Kettingpons
Ik ben nieuw met fietstechniek . . . .
Ik wil mijn ketting er af kunnen halen i.v.m. onderhoud. Nu weet ik dat ik een pons nodig heb, maar daar heb ik wat vragen over.
Ik zie onderscheid tussen verschillende 'speed' (9, 10) ponsen. Heeft dat met het aantal tandwielen op de achteras te maken? Als ik het goed heb is mijn ketting 9-speed. Is een universele pons dan goed? De GAMMA heeft ze voor een paar euro.
Als je de ketting er weer op wilt zetten, druk je dat pinnetje dan weer gewoon terug? En is de ketting dan net zo sterk?
Even een paar vraagjes voordat ik met een kapotte ketting langs de weg sta . . . . .
Ik wil mijn ketting er af kunnen halen i.v.m. onderhoud. Nu weet ik dat ik een pons nodig heb, maar daar heb ik wat vragen over.
Ik zie onderscheid tussen verschillende 'speed' (9, 10) ponsen. Heeft dat met het aantal tandwielen op de achteras te maken? Als ik het goed heb is mijn ketting 9-speed. Is een universele pons dan goed? De GAMMA heeft ze voor een paar euro.
Als je de ketting er weer op wilt zetten, druk je dat pinnetje dan weer gewoon terug? En is de ketting dan net zo sterk?
Even een paar vraagjes voordat ik met een kapotte ketting langs de weg sta . . . . .
Ik gebruik zelf ook al jaren een eenvoudige pons. Om het pennetje er uit te drukken nooit een probleem.
Ik zou het pennetje niet hergebruiken. Shimano heeft hier speciale penntjes voor ontwild. Die doe je er met de pons weer in, en dan breek je het stukje wat uitsteekt
er vanaf. Is de ketting weer prima in orde!
Dit is een link met die pennetjes als voorbeeld. Elke fm moet je hier wel aan kunnen helpen.
Ik zou het pennetje niet hergebruiken. Shimano heeft hier speciale penntjes voor ontwild. Die doe je er met de pons weer in, en dan breek je het stukje wat uitsteekt
er vanaf. Is de ketting weer prima in orde!
Dit is een link met die pennetjes als voorbeeld. Elke fm moet je hier wel aan kunnen helpen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Gewoon een snelsluiter van KMC, Connex, oid pakken. Veel makkelijker dan een pinnetje ponsen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- plantagenet
- Forum-lid
Ik heb dit jaren lang gedaan met de fietsketting van mijn hybride fiets. Bij het eruit drukken moet je er dan wel zeer goed op letten dat je pennetje vast blijft zitten in de buitenste schalm van je ketting. Als het pennetje er één keer uitvalt krijg je het niet meer terug gedrukt in de ketting!Ziegler schreef:Als je de ketting er weer op wilt zetten, druk je dat pinnetje dan weer gewoon terug? En is de ketting dan net zo sterk?
Bij het monteren van de ketting druk je het pennetje weer terug zodanig dat het aan beide zijden van je ketting evenveel 'uitsteekt'.
Is je ketting nu even sterk? Nee! Normaal fietsen kan makkelijk (mijn ketting is nooit gebroken) maar ik zou er zeker geen beklimming mee gaan doen. De speciale breekpen van Shimano levert in ieder geval wél een sterke ketting op. Maar het gebruik van een snelsluiter (missing link) zoals Daniel1975 beschrijft is een veel eenvoudiger oplossing.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
Ja, de ketting is nu even sterk. Voor de snelsluitingen van Shimano, KMC etc hadden we niet anders en beklommen we ook de grote bergen. Dit zonder kettingbreuk. Er verandert niks aan het pennetje. Dat is hetzelfde pennetje als je het er niet had uitgehaald. Het wordt niet dunner, niet dikker, het buigt niet etc.plantagenet schreef:Ik heb dit jaren lang gedaan met de fietsketting van mijn hybride fiets. Bij het eruit drukken moet je er dan wel zeer goed op letten dat je pennetje vast blijft zitten in de buitenste schalm van je ketting. Als het pennetje er één keer uitvalt krijg je het niet meer terug gedrukt in de ketting!
Bij het monteren van de ketting druk je het pennetje weer terug zodanig dat het aan beide zijden van je ketting evenveel 'uitsteekt'.
Is je ketting nu even sterk? Nee! Normaal fietsen kan makkelijk (mijn ketting is nooit gebroken) maar ik zou er zeker geen beklimming mee gaan doen. De speciale breekpen van Shimano levert in ieder geval wél een sterke ketting op. Maar het gebruik van een snelsluiter (missing link) zoals Daniel1975 beschrijft is een veel eenvoudiger oplossing.
Eerlijk gezegd heb ik minder vertrouwen in dat breekpennetje van Shimano dan in de sluitschakel van bijv. KMC.
people are strange when you\'re a stranger
Want?marcvmegroot schreef:Eerlijk gezegd heb ik minder vertrouwen in dat breekpennetje van Shimano dan in de sluitschakel van bijv. KMC.
Ik gebruik al jaren die breekpennen en heb er zelf nooit problemen mee gehad. Sluitschakels gebruik ik ook soms, ik vind dat je die kunt voelen (de ketting loopt iets minder mooi) maar heb qua zekerheid/duurzaamheid geen verschillen bemerkt.
-
- Forum-lid
Omdat alleen de naam breekpennetje mij geen vertouwen heeftwtosser schreef:Want?marcvmegroot schreef:Eerlijk gezegd heb ik minder vertrouwen in dat breekpennetje van Shimano dan in de sluitschakel van bijv. KMC.
Ik gebruik al jaren die breekpennen en heb er zelf nooit problemen mee gehad. Sluitschakels gebruik ik ook soms, ik vind dat je die kunt voelen (de ketting loopt iets minder mooi) maar heb qua zekerheid/duurzaamheid geen verschillen bemerkt.

Het ziet er in mijn ogen een beetje onbetrouwbaar uit. Een een pennetje wat makkelijk afbreekt, kan toch zomaar weer breken.
Sluitschakels heb ik nog niet gevoeld. (gebruik alleen KMC). Het sluiten van de ketting met hetzelfde pennetje zoals vroeger werd gedaan kon je wel voelen als je hem te strak indraaide. Een beetje wrikken en het was weer zoals voorheen.
Maar misschien wil je een sluitschakel voelen

-
- Forum-lid
die sluitschakels werken inderdaad prima. Heb zelf altijd KMC. Een goede en goedkope kettingpons waarmee je de boel niet te snel naar de kloten kan draaien is die van Tacx.. dat doosje zeg maar.
Dus je geeft hier een negatief advies over breekpennen omdat de naam je niet aan staat? Dat vind ik echt te zot. De breekpennen breken makkelijk, omdat Shimano ze op de juiste plek een verjonging heeft gegeven. De pennen breken op die plek, makkelijk op die plek en alleen op die plek. Een ketting verbinden met een breekpen is makkelijker en veiliger dan met een origineel rolletje, wat decennialang de gangbare techniek was.marcvmegroot schreef:Omdat alleen de naam breekpennetje mij geen vertouwen heeft
Het ziet er in mijn ogen een beetje onbetrouwbaar uit. Een een pennetje wat makkelijk afbreekt, kan toch zomaar weer breken.
Sluitschakels heb ik nog niet gevoeld. (gebruik alleen KMC). Het sluiten van de ketting met hetzelfde pennetje zoals vroeger werd gedaan kon je wel voelen als je hem te strak indraaide. Een beetje wrikken en het was weer zoals voorheen.
Maar misschien wil je een sluitschakel voelen
Daarnaast vind ik het een beetje jammer dat je een flauwe opmerking denkt te moeten maken over mijn vooringenomenheid over sluitschakels. Ik was juist enthlousiast over het concept en wilde het graag uitproberen, maar met het regelmatig harde aanzetten wat ik doe (ik rij behoorlijk veel criteriums bij de elite), merk ik toch echt regelmatig een sprongetje over mijn cassette. Nu dus maar weer terug naar de 7801 ketting.
-
- Forum-lid
Er staat eenwtosser schreef:Dus je geeft hier een negatief advies over breekpennen omdat de naam je niet aan staat? Dat vind ik echt te zot. De breekpennen breken makkelijk, omdat Shimano ze op de juiste plek een verjonging heeft gegeven. De pennen breken op die plek, makkelijk op die plek en alleen op die plek. Een ketting verbinden met een breekpen is makkelijker en veiliger dan met een origineel rolletje, wat decennialang de gangbare techniek was.

Suc6 met je nieuwe ketting