Ik zal me even voorstellen: ik ben een vrouw van 38, sport regelmatig, maar ivm wat klachten en het missen van een duursport wil ik gaan fietsen. Ik ben 163 cm en week 53 kg. Mijn BBL is74-75 cm, hiermee kom ik als het goed is op een framemaat van 49-50 cm uit.
Op internet heb ik al wat onderzoek gedaan naar het kopen van een nieuwe racefiets. Via mijn werk kan ik via het nationale fietsplan een fiets aanschaffen. Hopelijk hebben jullie tips voor het zoeken van een goede fiets.
Ik heb begrepen dat shimano 105 de voorkeur heeft boven sora en tiagra, alleen merk je dat direct in de prijs.
Bovendien vraag ik mij af of een damesracefiets echt zoveel voordeel geeft boven een heren racefiets. Is de damesracefiets werkelijk beter qua geometrie/ stuur etc.?
Ik ben dus op zoek naar een fiets rond de 800-850 euro,want fietsplan gaat maar tot 750 euro.
Weten jullie een goede (dames) racefiets met shimano 105 rond die prijs? Duurder wil ik niet gaan want er komen nog meer kosten bij, als pedalen, kmteller, bidonhouders, broekje, helm. Overjarig model is geen probleem.
Mijn doel is om regelmatig (1-2x per week) lekker te gaan fietsen tussen de 30-60 km, af en toe een tourtocht en bij droog weer naar mijn werk.
Is een racestuur bij bovenstaand fietsgebruik beter geschikt dan een recht stuur? wat raden jullie aan?
Wat is het voor/nadeel van een rechtstuur/racestuur?
Hopelijk kunnen jullie een goede fiets aanraden en kan ik binnekort mijn eerste km maken

Alvast hartelijk dank voor een antwoord!