Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zitten op punt zadel?

vsopking
Forum-lid

vsopking 05 aug 2012 23:01

Veel renners zie ik zitten op de punt van 't zadel ipv achterop. Als ik dat probeer zit ik voor m'n gevoel teveel naar voren. Wat is normaal bij zadel afstelling -fore -aft stellen op punt of midden van zadel?

Peter1379
Forum-lid

Peter1379 06 aug 2012 10:46

Ik zelf zit bij tempo rijdend en liggend op mijn ligstuur meestal wat verder naar voren op het zadel en als ik meer kracht moet zetten bij bv een klimmetje schuif ik verder naar achteren. Maar dat zijn dingen die je naar mijn mening zelf automatisch aanvoelt maar je moet je er even bewust van worden.

vsopking
Forum-lid

vsopking 06 aug 2012 18:22

Ik merk dat ik nogal regelmatig wat naar voren ga zitten, ook al omdat ik het prettig vindt om bovenop de shifters mijn stuur vast te houden. Ga ik gewoon
op het midden van mijn zadel zitten, dan plaats ik mijn handen op het stuur naar iets voor de shifters of in de bocht van het stuur. Dan heb ik een beetje het gevoel dat ik te ver van stuur af zit.
Misschien heeft ee.a. ook wel met gewenning te maken.

martijncervelo
Forum-lid

martijncervelo 08 aug 2012 19:55

Ik heb eigenlijk hetzelfde als Peter1379, als ik flink aan het doortrappen ben kruip ik naar voren op mijn zadel. Ik geloof dat ze afhankelijk van de binnen been lengte een bepaalde afstand adviseren van de voorkant van het zadel naar het hart van de trap as in een lood rechte lijn. Ik heb het als uitgangspunt genomen (7-9 cm) en ben toen gaan fietsen om de, voor mij, prettigste stand uit te vogelen. Maar naar voren kruipen bij hard fietsen doe ik nog steeds.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

vsopking
Forum-lid

vsopking 08 aug 2012 21:15

Betekent dat dan eigenlijk niet dat je dan juist je zadel iets naar meer naar voren moet zetten; ga je direct harder trappen en zit je beter...

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 08 aug 2012 21:48

vsopking schreef:Betekent dat dan eigenlijk niet dat je dan juist je zadel iets naar meer naar voren moet zetten; ga je direct harder trappen en zit je beter...
Nu draai je het om. Dat sommigen naar voren gaat zitten bij harder fietsen betekent niet dat ze harder gaan fietsen door naar voren te gaan zitten.

Hard fietsen op het vlakke doe je vaak in een lagere houding (in de beugels), dan is je bekken meer gekanteld en daar hoort een smaller zadel bij. Maar bij meer rechtop zitten hoort een breder zadel. Dat is dus op te lossen door op het smalle stuk voorop het zadel te gaan zitten als je laag zit. Daarnaast heb je uberhaupt minder druk op het zadel omdat je je meer afzet tegen de pedalen, dus duw je je kont daardoor wat omhoog. Daardoor heb je ook minder ondersteuning nodig.

martijncervelo
Forum-lid

martijncervelo 08 aug 2012 22:59

@aapje:

Ik heb ook niet echt idee dat ik het bewust doe, het gaat eigenlijk vanzelf. Jouw verhaal maakt het voor mij eigenlijk wel duidelijk.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

vsopking
Forum-lid

vsopking 09 aug 2012 18:14

Ga het vanavond nog maar 's uitproberen. Bedankt voor de reacties.

hxc
Forum-lid

hxc 14 feb 2017 08:19

Even inpikken op deze oude topic..

Heb onlangs een nieuw zadel gemoneerd (prologo nago evo 141mm na aanraden van een zitbotbeenmeting bij prologo), mijn vorige zadel was een san marco concor (net iets smaller 134mm).

Nu heb ik mijn prologo gemonteerd zoals de san marco stond (zelfde afstand punt naar stuurpen en volledig horizontaal waterpas), maar na een tochtje heb ik de neiging of het gevoel dat ik naar voor kruip op het zadel meer naar de punt toe en met momenten achteraan +-3/4cm over heb.

Nu vraag ik me af hoe ik dit kan oplossen want zit nogal veel te schuiven en met momenten duw ik mezelf dan ook terug naar achter om 'beter' te zitten?

Mvg

prjz
Forum-lid

prjz 14 feb 2017 09:54

hxc schreef:Even inpikken op deze oude topic..

Heb onlangs een nieuw zadel gemoneerd (prologo nago evo 141mm na aanraden van een zitbotbeenmeting bij prologo), mijn vorige zadel was een san marco concor (net iets smaller 134mm).

Nu heb ik mijn prologo gemonteerd zoals de san marco stond (zelfde afstand punt naar stuurpen en volledig horizontaal waterpas), maar na een tochtje heb ik de neiging of het gevoel dat ik naar voor kruip op het zadel meer naar de punt toe en met momenten achteraan +-3/4cm over heb.

Nu vraag ik me af hoe ik dit kan oplossen want zit nogal veel te schuiven en met momenten duw ik mezelf dan ook terug naar achter om 'beter' te zitten?

Mvg
Je hebt dezelfde afstand genomen naar punt stuurpen. Hoe heb je gemeten? Vanaf punt zadel naar punt stuurpen?
Mogelijk zijn de zadels niet even lang. Je zou moeten meten vanaf het midden van het zadel.
prj

hxc
Forum-lid

hxc 14 feb 2017 09:57

Klopt
Heb gemeten wanneer oude zadel erop stond van tegen zadelpen naar stuurpen. Die afstand gelijkgesteld met nieuwe zadel. Raadt u aan het zadel dan iets naar voor te plaatsen?

prjz
Forum-lid

prjz 14 feb 2017 10:02

hxc schreef:Klopt
Heb gemeten wanneer oude zadel erop stond van tegen zadelpen naar stuurpen. Die afstand gelijkgesteld met nieuwe zadel. Raadt u aan het zadel dan iets naar voor te plaatsen?
Dat heb ik gedaan toen een nieuw zadel 1 cm korter was. Ik ben een halve cm meer naar voren gegaan. Oude zadel was 35 cm lang en nieuwe 34 cm. Dus midden was 17,5 versus 17 cm.
prj

Plaats reactie