Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Klein gaatje in me tube fietsband hoe te repareren??

breaker
Forum-lid

breaker 18 mei 2011 21:16

Hallo
Ik heb een heel klein gaatje in mij tube fietsband. Hij loopt heel langzaam leeg.

Maar hoe kan ik dit het beste repareren? Ik wil liever de vloeibare rubber niet gebruiken omdat na 3 maanden is uit gewerkt. En omdat het moeilijk te verwijderen is uit de band.

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 19 mei 2011 18:52

breaker schreef:Hallo
Ik heb een heel klein gaatje in mij tube fietsband. Hij loopt heel langzaam leeg.

Maar hoe kan ik dit het beste repareren? Ik wil liever de vloeibare rubber niet gebruiken omdat na 3 maanden is uit gewerkt. En omdat het moeilijk te verwijderen is uit de band.

Gewoon vloeibaar rubber gebruiken en de tube oprijden. Natuurlijk wordt de tube er op termijn niet beter van. Maar bruikbaar of niet meer bruikbaar, daar gaat het om.

Je tube heeft ongetwijfeld een latex binnenband. Deze plakken is niet altijd succesvol. Als je dat in het achterhoofd houdt is het openmaken van de tube, pakken , dichtnaaien wel veel werk (als jouw tube dit toelaat, want ik heb geen flauw idee welke merk jij gebruikt) voor iets dat een onzekere oplossing geeft.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

breaker
Forum-lid

breaker 20 mei 2011 00:42

Ik gebruik Vredestein Fortezza Pro TriComp. Maar open knippen, plakken en dichtnaaien is wel veel werk. En mij band heeft een latex binnenband die niet zo te plakken is. Dit is wel een nadeel van tube banden.

Maar ik heb het probleem opgelost. De band is gelukkig niet lek.Ik denk dat ik de ventiel niet goed heb dicht gedraaid. Waardoor er lucht uit liep. Dat vindt ik een nadeel van de Franse ventiel dat je hem eerst een stukje moet open draaien en daarna pas kan op pompen.

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 20 mei 2011 12:46

Goed nieuws. Gebruik zelf o.a. Vredestein Fortezza tubes. Mooi lopend en lekker soepel. Doen mijn inziens niet onder voor de betere Italaiaanse tubes.

breaker schreef:Ik gebruik Vredestein Fortezza Pro TriComp. Maar open knippen, plakken en dichtnaaien is wel veel werk. En mij band heeft een latex binnenband die niet zo te plakken is. Dit is wel een nadeel van tube banden.

Maar ik heb het probleem opgelost. De band is gelukkig niet lek.Ik denk dat ik de ventiel niet goed heb dicht gedraaid. Waardoor er lucht uit liep. Dat vindt ik een nadeel van de Franse ventiel dat je hem eerst een stukje moet open draaien en daarna pas kan op pompen.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

charite
Forum-lid

charite 20 mei 2011 12:49

Dan staat je nog een verassing te wachten ;)
ik moet mijn tubes iedere twee dagen van het nodige lucht voorzien, dat zou bij jou ook wel zo zijn.

Cheers,

Peter

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 20 mei 2011 15:12

charite schreef:Dan staat je nog een verassing te wachten ;)
ik moet mijn tubes iedere twee dagen van het nodige lucht voorzien, dat zou bij jou ook wel zo zijn.

Cheers,

Peter

Ieder tube die met een latex binnenband is uitgerust kent dit probleem. Meer dan 95% van alle tube-banden die je kan kopen hebben een latex binnenband. latex is nu eenmaal poreus (veel meer dan butyl)

Heb je een vouwband met een latex binnenband, dan heb je idem dito hetzelfde effect.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mei 2011 20:00

Klopt, ook met biba latex moet je elke dag pompen.

In een ander topic heeft fdegrove overigens uitgelegd hoe je een gaatje in een latex biba kan repareren.

breaker
Forum-lid

breaker 21 mei 2011 14:27

Dat probleem van het leeg lopen is voor mij al bekend. Maar hij liep helemaal leeg en gelukkig kwam het door het ventiel. Maar kan iemand mij vertellen waarom race en mountainbike banden altijd zijn voor zien van een Franse ventiel? Ik heb liever een Hollandse ventiel die je makkelijker kan oppompen.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 22 mei 2011 03:05

Hoi,
charite schreef:Dan staat je nog een verassing te wachten ;)

Cheers,

Peter

Ik kan best aannemen dat je de correcte bandenspanning bij lucratief gebruik niet zo nauw neemt maar bij sportgebruik wil je dit liever enigszins precies.

Dat gezegd, er zit enige marge op en ook het wegdek varieert constant. Hoe je het ook draait of keert beiden behouden hun voor- en nadelen.

Persoonlijk vind ik latex bibas icm clinchers best moedig maar in mijn ogen voorbehouden aan diegene die voor 100% begrijpt waar ie mee bezig is.
Zoniet kan je net zo goed en (naar mijn inzien) veel beter met tubes rijden.

Zoals een wijze hollander ooit zei: "Elk voordeel heb zijn nadeel".

Na wat gepieker en beraad heb ik voor tubes gekozen. Naar mijn gevoel en gebruik het beste compromis voor mij.
Nooit enig moment spijt van gehad wel integendeel. Zo heeft elk zijn meug.

(Dit gezegd, vind ik een tube een absoluut geniale oplossing. Een Nobelprijs waardig, ingenieus en briljant bedacht.)

Wat het herstellen van latex bibas betreft, dat wil ik best nog wel eens uit de doeken doen. Geen probleem.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie