Scheef op fiets
Ik zit vermoedelijk al een aantal jaar scheef op de fiets. Mijn zadel slijt aan één kant erg snel, waardoor ik ieder jaar een nieuw zadel aanschaf.
Fysieke problemen heb ik nooit gehad. Echter, dit jaar ben ik meer gaan fietsen en geeft mijn rechter been soms problemen. Het been raakt eerder vermoeid, voelt verkrampt en het lijkt alsof er ook minder kracht in zit, waardoor het voelt alsof ik met 1.5 been fiets.
Nu wil ik hier iets aan gaan doen, maar ik weet niet goed waar te beginnen.
Iemand ervaringen of tips?
Fysieke problemen heb ik nooit gehad. Echter, dit jaar ben ik meer gaan fietsen en geeft mijn rechter been soms problemen. Het been raakt eerder vermoeid, voelt verkrampt en het lijkt alsof er ook minder kracht in zit, waardoor het voelt alsof ik met 1.5 been fiets.
Nu wil ik hier iets aan gaan doen, maar ik weet niet goed waar te beginnen.
Iemand ervaringen of tips?
Meeste huisartsen zullen iets zeggen als rust of bij een beetje mazzel denken ze mee en mag je voor een foto of MRI oid, waar dan niets uitkomt...bve schreef:Beginnen bij de dokter.
Goede manueeltherapeut (eentje met liefst flink wat ervaring maar niet compleet verstoft, sportminded)
~live fast, die young ~
- daniel1975
- Forum-lid HC
Sinds dat ervaringenverslag in Fiets paar maanden terug ga je daar ook ernstig aan twijfelenscepticus schreef:bikefitter .

En scheef op de fiets zitten komt IMHO niet vanuit de fiets (die is links en rechts gelijk), maar vanuit het lichaam. Slechts mijn mening (die ik verder ook niet kan onderbouwen).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik ga nu iets zeggen wat misschien heel erg dom is, maar ik zeg het toch: Volgens mij is naar een arts of therapeut gaan symptoombestrijding. Je hebt (waarschijnlijk) last van je rechterbeen omdat je scheef op de fiets zit. De oplossing zou m.i. dan moeten zijn om recht op de fiets te gaan zitten, en niet om te proberen het scheef op de fiets te zitten draaglijker te maken.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 24 jul 2012 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga toch maar voor die fietsmeting, dan heb je objectieve meetdata. Ik heb een verschil van bijna 1cm tussen beide onderbenen. Dit hebben we een paar milimeter kunnen bijsturen met extra inlegzooltjes in de schoen.
Kleine beetjes kunnen helpen.
Kleine beetjes kunnen helpen.
Als jij scheef zit omdat je bekken om een of andere reden scheef staat dan is de boel recht zetten geen symptoombestrijding. Een goede therapeut ziet ook heus wel of dat komt door bvb een beenlengteverschil waar je dan evt iets mee zou kunnen.eelcoz schreef:Ik ga nu iets zeggen wat misschien heel erg dom is, maar ik zeg het toch: Volgens mij is naar een arts of therapeut gaan symptoombestrijding. Je hebt (waarschijnlijk) last van je rechterbeen omdat je scheef op de fiets zit. De oplossing zou m.i. dan moeten zijn om recht op de fiets te gaan zitten, en niet om te proberen het scheef op de fiets te zitten draaglijker te maken.
Als het komt doordat je de boel al jarenlang scheef belast zul je ook wat oefeningen en dergelijke moeten doen om je lichaam te leren 'recht' te functioneren dwz beide zijden belasten.
Fietsmetingen zijn leuk, maar scheef gaan zitten links/rechts kan komen door een te hoog zadel, evt een te lange/diepe zit waardoor je je bekken teveel belast met fietsen en gaat wringen. maar zou als je niet als een idioot op je fiets zit eerst eens lekker naar een goede!! (worden ook schaarser) manueel therapeut gaan. En die fietsmeting centjes lekker in je zak laten. Bovendien zijn er wat dat betreft helemaal een hoop idioten.
~live fast, die young ~
- robbebopper
- Forum-lid HC
Ik heb dit ook ooit gehad. Twee keer zelfs. De eerste keer bleek dat ik te ver naar achteren zat. Dit kwam doordat er op mijn nieuwe fiets een kortere stuurpen zat dan op mijn oude. Het zadel heb ik op dezelfde afstand van het stuur geplaatst als normaal, maar dat kwam daardoor verder naar achteren te staan. Hierdoor moet je uiteindelijk veel meer kracht zetten voor hetzelfde resultaat, en....ik kreeg de door jouw beschreven klachten in mijn linkerbeen.
De tweede keer kreeg ik van iemand te horen dat ik scheef zat. Vrij snel daarna kreeg ik weer klachten in mijn linkerbeen (andere fiets). De oplossing lag nu in het lager plaatsen van het zadel. Doordat het zadel te hoog stond afgesteld (ik heb dat door de jaren heen steeds wat hoger gezet) had ik uiteidelijk niet meer genoeg "ruimte" om recht op mijn zadel te zitten.
Misschien heb je wat aan deze persoonlijke ervaringen. Succes ermee in ieder geval.
De tweede keer kreeg ik van iemand te horen dat ik scheef zat. Vrij snel daarna kreeg ik weer klachten in mijn linkerbeen (andere fiets). De oplossing lag nu in het lager plaatsen van het zadel. Doordat het zadel te hoog stond afgesteld (ik heb dat door de jaren heen steeds wat hoger gezet) had ik uiteidelijk niet meer genoeg "ruimte" om recht op mijn zadel te zitten.
Misschien heb je wat aan deze persoonlijke ervaringen. Succes ermee in ieder geval.
Ik heb onder mijn schoenplaatje rechts 6 mm verhoging , in verband met beenlengte verschil ongeveer 1 cm , via Lucas Bos ,
evt fietsmeting , of sportarts raadplegen , Ik had ook nog last van mijn knieën , vorige week naar de sportarts geweest , vervolg afspraak voor foto,s en echo,
nu is mijn meniscus poreus ( gaatjes ,slijtage ) zowel links als rechts , zo zie je maar , via een sportarts kun je snel verder komen evt met foto,s .
evt fietsmeting , of sportarts raadplegen , Ik had ook nog last van mijn knieën , vorige week naar de sportarts geweest , vervolg afspraak voor foto,s en echo,
nu is mijn meniscus poreus ( gaatjes ,slijtage ) zowel links als rechts , zo zie je maar , via een sportarts kun je snel verder komen evt met foto,s .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
ja dus...Jac Bulls schreef:Ik heb onder mijn schoenplaatje rechts 6 mm verhoging , in verband met beenlengte verschil ongeveer 1 cm , via Lucas Bos ,
Even zo gelezen lijkt jouw probleem me anders dan het hare...
En mbt die fietsafstellingen, dat is iets waar meerdere mensen mee de fout ingaan. Die gaan hun hele fietshouding overhoop gooien, zadeltje hoger, lager, naar voren, achteren, andere pedalen etc etc etc. gevolg: bij sommigen vermindering klachten en bij sommigen een jaar verder, een fiets die niet lekker meer zit, veel frustraties en evenveel of meer klachten.
Mij lijkt logisch: MT om je klachten te minderen, oorzaak zoeken, aanpakken en dan evt een meting. maar als je al jaren scheef zit, dan is dat waarschijnlijk bij verschillende fietsen geweest, zou ik het niet zo snel zoeken.
~live fast, die young ~