Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstand zadel stuur

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 25 okt 2012 17:13

Wat is de ideale afstand tussen het zadel en het stuur? Er zijn heel wat verschillende meningen hierover te vinden op het internet.
Voordat ik een langere stuurpen aanschaf zou ik graag jullie ervaring en mening hierover willen horen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 25 okt 2012 19:32

Heb er niet veel verstand van, maar het lijkt mij alles te maken hebben met de bouw van je lichaam en de geometrie van je fiets.
Daar kan toch nooit een uniforme formule voor zijn? Maar ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben....
Allard

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2012 19:35

Die afstand is van zeer veel factoren afhankelijk. Zo maar een ideale afstand bepalen is niet mogelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 25 okt 2012 23:14

Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2012 23:50

Van al die vuistregels, met onderarmen vanaf het zadel klopt helemaal niets.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 26 okt 2012 09:39

ceon schreef:Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.
Zo simpel is het echt niet hoor.

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 26 okt 2012 09:52

ceon schreef:Elleboog tegen de punt van het zadel en met de vuist tegen de stuurpen. Dus de lengte van je onderarm.
Je doet me denken aan de lokale fietsenboer hier op het dorp..

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 26 okt 2012 15:08

Net even uitgetest op mijn fiets. Met gebalde vuist kom ik toch al snel 4 cm te kort: dan zit er dus 4 cm ruimte tussen m'n vuist en de stuurpen. Met gestrekte hand kom ik halverwege de voorbouw van de stuurpen. Ik vind dat nu lekker zitten, na jaren fietsen maar ik kan me nog goed herinneren dat toen ik begon met fietsen ik me veel meer happy voelde met veel kortere stuurpennen. Dus is de ideale afstand stuur-zadel ook nog 's afhankelijk in hoeverre je gewent bent aan je zitpositie.
M.a.w. Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Gewoon gaan fietsen en 't een & ander uitproberen. Wat goed voelt is meestal goed.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 26 okt 2012 15:43

Zelfs al zou die regel goed zijn weet je toch nog steeds niet de lengte van de stuurpen.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 26 okt 2012 17:12

amclassic-fan schreef:Die afstand is van zeer veel factoren afhankelijk.
Noem eens een aantal factoren?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2012 17:15

De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.
Afbeelding

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 26 okt 2012 17:39

amclassic-fan schreef:De lengte van je rug, leningheid van je wervelkolom, lengte bovenarm, lengte onderarm, getraindheid van de nek, percentage vermogen dat bij een bepaalde (kleine) heuphoek nog geleverd kan worden.
inderdaad, het is een door de fietser zelf te kiezen compromis tussen aerodynamica en comfort.
maximale aerodynamica betekent een zeer lange stuurpen waarbij de fietser praktisch horizontaal zit met zijn rug ( dit is een houding die moeilijk vol te houden is, is wel voor een stuk trainbaar ).
maximaal comfort is zeer korte stuurpen waarbij de fietser als het ware rechtop zit ( deze houding biedt geen aerodynamisch voordeel ).
met de fietser zelf wordt bedoeld wat hij wil en kan bereiken met zijn eigen lichaamskenmerken, maw is hij tourfietser of wedstrijdrijder, of wil hij tijdrijden etc ).
gaat niet, bestaat niet!

Plaats reactie