Ploegen als Alfa Lum-Olmo, Bianchi-Piaggio, Malvor-Bottecchia, Del Tongo-Colnago, Dromedaris-Alan, Gis Gelati-Campagnolo, Inoxpran-Lumenflon, Mareno-Willier Triestina, Metauro Mobili-Pinarello, Sammontana-Campagnolo, Termolan-Galli, Vivi-Benotto... en Atala-Campagnolo!
Voor Atala reden mannen als Urs Freuler, Paolo Rosola, Daniel Gisiger en Pierino Gavazzi. Met prachtige sprintoverwinningen. Rosola won 3 etappes in 1983 en Freuler won 4 etappes in 1984. youtube filmpje

Voor mij kwam de Atala-ploeg toendertijd over als een roversbende, veel overwinningen wegkapen en woeste sprints... en daar paste dat gestreepte boevenpak natuurlijk ook helemaal bij.

Na al die jaren bestaat Atala nog steeds als fietsmerk maar wanneer zie je nog een Atala-fiets rijden?
Dus mijn idee was, na het opbouwen van een Bianchi 1885, om nu een Atala-fiets op te bouwen. Een soort hommage aan deze fiets:

Geen retro-fiets met oude onderdelen, geen fiets om L'Eroica mee te fietsen, maar een fiets waarmee ik mijn rondjes kan fietsen en met plezier kan terugdenken de de Giro d'Italia van begin jaren '80.
dus met moderne Campagnolo-techniek, maar toch met een klassieke look.

Nu nog de 10-speed cassette monteren, ketting erop en juiste kleur stuurlint en buitenkabels.....
Misschien zal ie niet bij iedereen in de smaak vallen (triple groep en moderne stuurpen bijvoorbeeld), maar het is voor mij een manier om het merk Atala en de ploeg van weleer eens onder de aandacht te brengen.