Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

monteren time rxs schoenplaatjes

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2833
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 17 sep 2012 10:45

Hallo,

Vroeg me af of het nog uit maakt hoe je de time rxs schoenplaatjes monteert. Aan de onderkant van de schoenplaatjes zit een rondje (inkeping) Moet die rechts/links zitten of maakt het niet uit?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 sep 2012 10:57

Maakt wel uit. Bepaalt hoever je voet van je crankarm zit. Staat in de handleiding.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2012 11:46

Idd zit een briefje bij, waarop staat dat bij het puntje aan de binnen kant of buitenkant je verder of minder ver van je cranckarm af zit met je voet.
Ach, ik zeg ook maar wat

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2833
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 17 sep 2012 12:16

Dat is het hem net. Ik heb hier de gebruiksaanwijzing voor me liggen maar zie niet echt verschil. Er staan 2 plaatjes die beide precies hetzelfde zijn (althans de plaatjes).

Bij plaatje A Staat er dat de linker voet dicht bij de crankarm zit

Bij plaatje B Staat de rechtervoet dicht bij de crankarm.

Geen idee wat het beste voor mij zou zijn.....en als ik dan een keuze heb gemaakt weet ik nog steeds niet hoe ik hem moet monteren.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 17 sep 2012 12:53

van de site van Time:
How can I change the Q-Factor adjustment with RXS cleats?
There is a small dot on the bottom of each cleat. For a weaker Q-Factor, install each cleat with the dot facing the outside of the shoe, the farthest away form the crank arm. For a more pronounced Q-Factor, install the cleats with the dot facing the inside of the shoe.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4253
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 sep 2012 13:03

gaisdergerman schreef:Dat is het hem net. Ik heb hier de gebruiksaanwijzing voor me liggen maar zie niet echt verschil. Er staan 2 plaatjes die beide precies hetzelfde zijn (althans de plaatjes).

Bij plaatje A Staat er dat de linker voet dicht bij de crankarm zit

Bij plaatje B Staat de rechtervoet dicht bij de crankarm.

Geen idee wat het beste voor mij zou zijn.....en als ik dan een keuze heb gemaakt weet ik nog steeds niet hoe ik hem moet monteren.
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan bij het monteren. Met name die illustraties verhelderden totaal niet. Rij nu enkele maanden met deze pedalen, en vond al die tijd dat m'n voeten zo ver naar buiten stonden. Nu begin ik een beetje te begrijpen waarom, én wat ik daar aan kan doen!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2012 13:17

Afbeelding
En de dot zoals hierboven omschreven is dit puntje. Je moet dus even bekijken welke cleat je onder welke schoen schroeft het werkt beide, allen de Q-factor verschilt door het punte binnen (in dit geval dus rechts) of buiten (dit geval dus links) te plaatsen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 18 sep 2012 10:25

Het puntje bepaalt hoe ver je je voet mijn draaien om uit te klikken. Als je de plaatjes onder je rechter en linker schoen omwisselt ga je verschil merken in uitklikken.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 sep 2012 11:09

boswielrenner schreef:Het puntje bepaalt hoe ver je je voet mijn draaien om uit te klikken. Als je de plaatjes onder je rechter en linker schoen omwisselt ga je verschil merken in uitklikken.
Zou kunnen, maar zo is het volgens de handleiding niet bedoelt. Puntje buiten of binnen bepaalt de Q-factor.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 18 sep 2012 12:43

Ik heb jaren met time RXS pedalen gereden dus ik weet waarover ik het heb. Q-factor is van belang maar in de praktijk is in en uitklikken en hoe ver je voet naar buiten moet draaien van groter belang. Je wilt niet in volle snelheid opeens uitklikken omdat je voet naar buiten beweegt.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 18 sep 2012 12:49

Ik rij met Time RXS en heb de plaatjes gemonteerd met de grotere Q-factor. Dat is erg handig, want met SPD-SL schuurde ik nog wel eens met m'n rechterschoen tegen de crank aan. Nu geen last meer daarvan. Verder gewoon erg fijne pedaaltjes.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 sep 2012 22:03

boswielrenner schreef:Ik heb jaren met time RXS pedalen gereden dus ik weet waarover ik het heb. Q-factor is van belang maar in de praktijk is in en uitklikken en hoe ver je voet naar buiten moet draaien van groter belang. Je wilt niet in volle snelheid opeens uitklikken omdat je voet naar buiten beweegt.
Door de plaatjes van kant te wisselen kan je gewoon de Q-factor instellen (instellen is eigenlijk een groot woord voor 2 opties). Allicht dat 't net iets anders in of uitklikt, maar veel kan het niet zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie