Hey,
Ik heb hier een budget shimano wiel liggen,
Het is zo goed als recht op een heel klein opwaardse slag na,
Nu vroeg ik me af de kant van het freewheel is strak gespannen,
De andere kant ka ik de spaken ongeveer 2 keer zo ver bewegen,
Klopt dit of moet ik die kant bij stellen,
MVg, diederick
Zijn mijn spaken goed gespannen?
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
oke dus het is goed als ik 2 spaken pak boven het snijpunt ( kruis ) en dan samen knijp dat het snijpunt ( kruis ) 1 a 2 cm omhoog verplaatst?
-
- Forum-lid
oke dankje!
Onlangs heb ik een tweedehands setje FFWD F5R tubewielen aangeschaft. De wielen waren keurig recht, maar bij nameting bleek de spaakspanning "nogal" te varieren:
Voorwiel:
Gemiddeld 77 kgf (maar variaties van 47 tot 122 kgf ! )
Achterwiel:
non drive side: gemiddeld 60 kgf (50-70)
drive side: gemiddeld 125 kgf (110-135)
Voorwiel bijgesteld en is nu 80 gemiddeld (+/- 5)
Vallen de genoemde (gemiddelde) spaakspanningen een beetje binnen het normale bereik voor deze wielen (50 mm, full carbon, platte aero spaken (0.9/2.2)) met mijn gewicht? Ik weeg 70 kg en ben bepaald geen krachtrijder....
Voorwiel:
Gemiddeld 77 kgf (maar variaties van 47 tot 122 kgf ! )
Achterwiel:
non drive side: gemiddeld 60 kgf (50-70)
drive side: gemiddeld 125 kgf (110-135)
Voorwiel bijgesteld en is nu 80 gemiddeld (+/- 5)
Vallen de genoemde (gemiddelde) spaakspanningen een beetje binnen het normale bereik voor deze wielen (50 mm, full carbon, platte aero spaken (0.9/2.2)) met mijn gewicht? Ik weeg 70 kg en ben bepaald geen krachtrijder....
Thanks Keezx ! Kan ik met een goed gevoel de weg op.... 

Ongelijke spaakspanning is correct wanneer de velg niet symmetrisch t.o.v. de naaf flenzen zit.
Dit is meestal het geval bij achterwielen (velgrem en disc) bij disc voorwielen.
Voor symmetrische wielen (bv voorwiel met velgrem) hoort de spaakspanning links en rechts geljk te zijn.
Dit is meestal het geval bij achterwielen (velgrem en disc) bij disc voorwielen.
Voor symmetrische wielen (bv voorwiel met velgrem) hoort de spaakspanning links en rechts geljk te zijn.