Ik weet dat het lastig is om elke keer weer voor een beginner heel de boel uit te leggen, maar ik zou er erg mee geholpen zijn.
Ik heb me zojuist netjes voorgesteld en heb al diverse artikelen gelezen maar ik ga hem toch weer stellen;
Ik ben op zoek naar mijn 1ste racefiets, welke????

Of het wat voor mij gaat worden weet ik nog niet, dus hij mag niet te duur zijn (max 1250,-)
Daarnaast moet het een nieuwe zijn, omdat ik hem deels mee wil nemen in het fietsenplan van mijn werkgever.
Ik ben 1.90 cm en 80-85 kg.
Ik ben een fervent hardloper, maar wil nu ook gaan fietsen om in de toekomst misschien duathlons en triathlons te gaan doen. Fiets moet daar wel al een beetje op ingesteld zijn.
Nu wil ik niet door de eerste de beste fietsenzaak "opgescheept" worden met de "beste" fiets voor mij, maar ik wil dit ook zelf kunnen "voelen". Hoe ga ik voelen/weten wat de beste (binnen mijn budget) fiets voor mij is?
Wat ik belangrijk vind aan een fiets; dat ik tijdens het fietsen geen last krijg van fysieke ongemakken (rug, nek, reet, ballen, etc), daarnaast moet ik me niet gaan irriteren aan de bediening van de fiets (schakelen, remmen, piepjes en kraakjes)
Geometrie is belangrijk. Voor mezelf kom ik dan niet verder dan de hoogte van frame en zadel, maar lees hier ook dat lengte balhoofdbuis heel belangrijk is. Behalve een meting laten doen, wat kan ik zelf voelen als een fiets goed is?
Bij de diverse fietsenzaken hier in de buurt (Dordrecht) verkopen ze ook veelal andere merken. Hoe ga ik een vergelijk maken tussen deze verschillende merken?
Wat zijn merken die veel waar voor het geld geven?
Crankstel: Als ik de artikelen zo lees is een dubbel voor een beginner het best?
Of toch een dubbel? (wat is het verschil in prijs?)
Grootst mogelijke bereik, maar wel wat zwaarder...
Groepset; ken eigenlijk alleen Shimano

Of een 105 of Ultegra.
Iemand die mij wat adviezen wil geven voor de aankoop, zodat ik mezelf in een fietsenzaak niet zomaar wat laat aansmeren.
Eventueel merken (do's en dont's)?