Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Geen kracht in hand meer na MTB'en

0aintlifegrand0
Forum-lid

0aintlifegrand0 07 nov 2010 22:48

Hallo,

Dit jaar is de eerste keer dat ik van de racefiets afstap in de winter en als alternatief ga MTB'en. Ik rijd nu zowel tochtjes op de weg als in het bos met de MTB. Ik heb nu een aantal ritten achter de rug en heb een vreemde klacht.

Na iedere rit, zowel in het bos als op de weg, heb ik geen kracht meer in mijn rechter hand. Met name in mijn wijs/middel/ring vinger heb ik dan geen kracht meer. Ik kan er nog geen wasknijper mee in knijpen. Pijn doet het niet en ik geen last tintelingen en gevoelloosheid zoals veel mensen met een verkeerde of krampachtige houding. Ook heb ik op de racefiets (meer dan 7000km afgelopen jaar) nog nooit ergens last van gehad.

Ik heb zelf het idee dat mijn houding op de fiets goed is, omdat ik geen tintelende handen krijg of andere klachten heb. Ik kan me ook niet voorstellen dat het aan de camelbag ligt.

Heeft iemand hier ook last van (gehad) of heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

mvg.
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

bert01
Forum-lid

bert01 08 nov 2010 18:29

Heb je ook last van je nek? klinkt als een zenuw probleem

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 08 nov 2010 18:33

Waarschijnlijk knijp je te hard in de handvaten tijdens het rijden op de mtb (te verkrampt). Op de racefiets zit je waarschijnlijk veel meer ontspannender. Probeer ook op de mtb losjes je stuur vast te houden.
What makes the boat go faster?

vianerone
Forum-lid

vianerone 09 nov 2010 15:37

Komt ook wel voor als de remmen te veel omhoog staan. Probeer ze zo te stellen dat de stand van je hand in lijn is met je pols (en dus niet met de handen omhoog). Als extra ondersteuning kan je ergonomische handvatten monteren (van bijv. Ergon, BBB).

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 nov 2010 19:56

Ik heb het na lange tochten ook wel eens zeker als het intensieve ritjes zijn.

ff in de gaten hoe inderdaad je remmen staan en je stuur. Een mtb stuur heeft een kanteling als die verkeerd gemonteerd krijg je een heel raar effect

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 09 nov 2010 20:17

De meeste ATB sturen zijn veel te recht, 9 graden back sweep geeft een veel natuurlijker stand voor je handen. Veel sturen zijn echter slechts 3 of 5 graden. 7 graden is al een uitzondering. 12 graden is ook helemaal niet verkeerd.

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 10 nov 2010 00:22

Opvallend dat er alleen krachtsverlies is. Als je kijkt naar uitval door druk bij zenuwen zie je dat eerst de "dikke" zenuwvezels uit zouden gaan vallen en later de "dunnere" zenuwvezels. De 'dikke"zenuwvezels geven bij druk, waardoor er van een doorbloedingsstoornis sprake is, tintelingen als ze uit gaan vallen. De "dunnere" zijn meer verantwoordelijk voor de motorische aansturing. De dikste en langste zenuwvezels zijn dus het gevoeligst voor doorbloedingsvermindering. Dus de zenuwvezels die tot in de hand lopen en voor het gevoel verantwoordelijk zijn. Dus je zou verwachten dat er eerst tintelingen en daarna motorische uitval zou moeten zijn. Mogelijk is er dus toch sprake van wat bert01 zegt dat de oorzaak in de nek gezocht moet gaan worden. Voor het uittreden van de zenuwen uit het wervelkanaal liggen die namelijk gescheiden. De motorisch dunnere vezels liggen aan de voorkant en dikkere sensorische liggen aan de achterkant. Na het uittreden vormen ze een zenuw waarbij de dikke en dunne door elkaar liggen. Dus kan de druk in het wervelkanaal liggen. Ga eens op zoek naar een goede manueel therapeut die kan misschien een oplossing geven.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

0aintlifegrand0
Forum-lid

0aintlifegrand0 10 nov 2010 16:16

Bedankt voor alle reacties,

@Ceon/Bert01, ik heb er niet op specificiek op gelet, maar het zou best kunnen dat ik een wat meer gevoelige bovenrug/nek heb na het mountainbiken.
Denken jullie dat zo-iets op te lossen is door een andere houding op de fiets. (omdat ik op de race-fiets nergens last van heb, en het zelfde rondje op de MTB wel).
Ik wil tenslotte liever voorkomen dan genezen

mvg.

bert01
Forum-lid

bert01 10 nov 2010 18:46

@ceon, mooie aanvulling

Training is de beste oplossing, door veel (rustig) te rijden zou je rug/lichaam aan de houding moeten kunnen wennen (tenzij je heel vreemd/niet volgens meting op je fiets zit)
Hoe hoger je zit hoe meer je de rug zou moeten ontlasten. Eventueel zou je de arm kunnen ontlasten door regelmatig een andere stand van de hand aan te nemen en niet te krampachtig vast te houden....

Ik moet zeggen dat ik ook blessureloos op de racefiets zat en het op de atb een en al ellende is omdat ik niet rustig kan trainen en alleen maar op hoog tempo in de groep rij....

catscanner
Forum-lid
Contact

catscanner 10 nov 2010 23:13

Ik het het zo af en toe naar zeer intensieve en zware ritten. Meestal komt het door de koud en door het krampachtig vasthouden van mijn handvaten. Na goed douchen en ontspannen komt het gevoel dan weer terug.
Mijn Alpe d'HuZes Facebookpagina: Facebook.com/Jordy-van-Baal-fietst-Alpe-Dhuzes-2014. Like & Share!
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.

0aintlifegrand0
Forum-lid

0aintlifegrand0 11 nov 2010 00:53

@catscanner:
Even iets beter lezen, ik juist geen last van gevoelloosheid. Ik heb zeg maar een milde vorm van verlamming in mijn hand na het MTB'en, ook na makkelijke ritjes.

@Ceon/Bert01:
Ik heb vandaag even een test-ritje gemaakt van 1/2 uurtje op de weg, en ik heb inderdaad last van mijn nek( boven tussen mijn schouderbladen). Ik ga een 'Rised' stuurtje kopen en een wat kortere stuurpen, even proberen of dat mijn houding aanpast zodat ik er geen last meer van heb. Thanx voor de reacties....

wouterj
Forum-lid

wouterj 12 nov 2010 00:51

klinkt helemaal niet als een zenuw probleem, denk dat je het moet zoeken in de hoek van krampachtige houding van je hand/vingers.

Als je gaat fietsen met het idee dat je wel eens last van je nek zou kunnen krijgen, kun je er vanuit gaan dat je last van je nek krijgt. Het kan natuurlijk zijn dat je ook nekklachten hebt, maar een zenuwprobleem in je nek is niet de oorzaak van de verminderde kracht in je vingers na het fietsen.

En nog iets: bij een druk op het merg in het wervelkanaal, zoals Ceon suggereert, kan een manueel therapeut meer kwaad dan goed. Ga in dat geval naar een goede neurochirurg/orthopedisch chirurg voor dringende chirurgie. Overigens is dit het geval niet, dan had je andere problemen gehad dan enkel wat zwakte na het fietsen.

Ik heb hetzelfde probleem na het windsurfen. Ik gok dat je veel trekt aan je stuur, en op die manier je flexoren veel belast. Die zullen dan wat uitgeput zijn na het fietsen.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

Plaats reactie