auvergne
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Hallo,
Begin juli ga ik voor 1 of 2 weken richting de auvergne. Ik ga samen met mijn vriendin, we gaan camperen en we willen de racefiets meenemen. Nu heb ik al gelezen dat het er erg mooi fietsen is. Ik vroeg me af of er iemand een tip/aanrader heeft wat betrefd verblijfplaats (dropje/stad).
Begin juli ga ik voor 1 of 2 weken richting de auvergne. Ik ga samen met mijn vriendin, we gaan camperen en we willen de racefiets meenemen. Nu heb ik al gelezen dat het er erg mooi fietsen is. Ik vroeg me af of er iemand een tip/aanrader heeft wat betrefd verblijfplaats (dropje/stad).
Ik heb járen terug ooit op 'n camping bij Royat (vlak bij Clermont-Ferrand) gestaan. Ik vond dat wel een mooie uitvalsbasis. Er vlak achter was een gebied waar ook autorally's werden gereden, daar was het 't goed fietsen. En destijds mocht je de Puy de Dome nog op ...
- Le Grimpeur
- Forum-lid
De Auvergne is groot hoor! Deze bestuurlijke regio omvat vier departementen (Allier, Puy-de-Dôme, Cantal en Haute-Loire), dus 'roept u maar'
. Zelf heb ik goede herinneringen aan een fietsvakantie met als standplaatsje St. Sauveur-d'Auvergne. Dat ligt ietsje ten westen van de grotere plaatsen La Bourboule en Le Mont-Dore in de streek ten ZW van Clermont-Ferrand. Een schitterend, geaccidenteerd gebied met beklimmingen die je ook wel in Parijs-Nice en de Tour tegenkomt. Maar zoals gezegd, het is een enorm gebied en anderen zullen wel met andere suggesties komen. Waar ik het over heb, is de streek van de 'Puy's', met als meest bekende uiteraard de Puy de Dôme (helaas alleen met de auto omhoog geweest) en de Puy de Sancy.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 01 jun 2012 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux
Murol is aardig en een goeie uitvalsbasis voor fietstochten: Col de la Croix Morand en de Col de Croix Saint Robert om de hoek. Alsmede de stevige aanlomst uit een aantal tour edities: de klim naar Super-Besse. Ben er heel vaak geweest. Zalig rustig en mooie omgeving. Klimmen zijjn meestal gelijkmatig maar er zitten loeders tussen, zoals de klim naar de Grottes de Jonas bij Le Cheix.....
In Murol zijn een drietal campings en iets verderop in Chambon sur Lac is er nog een aardige (ben de naam ff kwijt) op de berg met schitterend uitzicht over het Lac Chambon en Murol.
In Murol zijn een drietal campings en iets verderop in Chambon sur Lac is er nog een aardige (ben de naam ff kwijt) op de berg met schitterend uitzicht over het Lac Chambon en Murol.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- margriet
- Forum-lid
- Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
- Contact
Leuk om allerlei tips tegen te komen over de streek die ik heel goed ken. Woon namelijk in Le Mont-Dore (en dus niet Mont d'Or dat bestaat hier niet) aan de voet van de Col de la Croix Morand (= tevens de voet van de Col de Guéry). En vanuit 'mijn' dorp begint ook de klim naar de Col de la Croix St. Robert en naar La Stèle. Wij zijn hier gaan wonen juist vanwege de fantastische fietsmogelijkheden (race & mountainbike).
Over kamperen in de streek: bij Chambon sur Lac veel (familie)campings. In de nabijheid van het meer vooral grotere camping. De camping die MrCoffee beschrijft is denk ik De Serrette. Zelfs een nederlandstalige website: http://www.campingdeserrette.com/camping-frankrijk.html" onclick="window.open(this.href);return false; - wel even het geluid van pc uitzetten want het is zo'n typisch Franse site met een muziekje
Mochten jullie voor Le Mont-Dore kiezen dan zou ik persoonlijk voor Camping La Plage Verte gaan. Deze heeft namelijk als enige camping in het dorp gras. Ligt wel 2,5 km buiten Le Mont-Dore. Nabij La Tour d'Auvergne zit een leuke camping van Nederlandse eigenaren http://www.la-chauderie.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Op 6 km van Le Mont-Dore zijn er in La Bourboule ook nog een aantal campings.
Mail gerust voor meer info.
Over kamperen in de streek: bij Chambon sur Lac veel (familie)campings. In de nabijheid van het meer vooral grotere camping. De camping die MrCoffee beschrijft is denk ik De Serrette. Zelfs een nederlandstalige website: http://www.campingdeserrette.com/camping-frankrijk.html" onclick="window.open(this.href);return false; - wel even het geluid van pc uitzetten want het is zo'n typisch Franse site met een muziekje
Mochten jullie voor Le Mont-Dore kiezen dan zou ik persoonlijk voor Camping La Plage Verte gaan. Deze heeft namelijk als enige camping in het dorp gras. Ligt wel 2,5 km buiten Le Mont-Dore. Nabij La Tour d'Auvergne zit een leuke camping van Nederlandse eigenaren http://www.la-chauderie.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Op 6 km van Le Mont-Dore zijn er in La Bourboule ook nog een aantal campings.
Mail gerust voor meer info.
Fietsgroet,
Margriet | Les Camélias
Margriet | Les Camélias
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Oeps.., 'foutje gemaakt' (en inmiddels rechtgezetmargriet schreef:...Woon namelijk in Le Mont-Dore (en dus niet Mont d'Or dat bestaat hier niet) aan de voet van de Col de la Croix Morand (= tevens de voet van de Col de Guéry)...
60 x Ventoux
-
gaisdergerman
- Forum-lid
We hebben eigenlijk alleen besloten om naar de auvergne te gaan, welk gebied hebben we het nog niet echt over gehad en staat ook nog open.
We willen graag in een rustig gebied zitten maar ook weer redelijk dicht bij een wat grotere stad. Een meertje en zwembad zou wel lekker zijn maar een echte familiecamping hoeft ook weer niet. Ook lijkt het me wel lekker als de camping al te hoog ligt. Het schijnt dat het dan nog flink af kan koelen.
We willen graag in een rustig gebied zitten maar ook weer redelijk dicht bij een wat grotere stad. Een meertje en zwembad zou wel lekker zijn maar een echte familiecamping hoeft ook weer niet. Ook lijkt het me wel lekker als de camping al te hoog ligt. Het schijnt dat het dan nog flink af kan koelen.
Het is overal in de Auvergne erg rustig en je kunt er prachtig 4 fietsen. Nadeel kan idd zijn dat de mooiste streken al aardig op hoogte liggen.
Ben 4x in de Cantal geweest, prachtig daar oa Pas de Peyrol.
Dit jaar in september naar een ander deel te weten Puy de Dome. @Margriet: kunnen we in september al per fiets de Puy de Dome beklimmen?
Ben 4x in de Cantal geweest, prachtig daar oa Pas de Peyrol.
Dit jaar in september naar een ander deel te weten Puy de Dome. @Margriet: kunnen we in september al per fiets de Puy de Dome beklimmen?
Clermond-Ferrand ligt om de hoek. Wat betreft het afkoelen: alles ligt zo'n beetje op 600-800 meter hoogte en dat merk je inderdaad wel. Het weer kan ook aardig wisselvallig zijn in de regio Auvergne. Ik heb er meegemaakt dat het in mei-juni bijna 40 graden was, het een week aan een heeft geregend maar ook dat we 's nachts ons tentje zijn uitgevroren en de boel hebben ingepakt en verder zuidwaarts zijn gereden richting de Cevennen. Je moet een beetje geluk hebben wat dat betreft.gaisdergerman schreef:We hebben eigenlijk alleen besloten om naar de auvergne te gaan, welk gebied hebben we het nog niet echt over gehad en staat ook nog open.
De gebieden rond Murol/Le Mont-d'Or, het Plomb de Cantal (Pas de Peyrol) maar ook aan de Oostkant van Clermond-Ferrand rond Ambert (Col du Béal) zijn allemaal de moeite waard.
Pak er een campinggidsje bij (van de ANWB oid) en zoek wat uit zou ik zeggen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Clermond-Ferrand ligt om de hoek. Wat betreft het afkoelen: alles ligt zo'n beetje op 600-800 meter hoogte en dat merk je inderdaad wel. Het weer kan ook aardig wisselvallig zijn in de regio Auvergne. Ik heb er meegemaakt dat het in mei-juni bijna 40 graden was, het een week aaneen heeft geregend maar ook dat we 's nachts ons tentje zijn uitgevroren en de boel hebben ingepakt en verder zuidwaarts zijn gereden richting de Cevennen. Je moet een beetje geluk hebben wat dat betreft.gaisdergerman schreef:We hebben eigenlijk alleen besloten om naar de auvergne te gaan, welk gebied hebben we het nog niet echt over gehad en staat ook nog open.
De gebieden rond Murol/Le Mont-d'Or, het Plomb de Cantal (Pas de Peyrol) maar ook aan de Oostkant van Clermond-Ferrand rond Ambert (Col du Béal) zijn allemaal de moeite waard.
Pak er een campinggidsje bij (van de ANWB oid) en zoek wat uit zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 04 jun 2012 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.