qua kleding, moet dus vlak buiten de stad alweer stoppen om warmere kleren aan te trekken. Ik zeg Claus en Hanno door te rijden, we zullen elkaar vast nog wel tegenkomen. Ik ben nog geen 5km onderweg als ze langs de kant van de weg staan. Claus is van de weg gereden door een auto en gevallen. Hij heeft teveel last van zijn schouder om door te rijden. Ik bel met Daniil om te overleggen. Alle organisatiewagens zijn al in Bukhara. Hij vraagt me om een lift te proberen te regelen voor Claus.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Al snel kom ik er achter dat zowat alle auto's vol zitten en onderweg zijn naar plaatsen in de directe omgeving. Er moet iets in de stad zijn geweest waar de halve bevolking op af komt. Het duurt anderhalf uur voordat we iemand vinden die bereid is extra naar Bukhara rijdt. Dat kost flink wat geld. Maar een andere optie is er niet voor Claus. Ik zou het zelf anders doen, maar goed, Claus spreekt alleen Duits en Engels. Terug naar Karshi en dan met het OV naar Samarkand is een andere optie. Maar daarvoor zou ik mee moeten reizen. En ik wil toch proberen het brevet uit te rijden. Uiteindelijk komt het busje aan met een oude man erin die Claus naar Bukhara wil brengen. Hij geeft mij zijn telefoonnummer en ik sein mijn Oezbeekse nummer naar hem door. Terwijl de auto met Claus verdwijnt bel ik Daniil. Het zal kritisch worden met dit oponthoud. Het is nog 150km naar Bukhara en het is al ver na 8 uur 's avonds. En of we een slaapplek vinden onderweg is maar de vraag.

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 05 nov 2012 21:38

Inderdaad een prachtig geschreven verslag met ook mooie foto's er bij. Heel leuk!

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 05 nov 2012 21:49

Klasse !
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 05 nov 2012 22:15

Zeer indrukwekkend! Grote complimenten maar niet jaloers :) Ik hou het volgend jaar op de 300km van Milaan-Sanremo.

Plaats reactie