Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

eten tijdens 100km rit

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 24 aug 2012 15:23

Hallo allen,

Ik ben niet zo super fanatiek en heb ook niet de modernste spullen, maar ik vind het fietsen geweldig. Zelf fiets ik gemiddeld 2x per week 50km voor de lol met een gemiddelde van 28km per uur. Dan weten jullie gelijk hoe hard:-) ik fiets. Tijdens zo;n rit eet ik altijd even een krentebolletje. Nu ga ik over twee weken de Ride for de Rose fietsen en dat is wel iets verder dan mijn gewone rit. Heeft iemand advies mbt eten tussen door. 3 krentebollen mee, of beter andere dingen? Ik hoop dat jullie tips hebben voor deze fiets liefhebber. :D

Alvast bedankt.

Gr Ron

sigurros88
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12

sigurros88 24 aug 2012 15:43

Bananen!

Makkelijk te verteren en redelijk veel energie! Ik neem er altijd 1á2 mee!

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 24 aug 2012 15:49

1 banaan of 1 krentebol is meer dan genoeg. Doe dit op ongeveer 50 km.
Neem wel 2 bidons drinken mee. Probeer onderweg deze weer te vullen.
Na de 100 km moeten deze alle 4 weer leeg zijn.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 24 aug 2012 16:22

Dat vind ik wel wat kort door de bocht. Iemand die normaal geen lange ritten rijdt kan best veel eten nodig hebben. Zeker als de conditie niet zo goed is en dus hard gewerkt moet worden. Neem liever wat teveel mee dan te weinig. Je kunt 1 bidon vullen met aangelengde appelsap (helft appelsap, helft water). Verder hou ik persoonlijk van variatie. Een banaan, Snelle Jelle en muesli-reep zijn allemaal goed eten (en de al genoemde krentenbol). Ik zou drie stuks eten meenemen. Peuzel er twee op op 1/3 en 2/3. De laatste is voor noodgevallen.

Als ik kijk op de site zie ik ook dat er geen stop is tijdens de rit, dus zul je het moeten doen met het drinken dat je meeneemt. Dus ik zou 750 ml bidons adviseren.

smaanders
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 dec 2010 11:29

smaanders 24 aug 2012 16:58

Ik eet altijd ongeveer om het uur wat, beginnend met een krentebol ( met appelstroop ). Vervolgens een snelle jelle / mueslireep en tot slot een banaan. Voor de zekerheid altijd een gelletje bij me.

Uit ervaring weet ik dat het flink tegen kan vallen wanneer je normaal 50 km rijd en dan ineens het dubbele!!!
Dus neem zeker genoeg te eten en drinken mee, zoals ook hierboven al aangegeven wordt.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 24 aug 2012 17:39

Ik zou voor vertrek een banaantje eten, bij 30km een (1 uur) en bij 60km nog een (2 uur). 2 bananen past makkelijk in je zakje. Misschien nog een reserve om in het geval van een hongerklop iets in je maag te kunnen stoppen.
Hoeveel water je moet drinken is afhankelijk van het weer, maar het lijkt me dat je bij de ride for the roses gewoon hier en daar kunt bijvullen, dus lekker drinken als je zin hebt.

ronr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 aug 2011 17:56

ronr 24 aug 2012 17:59

Hallo allemaal,

erg bedankt voor de vele en snelle tips. 2 grote bidons is wel handig denk, goede tip. De eet tips zijn ook duidelijk, goed verdelen en beter te veel dan te weinig. Top allen. Ik heb er helemaal zin aan.

Gr en dank allen

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 24 aug 2012 19:14

Bij de Lidl, Aldi e.d. verkopen ze voor een kleine prijs van die mueslireepjes. Die neem ik altijd in ruime hoeveelheid mee voor het geval dat. Makkelijk, want die passen goed in je rugzakjes.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 aug 2012 22:47

Nog een tip: Vergeet de bananen. Niet dat ze slecht zijn maar ik vind het volumineuze ondingen en ik prop niet graag een vieze schil terug in mijn trui. Een banaan bestaat voor 90% uit water en voor 10 % uit schil ;)

Wat veel makkelijker is, zijn gedroogde abrikozen, pruimen, dadels, vijgen etc. Makkelijker mee te nemen in een stukke alu folie en er zit veel snelle energie in.
Live fast; die young. mijn blog

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 24 aug 2012 23:25

Je verbrandt al gauw 2000 tot 4000 kcal. Die hoef en kan je niet allemaal onder het fietsen aanvullen. Zelf wil ik toch iedere 45 minuten wel wat eten, bv een Mueslireep die gemakelijk mee te nemen is. Een banaan is ook prima en lekker maar lastiger meenemen. Hoe langer ik fiets hoe vaker ik wat wileten want je tekort neemt dan steeds verder toe en dat ga je wel merken. Bovendien kan het zijn dat je ook een maaltijd mist als je fietstocht onder lunchtijd plaats vindt. Ik heb meestal mijn 2 bidons tussen de 60 en 80 km op en kan wel wat zuiniger doen naar de 100 km maar als ik langer fiets vul ik ergens bij. Ik doe een halve dosering isostar in de bidon, meer voor de smaak dan voor het effect waar ik niet zo in geloof. Alle dure middeltjes geloof ik niet zo in. Puur natuur heb ik liever.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 25 aug 2012 00:02

Zorg ook dat je goed opgeladen bent. Een dag van tevoren ruim koolhydraten (brood, rijst, pasta) eten.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 25 aug 2012 09:27

vermeulen schreef:Hoeveel water je moet drinken is afhankelijk van het weer, maar het lijkt me dat je bij de ride for the roses gewoon hier en daar kunt bijvullen, dus lekker drinken als je zin hebt.
Het is een peletonstocht van 6000 man zonder aangegeven stop op de route. Dus zelfs als je een tankstation oid vlak naast de route tegenkomt heb je kans dat er een rij van hier tot Tokio staat en je zo lang moet wachten dat je uit het peleton valt. Dus ik zou er niet op rekenen dat er rustig even bijgevuld kan worden.

Plaats reactie