Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Enquête vraagje

Y.Lange
Forum-lid

Y.Lange 12 sep 2012 14:08

Best moderators, forumleden en andere voorbijkomende kijkers.

Mijn naam is Yannick, 22 jaar en student aan de Haagse Hogeschool - Industrieel Product Ontwerpen (IPO).
Ik ben momenteel aan het afstuderen bij een "bekend" fietsbedrijf. (excuses, maar ze hebben liever niet dat ik de naam noem)
Hier heb een afstudeerproject waarbij ik gedurende zes maanden een leuk product mag gaan ontwikkelen.
Uiteraard kom ik dan ook bij een gebruikersonderzoek. ;)
Er zijn hier binnen het bedrijf ontzettend veel fietsers (uiteraard) , maar ik kon het niet voorbij laten gaan om ook online te zoeken en vragen.
Ik kreeg dit forum door van een collega, die hier ook het één en ander geplaatst heeft tijdens zijn afstudeerproject.

Nu wil ik dus graag binnenkort een enquête plaatsen, maar heb daar mijn twijfels over.

Namelijk...

Na wat zoekwerk op dit forum zie ik dat er veel leden zijn die het niet eens zijn met het plaatsen van enquêtes,
zeker voor nieuwe leden en/of leden die dus alleen "even die enquête droppen".
Ook in verband met de "slechte" kwaliteit van sommige enquêtes.
Nu wil ik alles behalve mensen lastig vallen met vervelende verhaaltjes en ergernissen in hun geliefde forum.
In de forum regels kon ik zo 1, 2, 3 (nog) niets zien waardoor het niet zou mogen.
Zoals je ziet is dit wel mijn aller eerste post.

Dus wil ik het voor de zekerheid even hier vragen.
Hebben jullie bezwaar als ik hier een enquête post, die taalkundig zo correct mogelijk is en van belang is voor het ontwikkelen van het product?
Uiteraard wil ik jullie wel op de hoogte houden van het uiteindelijke idee/concept/product zolang ik daar toestemming voor krijg. ;) (geheimhouding etc.)

Om jullie verder even toe te lichten;
Momenteel bestaat de enquête uit zo'n 20 vragen. (voor verandering vatbaar)
Het betreft vragen over het gebruik, wensen, verwachtingen en ergernissen van smartphone houders voor op de fiets.
Het zijn geen extreem uitgebreide vragen, maar allemaal van belang voor de keuze's die ik ga/moet maken.

Als ik deze enquête (mag) plaatsen, waar zou ik deze (gezien het onderwerp) het best kunnen plaatsen?
Ik zat zelf te denken aan het "fietscomputers" sub-forum. Lijkt mij het meest passend.

Graag jullie mening hierover.
Mij vertellen dat ik mag/moet ophoepelen mag ook, ik sta voor alles open en ben hier te gast. ;)

Alvast bedankt voor jullie feedback.
Groetjes,
Yannick

Y.Lange
Forum-lid

Y.Lange 12 sep 2012 15:38

Top!

Dankjewel voor het antwoord.
Ik wil de "ohjee, weer zo een...." gedachte voorkomen.
Gaat ten kosten van betrouwbaarheid van resultaten ;)

Één dezer dagen zal er dus (alweer ;) ) een enquête verschijnen.

Is het fietscomputer sub-forum een goede keus?

Nogmaals bedankt!

Yannick

spook
Forum-lid

spook 12 sep 2012 16:51

Hulde voor Yannick,

Ik zeg, kom er maar in met die enquete!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 sep 2012 00:36

Er zijn inderdaad een aantal fervente anti enquete mensen op dit forum, waar ik mijzelf ook toe reken. Als het aan mij zou liggen zou het plaatsen van enquetes sterk worden beperkt via forumregels. Desalniettemin erg netjes dat je het voornemen om een enquete hier te plaatsen voor legt. Alhoewel ik de enquete niet zal invullen; succes ermee..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

danny1407
Forum-lid

danny1407 13 sep 2012 00:47

Ik ga gelijk maar eens zeiken dan....

Zolang smartphones zo achterlijk groot blijven (en nog steeds groter worden) is ergernis nummer 1 niet oplosbaar.
Ergernis 2, de accucapaciteit zal ook niet op te lossen zijn zonder ergernis 1 te vergroten.

Denk dat je daardoor slechts een zeer beperkt doelgroepje hebt op een race & MTB forum.
Je doelgroep ligt eerder bij de E-bike gebruikers, hoewel die misschien van al die telefoons met moderne techniek niks willen weten...
FacebookS3RSSite

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2012 07:56

Als ik je onderzoeksopzet lees zou je er veel beter aan doen een aantal kwalitatieve diepte-interviews te houden.

Y.Lange
Forum-lid

Y.Lange 13 sep 2012 08:49

Allereerst bedankt voor de reacties.

@danny1407 : Dat smartphones steeds groter worden(momenteel) is uiteraard een factor waar ik weinig kan veranderen.
In hoeverre ik tot nu toe heb kunnen achterhalen is dit inderdaad één van de grootste ergernissen.
Het feit dat veel huidige houders redelijk "bulky" zijn, draagt daar niet aan bij.
Het is juist mijn bedoeling om iets proberen te ontwerpen, wat zowel aan alle verwachtte functionaliteit voldoet als dat het ook enigzins een mooie uitstraling heeft.
Veel fietsen (met name racefietsen) zijn "elegant" en hebben dus enige verfijning in uiterlijk nodig.... uitdaging!...

De accucapaciteit is iets waar ik ook momenteel mee worstel.
Daarentegen zijn er ook veel fietsers die ritten maken van korter dan 4-5 uur,
dat houden meeste telefoons (met GPS en 3G verbinding actief) wel uit.
Het "zeer" beperkte doelgroepje is iets wat ik mij dus behoorlijk afvraag.
Van feedback wat ik tot nu toe heb gehad, blijkt dat er toch redelijk veel mensen enthousiast over zijn.
Een groep ziet het zitten, uiteraard een andere groep niet en een grote groep ziet het wel zitten, maar niet met de huidige houders.
Er is dus daadwerkelijk wel markt voor.

Als het blijkt dat het daadwerkelijk toch maar een "klein" selectief groepje is, kan ik daar mijn ontwerp ook weer op aanpassen. ;)
bijv. kleinere afname -> kleinere seriegrootte -> kostprijs moet lager zijn of wellicht overwegingen tot andere productiemethodes

Hoe dan ook is het erg informatief om feedback te krijgen op wat vragen vanuit verschillende hoeken.
Ik dank je voor je verwijzing naar de E-bike gebruikers, ik zal er zeker gaan kijken.

@53x11 Dankjewel ik denk dat het wel zal lukken.
Dat je de enquête niet zal invullen is natuurlijk geen probleem, die keuze ligt volledig bij jou.

@havana , mag ik vragen waarom je dit voorstelt? Ik heb zelf namelijk het idee dat in dit opzicht, kwantiteit toch een belangrijke invloed heeft.

@spook Lijkt erop alsof ik in ieder geval op één reactie kan rekenen, alvast bedankt! :D

Ik denk dat de enquête vandaag af is en ik zal hem dan ook proberen vandaag te plaatsen.

Nogmaals, invullen is volledig op eigen keuze, ik zal niemand veroordelen voor het doorscrollen. ;)

danny1407
Forum-lid

danny1407 13 sep 2012 10:43

Het is uiteraard maar gissen wat ik doe en heb er nooit tijd ingestoken, zoals jij dat wel hebt gedaan.
Je argument "uitdaging" is er één waar ik wel van hou en die verdiend een thumbs up!

Wellicht kan je je doelgroep kan vergroten binnen de toerfietsersgroep als je er een extra functie aan zou kunnen geven, waardoor het de bagageomvang verkleint.
Er zijn steeds meer fietsers die onderweg een filmpje en foto's maken en daar wat leuks van willen knutselen op de computer.
Het zou weer een camera in de achterzak of gemonteerd op het stuur schelen, als je een houder kantelbaar/draaibaar weet te maken...

Misschien heb je hier in je enquête niet veel aan, maar wie weet in de ontwikkeling...
FacebookS3RSSite

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 sep 2012 12:16

Het lijkt me een exploratief onderzoek. Voor exploratief onderzoek is een vragenlijst per definitie ongeschikt. Je kunt slecht voorspellen wat je doelgroep zal gaan antwoorden dus je kunt alleen zeer oppervlakkige vragen stellen. De kans dat je zeer diverse en oppervlakkige antwoorden krijgt is zeer groot. Op dergelijke kun je geen statistische analyse uitvoeren. Je resultaat is daarom waardeloos.

Volgens mij ben jij op zoek naar achtergronden. Dan kun je veel beter diepte-interview houden.

(ter info: ik ben zelf (onder meer) docent onderzoeksvaardigheden op een HBO)

Plaats reactie