Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Een Knoeier op de Tacx?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 okt 2012 13:12

Hallo,
Het lijkt mij leuk om in de donkere en slecht weer periode wat uurtjes op een rollerbank te kunnen trainen voor de tv, dat je nog eens op je eigen fietsje zit in die donkere dagen en niet hoeft te wachten op dat ene windowtje mooi weer. Maar ik heb wel een heleboel vragen hierover:

1. Is het dat wel nuttig qua (duur)training voor een amateur zoals ik? Of zeggen jullie "op jouw niveau heb je daar toch niet echt wat aan, doe niet zo wannabe prof en ga lekker schaatsen of naar de sportschool"?

2. Ik lees hele tegenstrijdige berichten over hoe makkelijk/moeilijk het is om op zo'n ding te trainen. Website van verkoper; iedereen kan het en die beugel heb je eigenlijk niet nodig (waarom is ie er dan?) Weblog Marijn de Vries; je hebt wel even iets of iemand nodig om je vast te houden omdat je anders omstort. Ga ik mezelf zonder zo'n beugel de boekenkast in lanceren?

3. Gaat je laminaat er van naar de gallemiesen? Of kan je er een handdoek, kleedje of wat ook onderleggen? Of glijdt je dan met de hele zooi weg?

4. Kan iedere fiets erop? Ook mijn antieke kabouter Gitane?

5. Ik lees soms dat mensen het vervelend vinden hun fiets steeds weer los te maken, maar je fiets staat toch los? En die rollerbank kan je toch gewoon optillen en in de gangkast zetten? Of weegt hij 200 kg?

6. En welk type is dan het beste? Is het makkelijk in elkaar te zetten als je een Ikea kast in elkaar weet te krijgen?

Met excuses voor het Cro Magnon gehalte van sommige van mijn vragen en alvast met dank voor eventuele antwoorden. 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 16 okt 2012 14:51

Gezien je vragen denk ik dat je geen onderscheid maakt tussen een rollerbank en een trainer. Op de eerste is je fiets in principe los en kun je er zo afvallen/afrijden. Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt snel te gebeuren. Daarvoor heb je dan ook rollerbanken waarbij de rol aan de rand omhoog loopt, waardoor je makkelijker in het midden blijft. Zo'n beugel is ook een optie, dan lijkt het meer op een trainer. Bij een trainer klem je de fiets vast en ben je dus stabiel. Beter geschikt om TV te kijken dus (is ook aan te raden, want het is vrij saai). Een rollerbank kan zowiezo met elke fiets. Bij een trainer moet je een goede snelspanner hebben en wellicht een adapter voor 26 inch wielen (als die Gitane dat heeft). Een trainingsband is eigenljk ook nodig.

Ik zou het zeker niet zo op het laminaat zetten, iets eronder is prettig en dempt ook het lawaai.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 16 okt 2012 16:51

1 - ja al is het maar om ervoor te zorgen dat je geen te grote gaten in je routine krijgt. Als je 's avonds niet meer kunt rijden omdat het donker is en je hebt een slecht weekend dan zit je al 2 weken zonder fietsen. Als je om de 3 dagen een 1/2 uurtje op de trainer fietst dan zorg je ervoor dat je opgebouwde conditie in ieder geval niet helemaal wegzakt.
2 - idd dit gaat over een rollenbank, niet aan te raden behalve als je wilt warmdraaien als baanrenner. Een fietstrainer daarentegen staat vast en daarmee kun je alleen maar vallen als je als een MotoGP coureur naast de fiets gaat hangen.
3 - als er rubberen voetjes onder zitten niet, maar vies wordt het wel en als je hard traint gaat er behoorlijk wat zweet vallen. Dus een handoek eronder is niet gek.
4 - Alle 26" MTB en alle standaard racefietsen kunnen erop, er wordt normaal een speciale snelspanner bijgeleverd waarmee de fiets vastgezet wordt en er zit een of andere afstelling op om het aan de dikte van de band aan te passen. (koop je een 2e hands let er dan op dat dit er nog bij zit)
5 - dit duurt niet meer dan 15 seconden bij een Tacx, Bij andere merken en bij de VR versies wellicht wat langer omdat je wat kabels in de PC moet stoppen.

6 - http://www.fietsonline-tacx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; In elkaar zetten is idd van hetzelfde niveau als een Ikea kast.
Afbeelding

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 17 okt 2012 23:04

aapje schreef:Gezien je vragen denk ik dat je geen onderscheid maakt tussen een rollerbank en een trainer.
Eh nee, daar begint het dus al, ik wist niet eens dat dat twee verschillende dingen zijn, dank je.
ericpeters schreef:1 - ja al is het maar om ervoor te zorgen dat je geen te grote gaten in je routine krijgt. Als je 's avonds niet meer kunt rijden omdat het donker is en je hebt een slecht weekend dan zit je al 2 weken zonder fietsen. Als je om de 3 dagen een 1/2 uurtje op de trainer fietst dan zorg je ervoor dat je opgebouwde conditie in ieder geval niet helemaal wegzakt.
Ja dat was het idee inderdaad. Dank voor het advies, ik weet nu iets beter waar ik het zoeken moet.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 okt 2012 00:15

aapje schreef:Op de eerste is je fiets in principe los en kun je er zo afvallen/afrijden. Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt snel te gebeuren.
valt wel mee hoor: http://www.youtube.com/watch?v=HN1cuVRRRzM :lol:
Ik zou ook voor een trainer gaan.
Campagnolo Ultra Dork

rammie
Forum-lid

rammie 20 okt 2012 12:11

Lekker hoge vermogenstraining op de Tacx in de winter, heerlijk! Koop voor een prikkie een tweedehandsje die je exact hetzelfde afstelt als je eigen fiets maar met traditionele trappers en je privé fitnesscentrum is klaar... ;-)
Als je een rondje gaat fietsen, heb je altijd voor driekwart wind tegen...

Reigeer92
Forum-lid

Reigeer92 14 nov 2012 23:04

Nu ook nog een vraagje van mijn kant.
Carbon frame (Scott Foil) op tacx fietstrainer, kan er schade aan het frame ontstaan?
Of zijn de meningen daar nog verdeeld over?

pacoaw
Forum-lid

pacoaw 15 nov 2012 00:10

Nee, geen schade.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 15 nov 2012 23:56

In een artikel in Tour Magazine werd (vorig jaar geloof ik) aangetoond dat er op een tacx minder krachten op een frame losgelaten worden dan met fietsen op de weg.
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 16 nov 2012 09:47

Lekker lostrappen + enige balans skills = losse rollen.
Al het andere = trainer.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie