Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Project Orange.

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 01 jul 2012 13:23

Ik liep al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een Singlespeed in elkaar te zetten.
naast de gewone racefiets en mountainbike wilde ik er eigenlijk wel een stadsfiets bij.

Het plan werd definitief gestart toen ik voor nagenoeg nop een giant (type nog steeds onbekend) trekking fiets op de kop kon tikken.
Afbeelding
(frame word hier geschuurd voor latere paintjob)

als medewerker van een fietsenzaak waren onderdelen snel voorhanden.
gezien het feit dat ik graag zo goedkoop mogelijk uit wilde zijn werd het frame uitgerust met een:
-zwarte cortina crankset 46t
-een zwarte stuurpen met een "gewone" 4punts bevestiging voor het stuur
-een zwart Pro LX stuurtje
-een setje cyclocross remgreepjes.

tijdelijk werden de wielen van mijn racefiets overgeplaatst naar het frame, puur voor de vorm.
Afbeelding

De wielen konden er niet eeuwig in blijven dus moest er een nieuw setje gevonden worden.
een dag later had ik er ze, er moest nog een spaakje vervangen worden (later bleek alle spaken) maar dat mocht de pret niet drukken
Afbeelding

inmiddels was er bij verschillende webshops in bestelling
- een zwarte Clarcks ss PTFE ketting
-een fireeye ss conversie setje 12t/13t
- een xlc mini-vbrake

toen ik vervolgens op een dag besloot aan het frame te gaan werken ging het fout.
de zadelpen scheurde finaal af in het frame, en toen ik de trapas er eindelijk uit had kwam daarbij een mooie partij roest mee.
het frame was volledig afgeschreven en verdween in de schrootbak bij de baas. mijn geluk was echter, in diezelfde schrootbak lag een Gazelle Orange uit het jaar 2004!
Afbeelding
(niet de eigenlijke fiets, die van mij was total loss)

Ik, de verschrikkelijke optimist zijnde, zag hier iets in en heb de fiets geadopteerd.
Strip, strip, strip... Ik had een nieuw frame!

enige tijd later stond hij daar dan, in halfvolle glorie:
Afbeelding

Nu alleen nog een ander lakje, mijn collega's zeggen mat zwart; Ik zeg wit...

Tim

nutsjesmoar
Forum-lid

nutsjesmoar 01 jul 2012 22:10

Ik zeg nieuw frame.

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 01 jul 2012 22:45

waarom?
het gewicht? nog steeds een totaal van maar 9kilo
de vorm? ik zie het probleem niet
de geometrie? lekker relaxt, ideaal om lekker mee naar de stad te cruisen, sportief fietsen doen we wel op de racert.

vw
Forum-lid

vw 02 jul 2012 09:21

De Gazelle frame heeft zelfs baanpatten......

w0uter
Forum-lid

w0uter 02 jul 2012 10:18

Ik zeg lekker dikke banden a la Schwalbe Kojaks! En dat frame is prima, als je er maar lol in hebt. En niet alle fixies moeten een baanframe, riserbar en een carbon voorwiel (daar snap ik echt de lol/meerwaarde/schoonheid niet van).

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 02 jul 2012 10:39

w0uter schreef:Ik zeg lekker dikke banden a la Schwalbe Kojaks! En dat frame is prima, als je er maar lol in hebt. En niet alle fixies moeten een baanframe, riserbar en een carbon voorwiel (daar snap ik echt de lol/meerwaarde/schoonheid niet van).
Alle breekbare en superdure carbon... mwa, niet helemaal mijn stijl, word me een beetje teveel hipster-mobile.
een collega gaf al de suggestie om er mountainbike 29er banden omheen te leggen... lijkt me ook wel geinig, maar dan heb je weer zoveel weerstand...

w0uter
Forum-lid

w0uter 02 jul 2012 11:54

Wel een leuk idee! Het is even de vraag of de velg dan breed genoeg is. Je zou kunnen denken aan schwalbe super moto's, big apples of fat franks.

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 02 jul 2012 14:29

heb er toevallig twee liggen, maatje 1.60 daarin de buurt.
ziet er erg strak uit.
Afbeelding
Afbeelding

nutsjesmoar
Forum-lid

nutsjesmoar 02 jul 2012 18:56

w0uter schreef:En niet alle fixies moeten een baanframe, riserbar en een carbon voorwiel (daar snap ik echt de lol/meerwaarde/schoonheid niet van).
Haha, leuk dat je mijn fiets impliceert ;) .

Gelukkig valt er over smaak niet te twisten.
Maar als je geld uit wilt geven aan een fiets zou ik gewoon niet een stadsfiets nemen en die vervolgens compleet strippen.
Dan kun je beter een oude racefiets nemen, die heb je ook wel met relaxte geo (champion mondial bv.)
Dan ben je ook nog eens nog lichter uit, en de "rear clearance" a.k.a. stuk tussen je achterband en zadelpenbuis is mooier.

Verder ziet dit er wel oke uit, 2 schwalbe big apple's zouden ook al heel veel oplossen.

En dan persoonlijk zou ik je zadel even waterpas zetten en misschien een solide stuurpen nemen, ipv. deze verstelbare.

Maar zoals ik al zei; over smaak valt niet te twisten ;)

red_vfr
Forum-lid

red_vfr 05 jul 2012 13:32

Doen wat je zelf wilt. Als frame goed is en lekker rijd prima toch.

ik zou zegen kleur : orange! beetje in ere houden van het donor frame.

w0uter
Forum-lid

w0uter 05 jul 2012 15:20

nutsjesmoar schreef:
w0uter schreef:En niet alle fixies moeten een baanframe, riserbar en een carbon voorwiel (daar snap ik echt de lol/meerwaarde/schoonheid niet van).
Haha, leuk dat je mijn fiets impliceert ;) .
:D

Het mooie van al die fixies en singlespeeds (In amsterdam heb ik er deze week al een stuk of 50 gezien!!!) is het knutselen en je eigen draai geven aan je fiets.
Hoe meer verschillende fietsen, hoe beter!

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 21 aug 2012 08:32

Plaats reactie