Zwarte gat
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6504/Tou ... zien.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Bram had nog niets gevonden en Eddy deed heel iets anders.
Zodra we achter het decor van de sport terecht komen kan het flink donker worden.
Bij het zien van deze uitzending rees bij mij de vraag waarom er niet structureel meer wordt gedaan voor/met oud renners.
Middels een fonds of iets dergelijks.
Al die jaren fiets ervaring en de kennis van dit leven.
Daar kun je plotseling niets meer mee en je mag van nul beginnen.
Geen wonder dat sommigen dan ver terugvallen.
Voor de fietsport in het algemeen is het toch alleen maar winst om die paar oud profs(hoeveel zijn het er nou helemaal)al is het maar tijdelijk, na hun actieve loopbaan,behouden voor de sport.
In welke functie dat dan ook is .
Bram had nog niets gevonden en Eddy deed heel iets anders.
Zodra we achter het decor van de sport terecht komen kan het flink donker worden.
Bij het zien van deze uitzending rees bij mij de vraag waarom er niet structureel meer wordt gedaan voor/met oud renners.
Middels een fonds of iets dergelijks.
Al die jaren fiets ervaring en de kennis van dit leven.
Daar kun je plotseling niets meer mee en je mag van nul beginnen.
Geen wonder dat sommigen dan ver terugvallen.
Voor de fietsport in het algemeen is het toch alleen maar winst om die paar oud profs(hoeveel zijn het er nou helemaal)al is het maar tijdelijk, na hun actieve loopbaan,behouden voor de sport.
In welke functie dat dan ook is .
Zij is ook tegen
Een profploeg heeft 20 renners (met een levensduur van een jaar of 10?) en pakweg 3 ploegleiders (die wel 25 jaar meekunnen), dus als alle oud-renners 'iets' in de wielersport zouden gaan doen zou er een groot ploegleidersoverschot komen.simen schreef: Voor de fietsport in het algemeen is het toch alleen maar winst om die paar oud profs(hoeveel zijn het er nou helemaal)al is het maar tijdelijk, na hun actieve loopbaan,behouden voor de sport.
En verder? Gasten van de bank rondrijden zoals Harmeling? Als vertegenwoordiger met een catalogus en sampletjes langs fietsenmakers?
Ik vind dat renners hierin ook een eigen verantwoordelijkheid hebben.
Er zijn trouwens wel initiatieven voor topsporters om ook iets op de te bouwen voor na hun carriere (Randstad, Johan Cruijff etc), maar wielrenners zijn zó veel van huis, dat studeren voor een renner wel erg lastig wordt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Ik geloof niet dat de meeste van die ex renners die in een zwart gat vallen zoveel beter af zouden zijn als ze nooit renner zouden zijn geweest. Iemand die de capaciteiten en wil heeft om iets te studeren zal dat ook na zijn wielercariere kunnen en heeft wellicht nog meer kans op een bijpassende functie dan iemand die dezelfde studie heeft en geen wielercariere. Ja er zit dan 10 jaar ervaringsachtersand in het vak maar daarvoor hebben ze andere ervaring en goed verdient.

Dat is wel de keuze die je maakt. Je weet dat je niet tot je 60e renner kan blijven. Een 'fonds om oud-renners te steunen' is weer echt zo'n Nederlandse gedachte dat alles en iedereen maar een specifiek vangnet moet hebben. Laat die gasten lekker wat oppotten zodat ze een aantal jaren kunnen overbruggen terwijl ze omgeschoold worden.
Harmeling heeft een eigen bedrijf: Sportsbalm. Dat gasten rondrijden doet hij er volgens mij alleen maar bij omdat hij dat wel leuk vindt.scepticus schreef:En verder? Gasten van de bank rondrijden zoals Harmeling?
Bram de Groot vond ik een typisch (tragisch) voorbeeld van de boel maar voor je uitschuiven tot het te laat is (uitspraken van hem zelf tijdens de avondetappe: op je 35e denken dat is nog lang niet aan de orde) en als je dan in dat zwarte gat valt niemand om hulp (durven?) vragen. ("je moet het toch zelf doen...")
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Er zijn ook genoeg voorbeelden van renners die eerst op z'n minst een deel van de studie hebben afgemaakt voordat ze vol voor 't wielrennen zijn gegaan. Je wordt tegenwoordig toch geen prof meer als je van de junioren af komt. Afhankelijk van je opleiding kan je tot je 20e nog best wat progressie boeken in een opleiding voordat je prof wordt.
Doe je vanaf je 16e niets anders dan fietsen, dan had je zelf ook wel kunnen verzinnen dat de kans behoorlijk groot is dat je de rest van je leven orders kunt gaan picken of iets dergelijk.
Doe je vanaf je 16e niets anders dan fietsen, dan had je zelf ook wel kunnen verzinnen dat de kans behoorlijk groot is dat je de rest van je leven orders kunt gaan picken of iets dergelijk.
-
eelcoz
+1wouterf schreef:Dat is wel de keuze die je maakt. Je weet dat je niet tot je 60e renner kan blijven. Een 'fonds om oud-renners te steunen' is weer echt zo'n Nederlandse gedachte dat alles en iedereen maar een specifiek vangnet moet hebben. Laat die gasten lekker wat oppotten zodat ze een aantal jaren kunnen overbruggen terwijl ze omgeschoold worden.
Hoe erg het ook is voor zo'n jongen, ik vind wel dat je als sporter ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Op dezelfde manier als niet-sporters die hebben.
Laten we het Rikkert-fonds oprichten. Tegen de tijd dat jullie hebben gezorgd dat het goed gevuld is, zorg ik dat ik in een zwart gat gevallen ben......eelcoz schreef:+1wouterf schreef:Dat is wel de keuze die je maakt. Je weet dat je niet tot je 60e renner kan blijven. Een 'fonds om oud-renners te steunen' is weer echt zo'n Nederlandse gedachte dat alles en iedereen maar een specifiek vangnet moet hebben. Laat die gasten lekker wat oppotten zodat ze een aantal jaren kunnen overbruggen terwijl ze omgeschoold worden.
Hoe erg het ook is voor zo'n jongen, ik vind wel dat je als sporter ook een eigen verantwoordelijkheid hebt. Op dezelfde manier als niet-sporters die hebben.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Dat oud profs de plotselinge overgang naar een burgerbestaan soms moeilijk verteren is natuurlijk een probleem wat vooral individueel opgelost moet worden. Al of niet met hulp.
Maar wat mij vooral verbaast is het feit dat de relatief kleine groep mensen in de samenleving die echt profwielrenner zijn geweest zo gemakkelijk worden losgelaten door de fietswereld.
Er is toch genoeg te doen in deze kleine sporttak (klein,vergeleken met bijv. voetbal)om het breder in de samenleving neer te zetten.
Ex profs kunnen daar een belangrijke rol in vervullen,vooral omdat hun kennis en kunde nergens anders te leren is dan in het peloton.
Het is vooral de bredere ontwikkeling en de promotie van het fietsen die daar van kan profiteren.
En dat moet je dan zien in het hele spectrum van bezigheden in de fietswereld.
Daar profiteren ook de huidige renners en hun sponsoren van.
Het vraagt alleen een gezamenlijke overtuiging en wil om dat te bereiken.
Daar kan een fonds nuttig zijn.
Maar wat mij vooral verbaast is het feit dat de relatief kleine groep mensen in de samenleving die echt profwielrenner zijn geweest zo gemakkelijk worden losgelaten door de fietswereld.
Er is toch genoeg te doen in deze kleine sporttak (klein,vergeleken met bijv. voetbal)om het breder in de samenleving neer te zetten.
Ex profs kunnen daar een belangrijke rol in vervullen,vooral omdat hun kennis en kunde nergens anders te leren is dan in het peloton.
Het is vooral de bredere ontwikkeling en de promotie van het fietsen die daar van kan profiteren.
En dat moet je dan zien in het hele spectrum van bezigheden in de fietswereld.
Daar profiteren ook de huidige renners en hun sponsoren van.
Het vraagt alleen een gezamenlijke overtuiging en wil om dat te bereiken.
Daar kan een fonds nuttig zijn.
Zij is ook tegen
ericpeters schreef:maar daarvoor hebben ze andere ervaring en goed verdient.
Zo hoog zijn die salarissen voor het gros van de renners helemaal niet. Een paar ton of meer verdienen is voorbehouden aan een minderheid. En diegenen komen juist over het algemeen wel weer aan werk na hun carrière.wouterf schreef:Laat die gasten lekker wat oppotten zodat ze een aantal jaren kunnen overbruggen terwijl ze omgeschoold worden
-
ItalianJob
- Forum-lid
Dat zwarte gat risico geldt toch voor iedereen die uit zijn "normale" beroep moet treden. Als je 20 jaar + bij een werkgever hebt gewerkt en je wordt ontslagen (en in deze tijd weinig uitzicht tot een baan) bestaat er ook een kans om in een zwart gat te vallen. Volgens mij is dat zwarte gat meer een maatschappelijk probleem. Een (semi) beroemde sporter weet van te voren gewoon dat het na 10 - 15 jaar ophoudt en kan daar dan wel rekening mee houden. Dat sporters in een "gouden kooi" leven van aandacht, reizen, roem, geld ed. maakt dat het zwarte gat gevaar misschien wel groter maar meestal hebben ze toch wel boven modaal betaald gekregen zodat ze zelf toch wel kansen kunnen creëren om in de maatschappij te integreren. Degenen die die kansen niet zien of willen zien hebben zullen ook niet van een fonds oid gebruik maken maar hebben eerder meer nut van wat psychische begeleiding.