Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Racefiets herstellen na crash

DDevil
Forum-lid

DDevil 11 sep 2012 13:35

Ha Fietsers,

Ik heb afgelopen zondag bij een rit voor het goede doel mijn fiets behoorlijk beschadigd door te vallen (met nog 2 andere fietsende dames).
Toedracht wordt nog over gesproken, verder niet heel relevant. Maar ik zit nu met een flinke slag in het wiel en ik vermoed een kromme vork.

Het gaat om een Roam(? hier vind ik al niets over) frame met shimano 105 en Rx100 shifters.
Hij fietste altijd prima en ik ben er best blij mee geweest altijd ook al is het geen hele dure fiets geweest. Liefst zou ik hem herstellen en lekker door fietsen. Maar omdat ik 0 ervaring heb met fietsen wil ik dat graag doen met de hulp van een aantal mensen met meer specifieke kennis.

Ik heb gereedschap en ik heb sleutelervaring, maar dat is in een andere richting, motorfietsen. Toch verwacht ik dat ook dit wel moet lukken met de online support van hier.

Foto's ga ik nu even maken. Update komt met een minuut of 5.
Afbeelding
Afbeelding

Schade naar mijn inzicht:

Voorwiel is kansloos, moet vervangen.
- Complete wielsets zijn 2e hands wel eens te vinden voor leuke prijzen, geen groot probleem?

Afbeelding
Voorvork lijkt ook krom, maar daar ben ik niet zeker van. Is er iets dat ik kan doen zo, om dit te controleren?
Afbeelding
Als deze krom is, hoe lastig is het dan een andere daarvoor te vinden 2e hands?

Ik zag zelf een setje Easton EA70 wielen voor weinig. Mijn idee was om deze te kopen en met goeie banden te monteren, vervolens gewoon de fiets rijden en bepalen of de vork nog goed is.
Maar dan moet het wel de moeite waard zijn een fiets als deze te repareren, en een voorvork voor een model als dit te vinden zijn.

Het is mijn eerste fiets-sleutel project dus als er domme of rare vragen in staan vergeef mij, de technische noodzaak kwam gezien het ongeluk nogal plots en ik ben nog volop bezig er wat wijzer in te worden. Veel budget is er niet om deze op te lappen, dus ik hoop dat het mee kan vallen. Oordeel zelf.

diogenes
Forum-lid

diogenes 11 sep 2012 14:13

Ik denk dat je al gauw voor weinig geld een vergelijkbare fiets kan kopen, als je geduld hebt. Ik bedoel: als je een vork en een wiel zou moeten kopen, dan schiet je vast al aardig op in die richting. Als de vork krom is, kan je hem wellicht nog richten. Anders moet je ook nog ergens een goedkope 1" vork zien te krijgen. Misschien van Salsa of Surly? (zie net een Surly 1" voor 69,95 nieuw). Een fietsenmaker bij mij in de buurt heeft heel veel 2e hands spul staan, zoals voorvorken. Misschien zoiets, als het tenminste nodig zou zijn?

Kan je niet even een ander wiel lenen en monteren, zodat je kan zien hoe het geheel dan spoort?

Lijkt wel een heel erg grote framemaat te zijn, of vergis ik mij?
Velgenfluisteraar

Florezido

DDevil
Forum-lid

DDevil 11 sep 2012 14:44

Is een 60 frame dacht ik, ik ben zelf 1.91 met vrij lange benen dus ja, het is een flinke fiets.

Een voorwiel kan ik misschien wel even lenen, dat is een goeie. Stom, had ik aan kunnen denken. Kun je een (behoorlijk) ander voorwiel monteren. Achter is namelijk nog prima, en ik zag een mooi voorwiel. Dan zou er denk ik een flink gewichtsverschil ontstaan, maar geen idee of dat qua rijgedrag zomaar oke is.

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 11 sep 2012 15:24

Een voorvork moet ook nog wel te vinden zijn 2dehands. Ik heb nog wel een voorvork liggen, dat is er alleen helaas eentje voor v-brakes anders had je hem zo voor niets op kunnen komen halen. Dat is ook precies het bedrag dat ik er zelf ooit voor betaalde... Met een beetje zoeken en geduld moet je een eind kunnen komen.

DDevil
Forum-lid

DDevil 11 sep 2012 15:40

Het probleem voor mij is een beetje dat ik niet weet of ik zomaar alles op elkaar kan zetten. De lengte van de balhoofd-stang (noem ik die zo?), dus van onderkant onderste lager tot bovenkant bovenste lager, is 22.5 cm.

diogenes
Forum-lid

diogenes 11 sep 2012 16:29

Daarom vroeg ik je hoe groot het frame is. De meeste tweede hands vorken zullen te kort zijn afgezaagd. Ik neem aan dat de diameter 1" is en dan kan je in ieder geval voor bovengenoemd bedrag een nieuwe kopen (als dat al nodig zou zijn). Een nieuwe vork is altijd lang genoeg.

Als je er even een ander voorwiel in zet, weet je meteen of je vork nog recht is. Anders de FM vragen of hij rechtgebogen kan worden?
Velgenfluisteraar

Florezido

DDevil
Forum-lid

DDevil 11 sep 2012 16:53

Vanavond komt er een wiel te leen langs, (service, komt het toch nog eens van pas dat ik mijn handige handjes ook nog wel eens uit leen), dan bepaal ik of de fiets verder nog te berijden is. Is hij dat ga ik op zoek naar een goede tweedehands wielset (achter is ook al niet perfect meer) en hou ik de fiets. Is hij dat niet ga ik hier terug heen, en ik denk via het forum zoeken naar een passende voorvork. Ik ben toch van plan te blijven fietsen, een goede set wielen is nooit weg ook al is deze fiets het dan niet helemaal waard misschien. Update over de vork komt zo snel mogelijk.

DDevil
Forum-lid

DDevil 11 sep 2012 21:27

Al lijkt hij iets minder strak te zijn geworden qua reacties op stuurbewegingen, met losse handen gaat hij rechtdoor en er valt nog goed op te fietsen zo. Een nieuwe wielset is dus, zo lijkt het, alles dat nodig is.
Ook al vermoedde ik, en de onbeinvloede (maar natuurlijk niet onafhankelijke) fietsenmaker anders.

Vraagje, zag een velg voor weinig, maar dat is een Tiagra naaf. Ik neem aan dat dat verder hetzelfde is. Dan ga ik die halen en rij ik gewoon lekker verder op deze fiets zo lang als het bevalt.
Laatst gewijzigd door DDevil op 11 sep 2012 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

diogenes
Forum-lid

diogenes 11 sep 2012 21:28

Waarom niet alleen een nieuw voorwiel ?

Tiagra is minder goed afgedicht dan 105, maar als je niet vaak door de regen rijdt, geeft het niet: gewoon wat vaker demonteren en invetten.
Velgenfluisteraar

Florezido

DDevil
Forum-lid

DDevil 11 sep 2012 21:37

Maken verschillende eigenschappen van wielen ( gewicht vooral neem ik aan?) verder niet uit?

DDevil
Forum-lid

DDevil 11 sep 2012 22:41

Ik heb een Easton Ea70 op het oog waarvan het voorwiel goed is en van het achterwiel de body vervangen moet worden. Ik heb er tijd voor en vind het wel een aardige manier om te leren sleutelen aan fietsen. Daarom zal ik waarschijnlijk deze set kopen. Het voorwiel monteren en door fietsen. Tegen de tijd dat de achterkant versleten is (ketting / tandwielen hebben geen járen meer) wil ik de body achter vervangen hebben en de wielset meenemen naar een eventuele nieuwe fiets. Iets wat ik met de goedkopere opties niet kan. Het setje koop ik voor +-40, en dan leer ik er nog wat van. Leuker dan boeken :) In het slechtste geval heb ik dan een euro of 15 teveel betaald voor een veel te mooi voorwiel. Nouja, dat overleef ik wel.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 12 sep 2012 07:55

Ik zou niet voor een vergane set EA70 kiezen als je enkel een voorwiel moet vervangen. Heb zelf nog een stuk of 2 voorwielen (met banden en al) liggen.
Om meteen nieuwe (en in dit geval niet meer nieuwe) wielen te kopen is dus overkill. Wielen is nu niet echt waar je wat moet aan sleutelen. 2 seconden en je hebt een wiel vervangen.
Als je echt wil sleutelen, koop dan een 2dehandsje met wat werk aan, zo kan je intussen gewoon doorfietsen als het sleutelen af en toe mis gaat.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie