Kettingpons
Ik ben nieuw met fietstechniek . . . .
Ik wil mijn ketting er af kunnen halen i.v.m. onderhoud. Nu weet ik dat ik een pons nodig heb, maar daar heb ik wat vragen over.
Ik zie onderscheid tussen verschillende 'speed' (9, 10) ponsen. Heeft dat met het aantal tandwielen op de achteras te maken? Als ik het goed heb is mijn ketting 9-speed. Is een universele pons dan goed? De GAMMA heeft ze voor een paar euro.
Als je de ketting er weer op wilt zetten, druk je dat pinnetje dan weer gewoon terug? En is de ketting dan net zo sterk?
Even een paar vraagjes voordat ik met een kapotte ketting langs de weg sta . . . . .
Ik wil mijn ketting er af kunnen halen i.v.m. onderhoud. Nu weet ik dat ik een pons nodig heb, maar daar heb ik wat vragen over.
Ik zie onderscheid tussen verschillende 'speed' (9, 10) ponsen. Heeft dat met het aantal tandwielen op de achteras te maken? Als ik het goed heb is mijn ketting 9-speed. Is een universele pons dan goed? De GAMMA heeft ze voor een paar euro.
Als je de ketting er weer op wilt zetten, druk je dat pinnetje dan weer gewoon terug? En is de ketting dan net zo sterk?
Even een paar vraagjes voordat ik met een kapotte ketting langs de weg sta . . . . .
Ik gebruik zelf ook al jaren een eenvoudige pons. Om het pennetje er uit te drukken nooit een probleem.
Ik zou het pennetje niet hergebruiken. Shimano heeft hier speciale penntjes voor ontwild. Die doe je er met de pons weer in, en dan breek je het stukje wat uitsteekt
er vanaf. Is de ketting weer prima in orde!
Dit is een link met die pennetjes als voorbeeld. Elke fm moet je hier wel aan kunnen helpen.
Ik zou het pennetje niet hergebruiken. Shimano heeft hier speciale penntjes voor ontwild. Die doe je er met de pons weer in, en dan breek je het stukje wat uitsteekt
er vanaf. Is de ketting weer prima in orde!
Dit is een link met die pennetjes als voorbeeld. Elke fm moet je hier wel aan kunnen helpen.
- daniel1975
- Forum-lid HC